1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش پرورش کودک شاد و موفق چگونه باید باشد؟
روش پرورش کودک شاد و موفق چگونه باید باشد؟

روش پرورش کودک شاد و موفق چگونه باید باشد؟

پس از پرسش و جستجو از والدین جامعه، محققان دریافتند که نگرانی آن‌ها در مورد داشتن یک کودک شاد بسیار بیش‌تر از مسائل روزمره است.

آن‌ها ادعا کردند که وضعیت روانی کودکشان و روابط او، یکی از بالاترین اولویت‌های آنان است. برای برآورده کردن اینگونه نیازها و رفع نگرانی‌ها، می‌توان از خدمات پرستاری و کتاب‌ها و مقالات آموزشی زیادی استفاده کرد.

داشتن کودک سالم و دارای رفاه روحی و روانی، زندگی آینده‌ی او را تأمین کرده و باعث پیشرفت سریع‌تر و موفقیت بیش‌تر کودک می‌شود. در این مقاله نیز قسمتی از روش‌های پرورش کودک شاد و موفق را مطالعه می‌کنیم.

اهمیت پرورش کودک شاد

اهمیت پرورش کودک شاد

باتوجه به تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت تنها به معنای بیمار نبودن نیست. سلامت ابعاد بسیار زیادی دارد و در تعریف آن به رفاه کامل جسمی و روانی اشاره می‌شود.

پس باتوجه به این تعریف، پرورش یک کودک شاد به معنای داشتن یک فرزند سالم و البته یک عضو جامعه‌ی مفید است.

زمانی که یک کودک را تربیت می‌کنید تنها نباید به فکر امنیت فیزیکی او باشید، بلکه امنیت روانی کودک در اولویت قراردارد.

شاد بودن کودک باعث به وجود آمدن یک شخصیت پرانرژی در او می‌شود که در آینده می‌تواند دستاوردهای بزرگی را برای کودک رقم بزند. یک کودک شاد دارای یک آینده‌ی شاد و همچنین موفقیت‌های بزرگ در زندگی کاری و عاطفی است.

اما در حقیقت شاد بودن به چه معنا است؟ چگونه می‌توان کودکی شاد و فعال داشت؟ برای پاسخ به این سوالات باید بخشی از علم رفتار‌شناسی را مدنظر قراردهیم و با استفاده از آن، قدم به قدم در خود و کودکمان تغییرات لازم را ایجاد کنیم.

تاثیر روحیات والدین بر پرورش کودک شاد

والدین شادی باشید! شاد بودن و سلامت روان والدین باعث پرورش کودک شاد نیز می‌شود. در یکی از تحقیقات پیرامون روحیات کودکان و والدین، از کودکان راجع به یک آرزو پرسیدند.

پاسخ کودکان مورد مطالعه مهر تاییدی بر این بحث بود. اکثریت آن‌ها آرزو کردند که والدینشان کمتر در معرض استرس و تنش باشند. در این قسمت باید بدانید که تعریف شادی نیز مقوله‌ی جداگانه و بسیار بزرگی است که مورد بحث است.

نکته‌ی بعدی دورهمی ها یا همان شام خانوادگی است. کنار هم بودن و صحبت کردن در فضای خانواده باعث شرکت بیش‌تر فرزندان در مباحث، فعال شدن آن‌ها و علاقه‌مندی بیش‌تر به اجتماع می‌شود.

در آخر باید بدانید هرچه والدین ازدواج موفق‌تری داشته باشند و روابط بهتری را ایجاد کنند، کودکان آن‌ها نیز شاد خواهند بود.

آموزش کنترل احساسات و روابط در پرورش کودک شاد

طبق تحقیقات، پرورش یک کودک شاد می‌تواند وابسته به کنترل خوب احساسات در او باشد. کودکانی که می‌توانند احساسات و هیجانات خود را تا حدی کنترل کنند و آن‌ها را درک کنند.

دارای آرامش روانی بیش‌تر و البته تمرکز بهتری هستند. بهتر است چند نکته را برای دستیابی به این قابلیت رعایت کنید:

  • خودتان کنترل احساسات و هیجانات داشته باشید
  • با کودک خود همدلی داشته باشید
  • برای کودکتان توضیح دهید که تمام احساسات قابل قبول هستند اما همه‌ی رفتارها اینگونه نیستند
  • روند پیشرفت کودکتان را بررسی کنید

اما همه‌ی این موارد نیز نمی‌توانند کافی باشند. مراقب باشید روند کمک به فرزندتان تبدیل به یک مسئله‌ی آزاردهنده و یا خسته کننده برای او نباشد.

سعی کنید با کودک خود دوست و آموزنده باشید. همچنین نکته‌ی مهم دیگر در پرورش کودک شاد، داشتن روابط سازنده است.

در ابتدای همه‌ی این موارد باید خود با کودکتان رابطه‌ی محکمی داشته باشید تا به او احساس امنیت دهید. حتی اگر از پرستار کودک کمک می‌گیرید، نباید تمام وقت خود را صرف کار کنید.

سعی کنید مدت مناسبی را با کودک خود بگذرانید تا از حضور و محبت شما استفاده کند.

جمع بندی

پرورش کودک شاد و موفق باعث ساخته شدن آینده‌ی او می‌شود. این جمله معنای زیادی را در خود دارد. کودکان شاد در هر جامعه و موقعیتی که قرار بگیرند، با روحیه‌ی حل مشکل خود، راه حل مناسب را پیدا می‌کنند.

اما در ابتدای هر بحثی راجع به تربیت و پرورش کودک باید بدانید که ساختن عادات و رفتار خوب و آموزنده در خودتان، از بسیاری از روش‌ها مؤثرتر است.

می‌توانید با مطالعه و تحقیق نیز از پرستار کودک کمک بگیرید و در کنار آن فرد، روابط خود را با کودکتان بهتر کنید.

پرستار آراد از موسسات پرستاری است که می توانید از ما برای اعزام پرستار سالمند، کودک و کلیه خدمات پرستاری درخواست پرستار کنید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست