1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. خونریزی در زنان سالمند نشانه چیست؟

خونریزی در زنان سالمند نشانه چیست؟

افزایش سن همواره می تواند موجب مشکلات مختلف سلامتی شود. خونریزی در زنان سالمند یکی از مشکلات رایج که برای بسیاری اتفاق می افتد، خونریزی است. دلیل این امر، بالا رفتن سن و از بین رفتن نظم هورمون های زنانه، توقف تخمک گذاری و … است.

یائسگی امری طبیعی برای تمامی خانم ها است که اتفاق می افتد. اما مسئله ژنتیک در زمان بروز یائسگی تاثیر گذار است. عموما یائسگی بانوان از سن 45 سالگی و پس از آن رخ می دهد. یائسگی عادت ماهیانه فرد را تا دست کم یک سال بعد متوقف می کند.

خانم هایی که بعد از گذر از یائسگی، خونریزی در ناحیه واژن خود دارد، فارغ از میزان آن، باید این موضوع را با پزشک مطرح نمایند. به طور کلی در نظر داشته باشید که خونریزی های رحم، برای بانوان سالمند نرمال نبوده و نشانه ای از وجود بیماری در فرد است. لازم به ذکر است خونریزی واژینال در زنان سالمند، هر چند کم یعنی به صورت لکه بینی هم باشد، باز هم طبیعی نمی باشد.

خونریزی در زنان سالمند نشانه چیست؟

خونریزی رحم در زنان سالمند پس از دوران یائسگی چه عللی دارد؟

توجه داشته باشید که افزایش سن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد می شود. به همین جهت اشخاص مسن بیش از سایرین در مقابل انواع بیماری ها ضعف دارند.

علاوه بر این، تعداد زیادی از بیماری های حاد با خطر جدی، در سن های بالا برای بدن رخ می دهند. با توجه به این موضوع، همواره به زنان سالمند توصیه می شود که به سلامتی ناحیه تناسلی توجه داشته و اتفاقات و نشانه های غیرمعمول در این نواحی را با دقت مورد بررسی قرار دهند.

به طور کلی هر خونریزی واژینال در سالمندان، به معنای یک بیماری خطرناک نیست. برای مثال گاها با از بین رفتن نظم و تعادل میان هورمون ها، خونریزی واژینال رخ می دهد. البته این موضوع هم نیاز به بررسی داشته، ولی با مصرف دارو عموما مشکل مرتفع می شود.

علاوه به برهم خوردن تعادل میان هورمون ها، خونریزی رحم می تواند علل دیگری نیز داشته باشد. در برخی مواقع که خونریزی زیادی از این ناحیه رخ می دهد، علت خونریزی سرطان رحم و آندومتر می باشد.

به همین جهت است که همواره خونریزی هایی که پس از یائسگی اتفاق می افتند، باید توسط پزشک بررسی شوند. چرا که اگر سرطان رحم رخ داده باشد، در صورتی که به موقع درمان انجام نشود، سرطان به نواحی دیگری نظیر تخمدان ها، مثانه و لگن فرد نیز سرایت کرده و این موضوع می تواند درمان فرد را بسیار دشوار و گاها غیرممکن سازد.

خونریزی در زنان سالمند نشانه چیست؟بررسی علل خونریزی در زنان سالمند: سرطان رحم و آندومتر

یکی از علت های بروز خونریزی در زنان سالمند، سرطان رحم و آندومتر می باشد. همانطور که پیشتر به آن اشاره داشتیم، افزایش سن موجب بر هم خوردن تعادل هورمون ها می شود. دیواره مخاطی رحم آندومتر نام دارد. بر هم خوردن تعادل هورمونی موجب افزایش ضخامت دیواره آندومتر شده که این موضوع یکی از علل خونریزی در زنان سالمند است. در صورت عدم درمان عارضه یاد شده، احتمال ایجاد سرطان رحم که از تحت عنوان سرطان آندومتر نیز یاد می شود، وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: روش های درمان سالمند مبتلا به کم خونی

بررسی علل خونریزی در زنان سالمند: سرطان تخمدان

از جمله دیگر علل خونریزی در زنان سالمند، سرطان تخمدان می باشد. لازم به ذکر است که سرطان تخمدان از جمله پرخطر ترین انواع سرطان در میان بانوان است. علت آن نیز این است که اگر سرطان تخمدان در همان مراحل اولیه تشخیص داده نشود، سرطان در نواحی دیگری نظیر شکم و لگن پخش گردیده و باعث مرگ در فرد می گردد.

بررسی علل خونریزی در زنان سالمند: سرطان گردنه رحم

خونریزی در بانوان سالمند علت های مختلفی دارد. یکی از علت های دیگر این موضوع، سرطان گردنه رحم است. سرطان گردنه رحم عموما در دهه های 3 ام و 6 ام در بانوان اتفاق می افتاد. این بیماری بر اثر ویروس HPV بروز پیدا می کند.

بررسی علل خونریزی در زنان سالمند: آتروفی آندومتر

همانطور که پیشتر عنوان کردیم، آندومتر دیواره مخاطی اندام رحم است. آتروفی آندومتر یکی دیگر از بیماری های مربوط به این دیواره است. این بیماری نیز در اثر بر هم خوردن تعادل هورمونی رخ می دهد. بر خلاف سرطان آندومتر که بر اثر افزایش ضخامت این دیواره رخ می دهد، آتروفی آندومتر بر اثر کاهش ضخامت دیواره آندومتر بروز می کند. این موضوع نیز باعث بروز خونریزی در زنان سالمند می شود.

بررسی علل خونریزی در زنان سالمند: پولیپ و عفونت های رحم

بافت های نرم بدن اگر به صورت بیضوی رشد کنند، در علم پزشکی به آن پولی می گویند. پولی ها در بخش درونی رحم به شکل غده و یا تومور مشخص می شود. افزون بر پولی ها، عفونت در ناحیه تناسلی بانوان سالمند نیز می تواند موجب بروز خونریزی در این ناحیه شود.

به سالمندان گرامی توصیه می شود در صورتی که دچار مشکلات شدید در این حوزه هستید، از خدمات پرستاری و پرستار سالمند و یا پرستار بیماربهره مند شوید.

 

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست