1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. بررسی علائم آنژین قلب سالمندان
بررسی علائم آنژین قلب سالمندان

بررسی علائم آنژین قلب سالمندان

بررسی علائم آنژین قلب سالمندان

افزایش سن، همواره می تواند مشکلات جسمی مختلفی به همراه داشته باشد. در واقع اندام های مختلف بدن در سنین بالا دچار اختلال در عملکرد خود می شوند. آنژین قلب نیز یکی از مشکلاتی است که به ویژه در سالمندان رخ می دهد. از جمله مهم ترین علائم این مشکل، احساس درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه فرد می باشد.

در آنژین قلب Angina heart، جریان خون در فرد کمتر شده و همچنین رگ های خونی در وی باریکتر خواهد شد. به موجب همین موضوع، قلب اکسیژن ضروری برای عملکردش را کسب نمی کند. این امر موجب گرفتگی عروق کرونر قلب شده و در اصطلاح علم پزشکی، آنژین قلبی رخ داده است.

علائم آنژین قلب سالمندان

تعریف آنژین قلب

لازم به ذکر است که از آنژین قلب، تحت عنوان یک بیماری یاد نمی شود. در واقع آنژین قلب یک مشکل قلبی بوده که می تواند نشان از بیماری های مختلفی باشد. عموما آنژین قلب علامت بیماری عروق کرونر می باشد. برخی تصور می کنند که در هنگام بروز این مشکل، صرفا درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه ایجاد می شود.

البته در بسیاری مواقع نیز همینطور است. اما به خاطر بسپارید که آنژین قلبی می تواند ناراحتی و درد را در سایر نقاط بدن نیز ایجاد نماید. از جمله نقاطی که در آنژین قلبی ممکن است درد بگیرد، گردن، بازو، شانه، پشت و یا فک فرد می باشد. علت بروز آنژین قلب، مسدودی و تنگی یک و یا چندین عروق کرونر می باشد. از آنژین قلب با نام ایسکمی نیز یاد می کنند.

پیشنهاد مطالعه : نشانه های ناراحتی قلبی که باید جدی بگیرید.

انواع مختلف آنژین قلب کدام اند؟

آنژین قلب انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها شرایط و علائمی دارند. در ادامه به بررسی انواع مختلف آنژین قلب می پردازیم.

آنژین قلب پایدار

آنژین قلب پایدار از جمله رایج ترین انواع آنژین قلب است. این آنژین قلب در هنگام انجام فعالیت های سنگین و یا ورزشی، رخ می دهد. همچنین در موارد دیگری نیز آنژین قلب پایدار رخ می دهد که می توان به مواردی نظیر مصرف دخانیات، استرس های احساسی، هوای سرد و یا خوردن غذای زیاد اشاره کرد. لازم به ذکر است که آنژین های قلب پایدار بعد از استراحت و گذشت مدت زمان کوتاه، برطرف می گردد.

آنژین قلب ناپایدار

نوع دیگر انواع آنژین قلب در سالمندان، عموما در هنگام استراحت افراد ایجاد می گردد. در آنژین ناپادار، درد شدید و طولانی مدت می باشد. در برخی مواقع، اولین آنژین فرد، آنژین قلب ناپایدار است. اگر با چنین شرایطی رو به رو باشید، احتمال بروز حمله قلبی وجود دارد. به همین جهت توصیه می شود فورا به پزشک مراجعه نمایید.

آنژین قلب میکروواسکولار

دیگر آنژین، از انواع آنژین های قلبی، آنژین میکروواسکولار می باشد. آنژین قلب میکروواسکولار در خانم ها در مقایسه با آقایان شیوع بیشتری دارد. بروز آنژین میکروواسکولار، به موجب آسیب های رگ های قلب می باشد.

آنژین قلبی پرینزمتال

آنژین قلبی پرینزمتال نیز همانند آنژین ناپایدار، عموما وقت خواب و یا استراحت رخ می دهد. لازم به ذکر است که این آنژین قلبی، از سایر آنژین ها احتمال وقوع کمتری دارد. در آنژین پرینزمتال، درد فرد شدید بوده و در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه شود.

علائم آنژین قلب سالمندان چه مواردی است؟

موارد مختلفی موجب بروز آنژین های قلبی می شوند. در سالمندان بسیاری از این موارد زمینه ساز وجود داشته و آنژین قلبی در این گروه افراد بیشتر رخ می دهد. افزایش سن، چاقی، عدم فعالیت مناسب و دیابت از جمله موارد زمینه ساز آنژین های قلبی هستند. به همین جهت است که توصیه می شود همواره از خدمات پرستاری یک پرستار سالمند، بهره مند شوید.

در ادامه چند مورد از مهم ترین علائم آنژین قلب سالمندان را عنوان کرده ایم:

  1. تعریق، یکی از مهمترین علائم آنژین قلب سالمندان محسوب می شود.
  2. حالت تهوع دیگر علامتی است که ممکن است در هنگام بروز آنژین قلبی در سالمندان ایجاد شود.
  3. احساس فشار، سوزش و پری قفسه سینه، از علائم آنژین قلب سالمندان می باشند.
  4. آنژین قلب می تواند موجب ایجاد سرگیجه در فرد گردد.
  5. تنگی نفس و خستگی نیز از دیگر علائم آنژین قلب در سالمندان می باشد.

آنژین قلب چگونه در سالمندان تشخیص داده می شود؟

با بررسی علائم آنژین قلب سالمندان، تا حدی می توان بروز این مشکل را متوجه شد. اما برای تشخیص مناسب بروز این مشکل، از تکنولوژی های علم پزشکی می توان بهره مند شد. استفاده از اشعه ایکس، آزمایش خون، سی تی اسکن بخش قفسه سینه، انجام توموگرافی کرونر، آنژیوگرافی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از جمله روش های تشخیص انواع آنژین قلبی در سالمندان می باشند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست