1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن چه می باشد؟
دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن چه می باشد؟

دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن چه می باشد؟

دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن چه می باشد؟

شیرخوارگی، از جمله پیچیده ترین دوران کودکان است. چرا که در این زمان والدین نمی توانند علل ناراحتی را از او جویا شوند. هر گریه ای در این دوران می تواند علت متفاوتی داشته باشد و شناسایی علت گریه، نیاز به شناخت والدین از این دوران زندگی کودکان دارد. یکی از مواقعی که والدین از گریه کودک شاکی می شوند، گریه بعد از شیر خوردن است. گریه بعد از شیر خوردن، در برخی از کودکان رخ می دهد و موضوع نادری نیست. این گریه می تواند علل مختلفی داشته باشد. در ادامه به بررسی علت های گریه کردن کودکان پس از شیر خوردن می پردازیم.

دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن چه می باشد؟

بررسی دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

از جمله دلایل عبارتند از:

کولیک و یا قلنج، عاملی برای گریه زیاد نوزاد

به طور کلی، این اصطلاح به مواقعی گفته می شود که علت گریه نوزاد مشخص نیست. یک پنجم یا همان ۲۰ درصد نوزادان، دچار کولیک می شوند. کولیک در نوزادان زیر سه ماه بروز می کند. علامت آن نیز گریه کردن کودک دستکم ۳ ساعت در روز و حداقل ۳ روز در هفته می باشد. گریه بعد از شیر خوردن نوزادان کمتر از ۳ ماه ممکن است به موجب کولیک داشتن کودک باشد.

بیماری ریفلاکس معده از دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

ریفلاکس یا رفلکس معده، یکی از مشکلات گوارشی برای تمام سنین است. این بیماری در برخی کودکان بروز می کند و ممکن است علائمی شبیه به کولیک در نوزاد داشته باشد. از جمله علامت های این بیماری در نوزادان، روند کند افزایش وزن در او می باشد.

حساسیت غذایی

از دیگر دلایل گریه نوزاد بعد شیر خوردن، حساسیت غذایی است. این حساسیت غذایی می تواند به مواد مختلفی باشد. عموما در نوزادانی که شیر مادر مصرف می کنند، علت حساسیت غذایی مواد غذایی ای است که مادر مصرف می کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در این حوزه، رایج ترین علت ایجاد حساسیت غذایی با مصرف شیر مادر در نوزاد، پروتئین موجود در شیر گاو است. البته مواد غذایی دیگری نیز هستند که می توانند موجب بروز حساسیت غذایی در نوزاد با مصرف شیر مادر شوند، تخم مرغ، ذرت و انواع لبنیات می باشد.

گاز محبوس در معده نوزاد عامل گریه بعد از شیر خوردن

گاز محبوس در معده، از دیگر علل رایج برای گریه نوزاد بعد از شیر خوردن است. حبس شدن گاز، به موجب بلعیدن هوا در حین شیر خوردن است. این مشکل در نوزادانی که از شیشه شیر برای شیر خوردن استفاده می کنند بیشتر است. البته لازم به ذکر است که این مشکل در نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند نیز ممکن است بروز دهد. بدین جهت برای توقف گریه نوزاد در این مواقع، باید آروغ آن را بگیرید.

گریه بر اثر مصرف شیر خشک

مصرف شیر خشک نیز می تواند موجب گریه نوزاد بعد از شیر خوردن شود. علت این امر حساسیت معده نوزاد شما به مواد موجود در شیر خشک است. برند های مختلف ایرانی و خارجی در حال حاضر شیر خشک نوزادان را تولید و عرضه می کنند. گریه بر اثر مصرف شیر خشک، می تواند به علت حساسیت به مواد آن برند باشد. در این شرایط تهیه شیر خشک از یک برند دیگر می تواند موثر واقع شود. بدین منظور، با پزشک خود در این باره مشورت نمایید. اگر بعد از تعویض برند تولیدی شیر خشک، مشکل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن همچنان برقرار بود، احتمالا علت گریه عامل دیگری است.

بررسی دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

در آمدن دندان های نوزاد

در آمدن دندانن های، می تواند موجب گریه نوزاد بعد از شیر خوردن شود. به طور کلی بسیاری از نوزادان در 4 الی 6 ماهگی دندان در می آورند. درآمدن دندان در نوزادان موجب بروز التهاب و علائم آن در دهان می شود. به همین جهت است که زمانی که نوزادان شیر می خورند احساس درد می کنند. ایجاد ناراحتی به این دلیل، هم در مصرف شیر از شیشه شیر و هم خوردن مستقیم شیر مادر اتفاق می افتد.

برفک عامل دیگر گریه در نوزادان

از جمله عوامل دیگر گریه نوزاد بعد از شیر خوردن، برفک است. قارچ داخل دهان یا همان برفک، در نوزادان عموما به راحتی دیده می شود. بدین منظور باید دهان وی را بررسی کرده و از وجود لکه هایی سفید در آن مطلع شوید. برای بانوانی که شاغل هستند و یا به علل دیگر امکان مراقبت دائم از نوزادشان را ندارند، درخواست اعزام پرستار و استفاده از خدمات پرستار کودک گزینه ای معقول است. از شرکت مراقبتی پرستار آراد می توانید درخواست اعزام پرستار های مجرب را نمایید.

جمع بندی

گریه نوزاد بعد از شیر خوردن، در تعداد زیادی از کودکان شایع است. گریه بعد از شیر خوردن دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. کولیک یکی از عللی است که باعث گریه در نوزاد به مدت زیادی می شود و ممکن است علت گریه بعد از شیر خوردن نیز در اثر کولیک باشد.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست