1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مقالات کودک
  4. آیا علت گاز گرفتن کودک مشکل روانی است؟
علت گاز گرفتن کودک

آیا علت گاز گرفتن کودک مشکل روانی است؟

گاز گرفتن کودک یکی از رفتارهای نا به هنجار در کودکان بوده که ممکن است والدین متوجه آن در کودک خود شوند.

درحقیقت دختران یا پسران ممکن است بنا به دلایل مختلفی این واکنش رفتاری را از خود نشان داده و دوست و یا خواهر برادر خود را گاز بگیرند.

یکی از راه‌ه ای بسیار بد برای ابراز احساسات درونی کودکان گاز گرفتن است. به‌ طور کلی و می‌توان این مورد را یک اختلال رفتاری دانست که باعث شده اطرافیان کودک دچار آسیب جسمی شوند و همچنین ازنظر روحی نیز استرس زیادی به آن‌ها وارد شود.

اکثر والدین دین به‌ دنبال دلیل اصلی این رفتار ناهنجار در کودک خود هستند. یکی از سوالات رایج در میان پدر و مادرها این است که آیا علت گاز گرفتن کودک مشکل روانی است؟

دلایل گاز گرفتن کودک چیست؟

می‌توان گفت که این رفتار می‌تواند بنا به دلایل مختلفی باشد. در ادامه در این خصوص توضیحاتی را بیان کرده و سپس به ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل می‌پردازیم.

به‌طورکلی توجه به رفتارهای کودکان از سن نوزادی تا بزرگی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.  سن یک‌ سالگی تا دوران کودکی و یعنی 5 یا 6 سالگی شخصیت کودک تا حد بسیار زیادی شکل می‌گیرد و عادت به رفتارهایی باعث تأثیرات مخربی در زندگی آن‌ها خواهد شد.

شما می‌توانید به‌ منظور کنترل رفتاری بهتر کودک خود و همچنین توجه به عادت‌های بد و یا خوب او، به یک مؤسسه پرستاری مراجعه کرده و در جهت استخدام  پرستار کودک اقدام کنید. این افراد در مورد خلق‌ و خوی دختربچه‌ها و پسربچه‌ها اطلاعات کافی را داشته و می‌توانند در تربیت آن‌ها بسیار مؤثر واقع شوند.

بررسی علت گاز گرفتن کودک

پیش‌ از این‌که به این سوال که آیا علت گاز گرفتن کودک مشکل روانی است؟ پاسخ دهیم بهتر است که اطلاعات را در مورد دلیل اصلی این رفتار به شما ارائه دهیم. در واقع علت گاز گرفتن کودکان می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد:

هیجان و یا اضطراب زیاد

زمانی‌که کودکان خردسال در محیط دچار فشار روحی می‌شوند، ممکن است دارای اضطراب و هیجان زیاد شوند که باعث شده و به رفتارهایی نظیر گاز گرفتن روی بیاورند.

به‌ طور مثال زمانی‌ که کودک در یک بازی در یک گروه بزرگ و برای بازی قرار بگیرد،  شلوغی و ازدحام جمعیت باعث ایجاد استرس و هیجان در او شده و باعث ایجاد رفتارهای غیرعادی در او خواهد شد.

در چنین شرایطی معمولاً کودک جهت گاز گرفتن اطرافیان خود اقدام می‌کند.

خشم

ازجمله دلایل دیگر برای علت گاز گرفتن کودک می‌توان به خشم کودک اشاره کرد. زمانی‌ که او حس کند که اوضاع دیگر تحت کنترل نیست دچار کلافگی شده و از این راه خشم خود را تخلیه می‌کند.

به‌ طور مثال اگر دوست و یا خواهر بردار کودک اسباب‌ بازی او را گرفته و پس ندهند، ممکن است که کودک از این راه بخواهد عصبانیت خود را بروز دهد.

اما لازم است بدانید که درصورتی‌ که این رفتار او چندین‌ بار تکرار شود تبدیل به یک عادت بد رفتاری در کودکان خواهد شد.

نشان‌ دادن قدرت

در برخی اوقات نیز کودکان برای نشان‌ دادن میزان سلطه و قدرت خود به خواهر و یا برادر بزرگ‌تر و یا دوستانی که دارند، گاز گرفتن را مناسب می‌دانند.

استرس

از جمله دیگر علت گاز گرفتن کودک  می‌توان به استرس اشاره کرد. به‌ طور مثال زمانی‌ که کودک از والدین خود جدا شده و یا در محیط جدیدی قرار می‌گیرد، ممکن است که او این واکنش رفتاری را از خود نشان بدهد.

آیا علت گاز گرفتن کودک مشکل روانی است؟

آیا علت گاز گرفتن کودک نشان‌ دهنده مشکلات روانی در اوست؟

گاهی اوقات در شرایطی منحصر به‌ فرد گاز گرفتن کودک به دلیل مشکل جدی در روحیه او است. در چنین شرایطی باید حتما  به یک روان‌پزشک کودک مراجعه کرد  و در مورد تمامی رفتارها و اختلالات روحی کودک با آن‌ها صحبت کرد. ازجمله مشکلات اصلی که باعث گاز گرفتن کودکان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اوتیسم

گاز گرفتن به شکل مکرر یکی از علائم اولیه اختلال اوتیسم به حساب می‌آید. اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد و نمی‌توان تنها این‌مورد را دلیلی برای ابتلاء کودک به اتیسم دانست. شما می‌توانید جهت مطمئن شدن از این‌موضوع به یک روان‌شناس کودک مراجعه کنید.

اختلالات روانی و یا بیش‌ فعالی

در اکثر اوقاتکه کودکان شخصی را گاز می‌گیرند؛ و  در برخی اوقات نیز ممکن است که خود را گاز بگیرند.  لازم است بدانید که گاز گرفتن انگشت‌های کودک توسط خود موضوعی جدی و نگران‌کننده‌ای نیست.

اما در شرایطی که این کار برای مدت‌ زمان کوتاه باشد. چنانچه این عادت به مدت‌ زمان طولانی صورت بگیرد،  نشان‌ دهنده اختلال کمبود توجه در کودکان می‌باشد.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست