1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. آشنایی با سارس یا سندروم حاد تنفسی
آشنایی با سارس یا سندروم حاد تنفسی

آشنایی با سارس یا سندروم حاد تنفسی

مشکلات تنفسی این روزها بیش از هر زمان دیگری در بین افراد به وجود می آید. عوامل مختلفی هستند که می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند که یکی از آنها ابتلا به ویروس های مختلف است.

در این مقاله تصمیم گرفتیم که راجع به یکی از همین مشکلات تنفسی که شاید بیش از هر زمان دیگر گسترش یافته است؛ با شما صحبت کنیم که آشنایی با سارس یا سندروم حاد تنفسی می باشد.

سارس یا سندروم حاد تنفسی چست

در واقع سارس یک ویروس هوابرد است؛ یعنی مانند ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا پخش می ‌شود.

سارس در قطرات ریز در هوا پراکنده است و زمانی که فرد مبتلا به سارس یا سندروم حاد تنفسی، عطسه یا سرفه کند؛ پخش خواهد شد و اگر شخصی در آن محیط تنفس کند؛ ممکن است که به این بیماری دچار شود و نیاز به اعزام پرستار داشته باشد.

علائم بیماری سندروم حاد تنفسی

علائم این بیماری متفاوت است و بستگی به کربن دی اکسید خون افراد دارد، افرادی که کربن دی اکسید بالایی دارند؛ احتمالا دچار علائمی همچون گیجی، تند شدن تنفس و نفس‌های پی در پی می شوند.

همچنین افرادی که کربن دی اکسید خون آن ها پایین است نیز علائمی مانند: عدم توانایی در تنفس، متمایل شدن رنگ پوست و عوض شدن رنگ لب های آنها ( به رنگ آبی) را تجربه می کنند.

آشنایی با سارس یا سندروم حاد تنفسی

آشنایی با سارس یا سندروم حاد تنفسی

بسیاری از افرادی که دچار بیماری نارسایی حاد ریوی هستند و اکسیژن خون پایینی هم دارند، علائم زیر را خواهند داشت:

  • اضطراب
  • بی خوابی
  • بی قراری
  • خواب آلودگی
  • ضربان قلب تند
  • فشار خون بالا
  • تند شدن تنفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • تعرق زیاد
  • از دست دادن هوشیاری

دلایل بیماری سارس یا سندروم حاد تنفسی

ابتلا به بیماری سارس دلایل مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سکته

مرگ بافت های مغز را سکته می ‌نامند و اصولا سکته یک طرف مغز را درگیر می ‌کند؛ سکته علائم گوناگونی از قبیل صحبت ‌های نامفهوم و گیجی دارد و همچنین باعث می ‌شود که تنفس به مشکل بخورد و فرد دچار بیماری سارس هم شود.

انسداد

حتما برای شما هم پیش آمده که چیزی در گلویتان گیر کند و برای نفس کشیدن به مشکل بخورید، افرادی که دچار آسم باشند یا گرفتگی مجاری تنفس داشته باشند؛ بیشتر به این بیماری دچار می ‌شوند.

عفونت

آشنایی با سارس یا سندروم حاد تنفسی

آشنایی با سارس یا سندروم حاد تنفسی

یکی از عمده ترین دلایلی که منجر به مشکلات تنفسی می شود عفونت است؛ طبق اظهارات کلینیک مایو، عفونت پنج قسمت شش را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بیماری حاد تنفسی خواهد شد.

استنشاق مواد شیمیایی و مواد مخدر

با استفاده بیش از حد از مواد مخدر و مشروبات الکلی تنفس به مشکل می خورد و باعث ایجاد این بیماری می ‌شود. علاوه بر آن استشاق مواد شیمیایی و دود نیز باعث ایجاد بیماری سارس خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی در هنگام تغییرات فصلی

جراحت

سیستم های تنفسی مشکل دار می تواند بر میزان اکسیژن خون اثر بگذارد؛ بسیاری از پزشکان بر این باورند که اکسیژن خون پایین می تواند باعث بسیاری از بیماری های از جمله مشکلات تنفسی باشد.

جهش ‌های بیماری سارس یا سندروم حاد تنفسی چیست؟

ویروس هم مانند سایر موجودات زنده دائما در حال تغییر می ‌باشد و جهش هم به این معنا است که اطلاعات ژنتیکی ذخیره شده در یک ارگانیسم تغییر می‌ کند. همانطور که پیش تر اشاره شد باید بگوییم که ویروس سارس می ‌تواند از چند روش منتقل شود:

  • اگر فرد مبتلا قبل از این که دست‌هایش را بشوید دستگیره ‌ای را لمس کند، ویروس سارس می ‌تواند به صورت غیر مستقیم سرایت کند.
  • همچنین ویروس سارس می‌ تواند از طریق مدفوع افراد را بیمار کند! به طوری که اگر پس از رفتن به سرویس بهداشتی دست‌های تان را به درستی نشویید؛ ممکن است افراد دیگر مبتلا شوند.

چگونگی جلوگیری از بیماری سارس یا سندروم حاد تنفسی

  • به طور دائم سطوح را پاک کنید.
  • از به اشتراک گذشتنِ نوشیدنی، غذا و ظروف غذای خود جلوگیری کنید.
  • هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی تان را بپوشانید.
  • سعی کنید شوینده هایتان بر پایه الکل باشد.
  • اگر پرستار هستید؛ سعی کنید که حتما از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنید.
کلام آخر

همان طور که از این مطلب متوجه شدید؛ بیماری سارس در مدت طولانی آسیب های زیادی را به بدن می رساند و همچنین می تواند شش ها را از کار بیاندازد، اگر شما هم دارای علائم گفته شده هستید؛ سریع خودتان را به پزشک برسانید تا دوره درمانتان انجام شود یا اگر هم قصد دارید که از خدمات پرستاری برای بهبود این بیماری استفاده کنید؛ می توانید با مراجعه به موسسه پرستاری و گرفتن مشاوره از سایت پرستار آراد برای اعزام پرستار سالمند این کار را انجام دهید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست