1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. دلایل بی اختیاری مدفوع در کودک
دلایل بی اختیاری مدفوع در کودک

دلایل بی اختیاری مدفوع در کودک

یکی از مشکلات شایع در کودکان است. این مشکل می تواند برای والدین نگرانی زیادی ایجاد کند. هنگامی که لباس زیر کودکان بدون اطلاع خودش با مدفوع آلوده شود، بی اختیاری مدفوع کودکان بروز پیدا کرده است.

در بی اختیاری مدفوع کودکان، مدفوع در بخش انتهایی روده یعنی کولون و یا رکتوم جمع می گردد. در این بیماری در این بخش ها مدفوع زیادی جمع شده و پر می شوند.

به موجب این پر شدن، نشتی از مدفوع بروز می کند و عدم کنترل حرکات روده در اثر پر شدگی کولون به وجود می آید.والدین می توانند برای این مشکل از خدمات پرستاری و پرستار کودک کمک بگیرند.

دلایل بی اختیاری مدفوع در کودک

بی اختیاری مدفوع در کودکان چیست؟

بی اختیاری مدفوع در کودکان هنگامی که کودکان رفتن به سرویس بهداشتی را آموخته اند بروز می کند. این اختلال در سنین پس از 4 سالگی اتفاق می افتد. عموما کثیفی لباس، از جمله علائم حاد بروز یبوست در کودک می باشد. بی اختیاری مدفوع کودکان قابل درمان است. این مشکل می تواند موجب خجالت زدگی کودک شود و این مسئله پیامد های دیگری نیز داشته باشد. به همین جهت همواره توصیه می شود اقدام به درمان این مشکل نماییدو

نشانه های بروز بی اختیاری مدفوع کودک چیست؟

یکی از نشانه های بروز بی اختیاری مدفوع کودک، نشت مدفوع و مایع به لباس زیر می باشد. احتمال دارد والدین بروز این عارضه را به موجب اسهال بدانند. دیگر نشانه این بیماری، یبوست است.

در بی اختیاری مدفوع کودک، یبوست با مدفوعی خشک و سخت همراه است. علامت دیگر بی اختیاری مدفوع کودک، عبور مدفوع بزرگ می باشد. کثیف شدن لباس زیر کودک و شب ادراری نیز بر اثر بی اختیاری مدفوع بروز می کند.

عموما در دختر ها عفونت های مکرر مثانه نیز به موجب این بیماری اتفاق می افتد. اقدام به دفع مدفوع دیر تر از حالات معمول، دل درد و کم شدن اشتها سایر نشانه های بروز این عارضه می باشند.

دلایل بی اختیاری مدفوع در کودک کدام اند؟

در هر یک از کودکان، دلیل بی اختیاری مدفوع متفاوت است. به همین جهت برای درمان این مشکل ابتدا باید دلیل بروز آن در کودک تشخیص داده شود. در ادامه به بررسی این دلایل می پردازیم.

یبوست از دلایل بروز بی اختیاری مدفوع در کودک

یکی از دلایل بروز این عارضه در کودکان، یبوست مزمن می باشد. در صورتی که کودک به یبوست مزمن دچار شده باشد، مدفوع او سخت و خشک شده و این موضوع موجب دردناکی عمل دفع می شود.

به موجب این دردناکی عمل دفع، کودک ممکن است از رفتن به سرویس بهداشتی امتناع کند. زمانی که مدفوع زیادی در کولون کودک قرار بگیرد.

دفع آن نیز سخت تر خواهد بود. از جمله علل بروز یبوست شامل مواردی نظیر، نگه داشتن مدفوع، فعالیت نداشتن کودک، کم بودن مقدار فیبر مصرفی، مصرف کم مایعات و مصرف بیش از حد شیر گاو یا عدم توان در تحمل این نوع شیر می باشد.

مشکلات احساسی

از جمله دیگر مواردی که می تواند منجر به بی اختیاری مدفوع در کودکان شود، استرس عاطفی می باشد. استرس عاطفی می تواند به موجب موارد مختلفی در کودک بروز نماید.

از جمله مواردی که می تواند موجب استرس عاطفی در کودک شود، آموزش رفتن به دستشویی قبل از زمان مناسب، تغییرات رژیم غذایی، آغاز آموزش رفتن به دستشویی، آغاز دوران مدرسه کودک می باشد.

همچنین طلاق پدر و مادر و یا جدایی خواهر یا برادر کودک نیز می تواند موجب بروز استرس عاطفی در او شود.

کدام موارد احتمال مبتلا شدن کودک به بی اختیاری مدفوع را بیشتر می کند؟

این عارضه در کودکان پسر بیشتر مشاهده می شود. برخی از موارد می توانند موجب افزایش احتمال مبتلا شدن کودک به این مشکل شوند.

دارو هایی که یبوست از جمله عوارض آن است، بیش فعالی و اختلال کمبود توجه در کودک، اختلال اوتیسم، اختلال افسردگی و اضطراب از جمله مواردی هستند که احتمال ابتلای کودک به این مشکل را افزایش می دهند.

دلایل بی اختیاری مدفوع در کودکدرمان بی اختیاری مدفوع کودک

برای درمان این مشکل، زمانی که در کودکتان نشانه های این بیماری را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه نمایید. درمان این عارضه عموما در سه مرحله انجام می گیرد.

جمع بندی

بی اختیاری مدفوع کودک، یکی از مشکلات نگران کننده برای والدین می باشد. این اختلال درمان پذیر است. یبوست مزمن یکی از دلایل مهم بروز این مشکل در کودکان می باشد.

استرس های احساسی و عاطفی نیز از جمله دیگر عواملی هستند که می توانند موجب بروز این مشکل در کودک شوند.

دارو هایی که موجب بروز یبوست می شوند، اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، اختلال اوتیسم و افسردگی و اضطراب از جمله عواملی هستند که می توانند احتمال بروز این مشکل را در کودکان بیشتر کنند. درمان بی اختیاری مدفوع کودک، توسط پزشک عموما طی سه مرحله انجام می شود.

همان‌طور که ملاحظه کردید ما در این مقاله به دلایل بی اختیاری مدفوع در کودک پرداختیم. برای این‌که در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشید، می‌توانید یک پرستار کودک را از مؤسسه پرستار آراد استخدام کنید.

پیشنهاد مطالعه: روشهای آموزش خویشتنداری به فرزند

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست