1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. اختلال توره در کودکان چیست؟
اختلال توره در کودکان چیست؟

اختلال توره در کودکان چیست؟

اختلال توره در کودکان یکی  از انواع اختلالات عصبی است که در طول فرآیند رشد کودکان خود را نشان می‌دهد.

در واقع کودکانی که به این سندروم دچار هستند و دارای تیک‌های عصبی بسیار زیادی بوده که به شکل صوتی و یا حرکتی است.

به‌ طور معمول این اختلال در افراد پیش‌ از 18 سالگی بروز کرده و متشکل از حرکات و تیک هایی است که با منقبض کردن عضلات و حرکات غیرعادی همراه خواهد بود.

شایان‌ ذکر است که ریشه این سندرم در بیشتر افراد به‌ صورت ژنتیکی بوده و می‌تواند در شرایط مختلف زندگی کودک را تحت‌ الشعاع قرار داده و برای او مشکلات متعددی را به وجود بیاورد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد اختلال توره در کودکان اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

کسب اطلاعات کافی در مورد سندرم توره باعث شده تا افراد بتوانند با کودکانی که به این اختلال دچار هستند، رفتار بهتری داشته و از تشدید آن جلوگیری کنند.

در حال‌ حاضر اختلال توره برای کودکان یک بیماری کاملاً مشهور بوده و برای آن راهکارها و داروهای گوناگونی وجود دارد.

شما می‌توانید برای برخورد بهتر با این کودکان از پرستار کودک کمک گرفته و یا نزد یک مشاوره روانپزشکی بروید؛ چرا که این افراد دارای اطلاعات کافی در این زمینه بوده و می‌توانند به شما کمک شایانی کنند.

اختلال توره در کودکان چیست؟

اختلال توره در کودکان

اختلال توره در کودکان

اختلال توره  در کودکان درواقع یکی از انواع اختلالات نورون بیولوژیکی می‌باشد که در گروه اختلالات رشدی و عصبی قرار می‌گیرد.

در این اختلال رشدی تیک‌ ها به‌صورت حرکتی و صوتی بوده و به‌ مرور زمان و تکرار آن‌ها افزایش پیدا می‌ کند. البته که  تیک‌های ناشی از سندرم توره و متفاوت بوده و می‌تواند شامل پلک زدن، سرفه کردن، حرکت گردن و… شود.

به‌طور معمول این سندرم در سنین ۳ الی 10 سالگی خود را در کودک نشان می‌دهد. این بیماری در هنگامی‌ که کودک شروع به رفتن به مدرسه و جاهای مکان‌های عمومی می‌کند، آغاز می‌شود و در اکثر پسربچه‌های 7 یا 8 ساله که دارای سوابق بیماری روانی و سایکوپات هستند، به‌ وفور مشاهده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: ‌اختلال تعادل در سالمندان: علل، علایم، روش های پیشگیری و درمان

این نوع تیک عصبی  بسیار معروف بوده و به آن سندرم ژیل دولا توره ن نیز گفته می‌شود.

نشانه‌های اختلال توره در کودکان

خوشبختانه این اختلال در کودکان دارای علائم بوده و می‌توان با توجه به یکسری از موارد آن را تشخیص داد. به‌ طور معمول تیک‌های عصبی ناشی از اختلال توره در کودکان در بخش‌های سر، شانه، گردن و پا و یا کل بدن است.

ازجمله این تیک‌های می‌توان به تکان دادن سر و گردن، چشمک زدن، بالا انداختن شانه‌ها، شکلک درآوردن و…. اشاره کرد. در برخی موارد نیز این تیک‌ها شدت بیشتری داشته و یا به‌ صورت قالبی هستند.

به‌طور مثال باز و درب ، بو کردن، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها و…جزو علائم سندروم توره می‌باشند. لازم است بدانید که نوع دیگری از تیک‌های عصبی نیز در افرادی که به این سندرم مبتلا هستند وجود دارد که به شکل صوتی می‌باشد و معمولاً زمانی‌که این سندرم پیشرفت می‌کند و خود را بروز می‌دهد.

از جمله این تیک های ضوتی می‌توان به سرفه کردن، صاف کردن مداوم گلو، صدا درآوردن، بالا کشیدن بینی، خنده‌های غیرمعمولی، فریاد کشیدن، بیان کلمات به‌ صورت مکرر و یا گفتن کلمات زشت اشاره کرد.

اما به‌طورکلی علائم اختلالات عصبی توره عبارت‌اند از:

  • پیش‌از 18سالگی خود را بروز می‌دهد.
  • داشتن تیک یک‌ سال باید طول بکشد.
  • تیک‌های صوتی و عصبی در بازه‌های زمانی گوناگون رخ می‌دهد.
  • انجام دادن تیک‌ها در یک نموار سینوسی بوده و ممکن است کم‌ و زیاد شود.
  • یک علت دیگری برای وجود این تیک‌های عصبی وجود نداشته باشد.
اختلال توره در کودکان چیست؟

اختلال توره در کودکان

درمان سندروم توره

در اکثر اوقات تیک‌های ناشی از سندروم توره خفیف بوده و ممکن است پس‌از مدتی متوقف شود. در چنین شرایطی نیازی به اقدام جهت درمان نبوده و راهی نیز برای این کار وجود ندارد. با این‌وجود در برخی مواقع تیک‌های حرکتی و صوتی طور تشدید شده و پایداری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. این نوع تیک‌ها که متداوم هستند، حتما به درمان نیاز خواهند داشت.

بهترین روش برای درمان این اختلال این است که کارکرد را به‌ صورت کلی در نظر داشته باشید. درمان‌های مختلفی نظیر استفاده از داروها و همچنین درمان‌های رفتاری برای کودکانی که به اختلال توره مبتلا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنانچه شما شرایط نگهداری از کودکان مبتلا به سندرم توره را ندارید، می‌توانید به یک مؤسسه پرستاری مراجعه کرده و از آن‌ها جهت اعزام پرستار سالمند و یا پرستار کودک کمک بگیرید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست