1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت کم پلک زدن نوزاد نسبت به بزرگسالان چیست؟
کم پلک زدن نوزاد

علت کم پلک زدن نوزاد نسبت به بزرگسالان چیست؟

دوران نوزادی، دورانی است که همه ما آن را تجربه کرده ایم. انسان ها در این دوران، ویژگی های متفاوتی با بزرگسالی دارند. یکی از وجه تمایز های دوران کودکی با بزرگسالی، میزان پلک زدن در این دوران ها است.

بر اساس بررسی ها، به طور میانگین افراد در سنین بزرگسالی در هر دقیقه 15 بار پلک می زنند. اما این موضوع در نوزادان تفاوت دارد.

تعداد پلک زدن های کودکان با یک دیگر متفاوت می تواند باشد. اما عموما پلک زدن نوزادان در هر دقیقه به تعداد انگشتان دست می باشد. برخی از نوزادان نیز پلک زدنشان یک بار در دقیقه است.

از آن جایی که کم پلک زدن نوزاد رفتار نسبتا عجیبی است، مطالعاتی درباره آن صورت گرفته است. بر اساس مطالعات صورت گرفته درباره پلک زدن، پلک زدن ارتباط مستقیم با ترشح هورمون دوپامین در مغز دارد.

دوپامین از جمله انتقال دهنده های مغز است که به آن هورمون پاداش نیز گفته می شود. با توجه به ارتباط دوپامین با پلک زدن، علت کم پلک زدن نوزاد نسبت به بزرگسال را می توان متوجه شد.

به طور کلی دوپامین مرتبط با پلک زدن است. به همین جهت در مواقعی که ترشح دوپامین بیشتر می شود، میزان پلک زدن فرد نیز افزایش می یابد. برخی از دارو ها نیز موجب افزایش دوپامین و افزایش میزان پلک زدن می شوند.

علت پلک زدن چیست؟

کم پلک زدن چشم (علت پلک زدن چیست)

به طور کلی پلک زدن را می توان به دو نوع ارادی و غیر ارادی دسته بندی کرد. پلک زدن ارادی، به نوعی از پلک زدن گفته می شود که فرد به طور ارادی و به صورت عمدی آن را انجام می دهد.

در مقابل پلک زدن غیر عمدی نیز نوعی پلک زدن است که موجب جلوگیری از برخورد اجسام خارجی با چشم می گردد.

جالب توجه است که بدانید که هدف اصلی پلک زدن در بزرگسالان نیز کاملا مشخص نیست! در واقع علت اصلی پلک زدن نوعی راز از بدن انسان است.

به طور کلی پلک زدن موجب پخش اشک در سطح چشم شده و در نتیجه آن، گرد و غبار و مواد تحریک کننده نیز از بین می رود. پلک زدن موجب مرطوب و روان نگه داشتن سطح چشم افراد می شود.

نکته ای که وجود دارد این است که بر اساس مطالعات در این باره، تعداد پلک های انسان بیش از اندازه ضروری برای خیس نگه داشتن چشم می باشد. به همین جهت تصور بر این است که وظایف پلک زدن و نقش آن، گسترده تر از موارد یاد شده است.

علت کم پلک زدن در نوزادان چیست؟

به موجب ارتباط میان دوپامین و پلک زدن، تعداد کم پلک زدن در نوزادان تا حدی توجیه می شود. دانشمندان یکی از علل کم پلک زدن نوزادان را توسعه نیافتگی سیستم دوپامین می دانند.

همچنین برخی از محققان بر این باورند که از آن جایی که نوزادان چشمان کوچک تری نسبت به بزرگسالان دارند، به همین جهت کم تر نیاز به پلک زدن دارند.

دیگر موضوعی که درباره کم پلک زدن نوزادان مطرح است، نیاز به تصور بصری بیشتر نوزاد در مقایسه با بزرگسال است.

چرا که نوزادان اطلاعات بصری کمتری در مقایسه با بزرگسالان دارند و به همین جهت با کم پلک زدن می خواهند اطلاعات خود را تکمیل کنند. در واقع بر اساس این نظریه، تمایل پلک زدن در نوزادان کم تر بزرگسالان است.

پلک زدن و اسکیزوفرنی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این باره، مبتلایان به اسکیزوفرنی نیز به طور منظم پلک می زنند. احتمال ارتباط این میزان پلک زدن در مبتلایان به اسکیزوفرنی با دوپامین بالای ترشح شده در آن ها وجود دارد.

ارتباط پلک زدن با پارکینسون

دیگر موردی که درباره ارتباط پلک زدن با سطح دوپامین می باشد، بیماری پارکینسون است. در این بیماری، نورون های تولید کننده دوپامین میمیرند. در این افراد نیز میزان پلک زدن تا حد زیادی کم تر از سایرین می شود.

همچنین زمانی که برای درمان پارکینسون از دارو های افزایش دوپامین استفاده می شود، میزان پلک زدن افزایش می یابد.

پرستاری از نوزاد

برخی از والدین، به دلیل مشغله های مختلف نمی توانند به خوبی از نوزاد و کودکشان مراقبت نمایند. به همین جهت استفاده از خدمات پرستاری برای این دسته از والدین، گزینه مناسبی است.

والدین می توانند با درخواست پرستار کودک از موسسه پرستاری پرستار آراد، با خیال راحت فعالیت های روزمره خود را انجام دهند.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست