1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. دلایل بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی چیست؟
حرکت یا ماشین گرفتگی

دلایل بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی چیست؟

آیا می دانید دلایل بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی چیست؟ آیا می دانید چگونه باید از بروز این بیماری جلوگیری شود؟

ماشین گرفتگی که به آن بیماری حرکت می گویند، یک اختلال شایع در گوش داخلی است. این بیماری به علت حرکت ادامه دار وسیله نقلیه یا هر نوع حرکت دیگر که منجر به آشفته سازی گوش داخلی می شود، به وجود می آید.

لازم به ذکر است که به این بیماری ماشین گرفتگی یا دریازدگی نیز گفته می شود. خانواده ها می توانند برای نگهداری از عزیزان خود که به این بیماری مبتلا هستند، پرستار در منزل را استخدام کنند.

موسسه مراقبتی پرستاری پرستار آراد با دارا بودن سابقه چندین ساله در زمینه خدمت رسانی به مردم بهترین پرستاران را که در رابطه با این بیماری اطلاعات لازم را فرا گرفته اند و می توانند برای جلوگیری از بروز بیماری، مراقبت های لازم بعد از بیماری، اقدامات لازم را انجام دهند منزل شخصی افراد اعزام می کند.

ما در ادامه مقاله سعی داریم در رابطه با بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی چیست؟

همانطور که می دانید بعضی از افراد زمانی که به اتومبیل، هواپیما، وسایل شهربازی یا هر وسیله نقلیه دیگری سوار می شوند، دچار حالت تهوع و حتی در بعضی مواقع استفراغ می شوند.

طی مطالعات انجام شده به اثبات رسیده است که برخی از افراد زمان مشاهده ی فیلم های سه بعدی نیز دچار حالت تهوع می شوند، به این حالت بیماری حرکت، دریازدگی و ماشین گرفتگی گفته می شود.

این نکته نیز باید گفته شود که افراد زمان سوار بر قایق یا کشتی دچار بیماری دریا می شوند، پس بیماری حرکت و بیماری دریا یک بیماری محسوب می شوند.

هیچگونه تفاوتی مابین بیماری حرکت و بیماری دریا موجود نمی باشد، افراد و حیواناتی که سیستم دهلیزی آنان عملکرد ندارد به این بیماری مبتلا نمی شوند.

در واقع بدون دارا بودن اندام های حس کننده حرکت که در گوش داخلی موجود هستند، بیماری حرکت به وجود نمی آید بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که گوش داخلی در بیماری ماشین گرفتگی نقش مهمی دارد.

دلایل بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی چیست؟

حرکت به وسیله مغز و توسط مسیر های گوناگون سیستم عصبی مانند چشم ها گوش داخلی و بافت های سطح بدن احساس می گردد، زمانی که بدن با اراده شخص حرکت را شروع کند، تمام مسیر  به وسیله مغز هماهنگ خواهد شد.

ماشین گرفتگی یا بیماری حرکت زمانی ظاهر می گردد که سیستم عصبی مرکزی، پیام هایی را دریافت کند که با سیستم های حسی متناقض هستند به طور مثال زمانی که فردی در یک اتومبیل قرار گرفته است گوش داخلی او تمام حرکات چپ، راست و بالا، پایین را احساس می‌کند در حالی که چشم‌های او یک نمای ایستا و ثابت را دریافت می کنند.

دلایل بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی چیست؟

بنابراین برای مغز استنباط می گردد که شخص بدون حرکت است. بنابراین می‌توان گفت که تضاد بین این عوامل سبب بروز بیماری ماشین گرفتگی حرکت میشود.

تشخیص بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی چگونه می باشد؟

اکثر افراد این بیماری را به صورت خفیف تجربه می‌کنند که می توان به راحتی به درمان آن پرداخت اما مواردی که شدید هستند و به مرور زمان بدتر می گردند باید تحت مراقبت پزشک متخصص که در زمینه بیماریهای گوش داخلی، سیستم عصبی و تعادل مهارت لازم را دارند قرار گرفته شوند.

به ‌طور معمول پزشک معالج جهت تشخیص این بیماری در رابطه با علائم آن سوال می‌کند تا بداند عامل به وجود آورنده مشکل چیست، لازم به ذکر است که انجام آزمایشات آزمایشگاهی برای تشخیص این بیماری الزامی نیست.

راه حل های بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی

به طور معمول علائم بیماری حرکت با پایان یافتن حرکت به وجود آورنده آن، متوقف می گردند.

اما در برخی مواقع این امر صدق نمی کند زیرا افرادی مشاهده شده اند که تا چند روز پس از اتمام سفر دارای علائم این بیماری هستند.

به طور معمول کسانی که در گذشته به این بیماری مبتلا شدند از پزشک خود در رابطه با موارد جلوگیری کننده این بیماری سوال می کنند که در ادامه به چند مورد از آنها بیان شده:

نگاه به افق

یکی از موارد پیشنهادی پزشک نگاه به افق از پنجره وسیله نقلیه است. زیرا با این کار حس بینایی حرکت را تایید کرده و حس درونی به تعادل میرسد.

بسته نگه داشتن چشم و چرت زدن

برای از بین بردن تضاد ورودی بین چشم و گوش داخلی می توان چشمها را بست و یا در صورت امکان به چرت زدن پرداخت.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست