1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. خون دماغ چیست؟ و راه های قطع فوری خون دماغ
خون دماغ چیست؟ و راه های قطع فوری خون دماغ

خون دماغ چیست؟ و راه های قطع فوری خون دماغ

خون دماغ چیست؟ و راه های قطع فوری خون دماغ

خون دماغ چیست؟ و راه های قطع فوری خون دماغ چگونه است؟ پرستار در منزل چه اقداماتی می تواند برای قطع خون دماغ انجام دهد؟ خون دماغ یکی از بیماری های شایع است هر کسی در طول زندگی خود حداقل یک مرتبه آن را تجربه کرده است.

خون دماغ Nosebleed در برخی از مواقع کاملا بی خطر است اما در بسیاری از مواقع نیز میتواند هشدار وجود یک بیماری کشنده و خطرناک باشد. به همین دلیل کسانی که به وفور دچار این مشکل می شوند باید حتما به آن توجه کنند و به بررسی این موضوع بپردازند که علت بروز خون دماغ در آنها چیست.

خون دماغ چیست؟ و راه های قطع فوری خون دماغ1

بررسی خون دماغ و راه های رفع آن

خون دماغ مشکلی است که به دلیل پاره شدن رگ های خونی به وجود می آید و بر اثر این مشکل مقداری خون که ممکن است شدید یا کم باشد از بینی سرازیر می شود. برای اینکه بتوان تشخیص داد که علت بروز خون دماغ چیست؟ باید علائم دیگری که به همراه آن در بدن انسان پدیدار می شوند توجه کرد.

به عنوان مثال: اگر دقایقی قبل از خون دماغ شدن با ضربه به بینی مواجه شده باشید و احساس درد در بینی داشته باشید، مسلما خون دماغ به دلیل ضربه وارد شده بر بینی ایجاد شده است و یا اگر در دوران سرماخوردگی شدید به سر می برید و دائما زکام دارید، امکان بروز خون دماغ نیز برای شما وجود خواهد داشت زیرا در این دوره پوست بینی خشک می شود و رگ ها تحریک می شوند که در نتیجه آن خون دماغ به وجود می اید.

کسانی که در حین مواجه شدن با خون دماغ علامت فشار خون بالا را نیز داشته باشند باید بدانند که علت خون دماغ انها همان فشار خون بالا است که میتواند خطرناک باشد و باید فشار خون سریعا به حالت نرمال باز گردد. علت های بسیار زیاد دیگری نیز به این منظور وجود دارند و باید حتما سایر علائم را نیز برای تشخیص بیماری مد نظر قرار داد.

پرستار در منزل و راه های قطع فوری خون دماغ چیست؟

پرستار در منزل اگر با ایجاد خون دماغ در شخصی که از او پرستاری می کند مواجه شود، باید برای قطع فوری خون دماغ امور زیر را انجام دهد:

بررسی سوابق بیماری های شخص مورد نظر:

پرستار در منزل باید در ابتدا سوابق بیماری های شخص را بررسی کند تا به این مووضوع دست یابد که علت خونریزی بینی ابتلا به بیماری های خطرناک است و یا بر اثر عوامل جزئی به وجود آمده است.

سپس اگر مشخص شود که خون دماغ به دلیل بیماری های خطرناک رخ داده، باید سریعا به پزشک و یا بیمارستان مراحعه کرد و از پزشک کمک خواست. اما اگر علت آن امور جزئی و ساده ای باشد، می تواند از راهکارهای زیر در خصوص خون دماغ و درمان آن اقدام کند:

بالا گرفتن سر و فشار دادن بینی شخص:

رایج ترین کاری که پرستار در منزل برای قطع فوری خون دماغ می تواند انجام دهد، بالا گرفتن سر بیمار است و سپس باید از بیمار بخواهد که بینی خود را محکم فشار دهد تا خونریزی کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که منظور از بالا گرفتن سر این است که سر بیمار نه به سمت عقب هدایت شده باشد و نه به سمت جلو.

استفاده از کمپرس یخ:

پس از این کار بهتر است که پرستار یک کمپرس یخ تهیه کند و آن را بر روی بینی بیمار بگیرد تا با سرمای ناشی از یخ خونریزی منعقد شود و خون دماغ بند بیاید.

آسپرین:

در صورتی که پرستار در منزل مطلع شود که بیمار به دلیل بیماری های خود اسپرین را مصرف می کند باید احتمال دهد که علت خون دماغ مصرف این قرص است زیرا آسپرین باعث رقیق شدن خون می شود. در چنین مواقعی پرستار باید فورا به پزشک اطلاع دهد تا در صورت امکان داروهای بیمار را تعویض کند.

کلام پایانی درباره خون دماغ چیست؟ و راه های قطع فوری خون دماغ

حال که دریافتید خون دماغ چیست؟ و راه های قطع فوری خون دماغ چه می باشند، سعی کنید که اگر پرستار در منزل برای عزیزان خود استخدام می کنید حتما بروز مشکلات و بیماری های مختلفی که در بیمار وجود دارند را به پرستار شرح دهید. در موسسه پرستاری آراد با ما در تماس باشید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست