1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. میوه برای افراد دیابتی، بهترین و بدترین میوه ها
مصرف میوه برای افراد دیابتی

میوه برای افراد دیابتی، بهترین و بدترین میوه ها

مصرف میوه برای افراد دیابتی محدودیتی ندارد. ولی اگر شخص دیابتی به میوه ای حساس باشد، نباید آن را مصرف کند.

انواع میوه، محصول طبیعت زیبای ما هستند. مصرف میوه ها می تواند رفع گرسنگی و جذب ماده های مغذی مورد نیاز در روز را در پی داشته باشد.

میوه ها علیرغم خاصیت هایی که دارند، می توانند مضراتی نیز داشته باشند. مصرف میوه برای مبتلایان به دیابت می تواند خطرساز باشد. چرا که بسیاری از میوه ها قند دارند.

همچنین بر اساس مطالعات، مصرف میوه به صورت روزانه می تواند کم شدن ریسک ابتلای فرد به دیابت نوع 2 را داشته باشد.

میوه های یخ زده، کمپوت میوه و … عموما قند بالایی دارند. به همین جهت است که این نوع میوه های گزینه مناسبی برای افراد عادی نیز نمی باشد. برای افراد دیابتی، این انواع میوه می تواند خطرساز باشد.

بیماری دیابت چه نوع بیماری است؟

در بیماری دیابت، میزان گلوکز که از آن به عنوان قند خون یاد می شود، بیشتر از میزان طبیعی باشد.

گلوکز یک منبع مهم برای انرژی بدن است و این ماده، از غذاهای مصرفی فرد به دست می آید. همچنین انسولین، هورمونی است که سبب جذب گلوکز در بدن می شود.

در بیماری دیابت، انسولین به قدر کافی تولید نمی شود. به همین جهت است که سلول ها گلوکز خون را جذب نکرده و قند خون افزایش می یابد.

بهترین و بدترین میوه ها برای دیابت کدام اند؟

بدترین میوه برای افراد دیابتی

برای انتخاب بهترین میوه ها و بدترین میوه ها برای بیماری دیابتی، شاخص گلیسمی تعیین شده است. شاخص گلیسمی، یک شاخص از اعداد 1 الی 100 می باشد. این شاخص به جهت تعیین و رتبه بندی قند موجود ماده های غذایی استفاده می شود. شاخص گلیسمی، سرعت افزایش قند خون توسط غذا را نشان می دهد.

شاخص گلیسمی هر چه بیشتر باشد، یعنی آن غذا یا میوه با سرعت بیشتری جذب خواهد شد.
به همین جهت، افراد دیابتی باید از غذا ها و میوه هایی تغذیه کنند که شاخص گلیسمی کم تری داشته و به موجب آن سطح قند خون کنترل می گردد.

میوه های نظیر سیب، آووکادو، تمشک، گیلاس، گریپ فروت، هلو، انجیر، توت فرنگی، آلو، انبه، کیوی، گلابی، موز نرسیده، کشمش و پرتقال، از جمله میوه هایی هستند که شاخص گلیسمی آن ها کم و یا متوسط است.

در مقابل میوه هایی که گلیسمی زیادی دارند، نباید توسط دیابتی ها مصرف شوند. میوه هایی نظیر موز بسیار رسیده، خرمای خشک، هندوانه و آناناس از جمله بدترین میوه ها برای افراد دیابتی است.

افراد دیابتی چه میزان میوه در روز مصرف کنند؟

هر چقدر هم که میزان گلیسمی ماده غذایی کم باشد، اگر تعداد زیادی از آن مصرف شود، می تواند موجب آسیب به افراد دیابتی شود.

به طور کلی، توصیه متخصصین این امر این است که چه افراد بزرگسال و چه کودکان، در طول روز 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف نمایند. این توصیه متخصصین تغذیه، برای مبتلایان دیابتی نیز کاربرد دارد.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید همواره مواد غذایی مناسب با بیماریشان مصرف نمایند. نصف مواد غذایی مصرفی این افراد را باید سبزیجات غیر نشاسته ای تشکیل دهد. نصف دیگر وعده غذایی را باید پروتئین، نشاسته با فیبر بالا تشکیل دهد. از جمله این مواد می توان به لوبیا یا غلات کامل اشاره کرد.

افراد مبتلا به دیابت باید چربی های سالم را در رژیم غذایی خود جای دهند. چرا که این چربی ها موجب بروز حس سیری در فرد شده و جذب انواع آنتی اکسیدان و ویتامین را منجر می گردد.

افراد دیابتی، اگر بخواهند از میوه های فرآوری شده استفاده کنند، میزان مجاز برای آن، نصف فنجان می باشد. از جمله این میوه ها می توان به سس سیب و آب میوه اشاره داشت.

میوه های خشک نیز 2 قاشق غذاخوری برای مبتلایان دیابت مجاز می باشد. از جمله این میوه ها می توان به کشمش و آلبالو اشاره کرد.

مزیت مصرف میوه برای دیابتی ها چیست؟

به جهت کاهش سرعت روند جذب قند و همچنین کنترل سطح خون، مواد غذایی حاوی میزان بالایی از فیبر محلول توصیه می شود. به همین جهت میوه های با فیبر بالا گزینه مناسبی هستند.

پرستاری از بیماران دیابتی

ممکن است برخی از افراد مبتلا به دیابت، مشکلاتی را در عملکرد و فعالیت های روزمره داشته باشند. استفاده از خدمات پرستاری و درخواست اعزام پرستار برای پرستار بیمار، گزینه مناسبی برای این دسته از افراد می باشد.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست