1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. گفتار درمانی کودکان + مزایا و نتایج موثر
گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی کودکان + مزایا و نتایج موثر

کودکان ممکن است به مشکلات گفتاری و زبانی مختلفی مبتلا باشند. گفتار درمانی کودکان باعث بهبود نارساخوانی و همچنین دیس پراکنی کودکان می شود.

گفتار درمانی، شیوه ای برای کمک به رفع و بهبود این دسته از مشکلات می باشد.

بر خلاف تصور برخی افراد، گفتار درمانی کودکان صرفا مشکل تولید بعضی از صداها و بیان یا لکنت را بهبود نمی بخشد. گفتار درمانی در رفع مشکلاتی نظیر خواندن و هجی کردن نیز کاربرد دارد.

گفتار درمانی شیوه ای عالی در جهت بهبود مهارت های ارتباطی کودک با مشکلات مختلف زبان است.

مزایای گفتار درمانی چیست؟

به کمک گفتار درمانی صحبت کردن کودک با وضوح بیشتری انجام خواهد شد. به کمک گفتار درمانی کودکان، اعتماد به نفس کودک افزایش یافته و به همین جهت راحت تر با دیگران حرف هایش را می زند.

مزیت دیگر این شیوه، بهبود مشکلات خواند نظیر نارساخوانی است. به کمک گفتار درمانی کودکان می توان صوت های خاص در کلمات را شنید و تشخیص داد.

 

کودکانی که مشکل خواندن دارند، ممکن است تمایلشان به خواندن را از دست بدهند. به همین جهت به کمک گفتار درمانی می توان کودکان را به خواندن ترغیب نمود.

به کارگیری شیوه گفتار درمانی می تواند در سال های اول زندگی بسیار موثر عمل کند. بر اساس تحقیقات انجام شده در این باره بر روی کودکان پیش دبستانی، آن هایی که مشکلات زبانی داشته و گفتار درمانی کودکان انجام داده اند، بهبود مهارت های زبانی در آن ها مشهود بود.

به کارگیری گفتار درمانی چه نتایجی در پی خواهد داشت؟

به کار گیری گفتار درمانی چه نتایجی در پی خواهد داشت؟

به طور کلی، از آنجایی که گفتار درمانی در جهت بهبود مشکلات مختلف به کار گرفته می شود، میزان بهبود در کودکان مختلف متفاوت خواهد بود.

همچنین مدت زمان ب کارگیری این روش برای کودک نیز با توجه به مشکل آن، متغیر است. در واقع هر چه نیاز درمانی کودک بیشتر باشد، طول جلسات و همچنین تعداد آن ها افزایش خواهد یافت.

شیوه گفتار درمانی احتمال دارد ماه ها و یا سال ها به طول انجامد. البته این طور نیست که یک باره بعد از پایان گفتار درمانی نتایج نمایان شوند.

بلکه در طول جلسات گفتار درمانی، به مرور توانایی کودک بهتر خواد شد.  همچنین انتظار بهبود 100 درصدی مشکل کودک در اثر گفتار درمانی، توقع نابجایی است.

این روش کمک بسزایی در بهبود مشکل می کند. اما مسئله کلی گفتاری و یا زبانی کودک باقی می ماند.

در کلاس های گفتار درمانی، طول درمان صرفا به همان مدت کلاس محدود نمی شود. بلکه برای کسب نتایج بهتر، گفتار درمان برای کودک تمارینی را برای منزل تعیین می کند.

این تمارین کمک می کند که درمان ها و مهارت های فراگیری شده در کلاس آموزش گفتار درمانی، بهتر و تاثیر گذار تر باشند. توصیه می شود که از کودک خود بخواهید در طول روز تمارین محوله را انجام دهد.

چرا که بهترین نتیجه گفتار درمانی را کسانی می گیرند که در طول روز نیز تمارین و مهارت ها را تکرار می کنند.

نکته ای که درباره گفتار درمانی وجود دارد این است که کودک و گفتار درمانگر باید با هم هماهنگ و مطابق باشند.

توصیه می شود از خدمات گفتار درمانی کسانی استفاده کنید تجربه کار با مشکلات گفتاری به خصوص فرزند شما را داشته باشد.

لازم به ذکر است که اگر کودکتان دچار مشکلات گفتاری و زبانی است، شیوه های مختلفی برای درمان او وجود دارد. گفتار درمانی تنها یکی از شیوه های کمک به این دسته از کودکان است.

آشنایی با تمرین  گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی باید توسط متخصص و شخص با تجربه در این زمینه انجام شود. به همین جهت به کارگیری تمرین های این شیوه توسط شخص نابلد، ممکن است نتیجه چندانی در پی نداشته باشد.

یکی از تمرین های گفتار درمانی، به کارگیری آوا های ساده است. از جمله آوا های ساده می توان به دا، با، آآ، اوه اشاره کرد. زمانی که در تعامل با کودک این آوا ها را به کار می برید، پاسخ قوی از سمت کودک دریافت خواهد شد و این به قدرت گفتاری او کمک می کند.

یکی از نکات تمرینی گفتار درمانی این است که برخی از پخش تلویزیون برای گفتار درمانی استفاده می کنند. در صورتی که تلویزیون روش موثری در گفتار درمانی نیست و کودک باید در تعامل با افراد باشد.

پرستاری از کودک نیاز به گفتار درمانی

اگر به موجب مشغله های کاری و …، نیاز به خدمات پرستاری و پرستار کودک دارید، می توانید درخواست خود را از موسسه پرستاری پرستار آراد ثبت نمایید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست