1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مزایا و معایب داروهای گیاهی که باید بدانید
مزایا و معایب داروهای گیاهی

مزایا و معایب داروهای گیاهی که باید بدانید

مزایا و معایب داروهای گیاهی شامل موارد بسیار زیادی می شود. این دارو ها امروزه به دلیل طبیعی بودنشان افراد زیادی را جذب کرده اند.

اما برخی تصور دارند چون دارو های گیاهی طبیعی هستند، پس اصلا نمی توانند ضرری داشته باشند. این یک تصور اشتباه است.

همانطور که دارو های شیمیایی هم مزیت و هم معایبی دارند، دارو های گیاهی نیز در کنار مزایایی که دارند، می توانند معایبی نیز داشته باشند.

به خصوص هنگامی که این دارو ها به طرز نامناسبی استفاده شود، ممکن است مضرات زیادی را به همراه داشته باشد.

معایب مصرف داروهای گیاهی

معایب دارو گیاهی

اگر قصد مصرف انواع دارو هایی گیاهی را دارید، لازم است تا برخی نکات را مورد بررسی قرار دهید. معایب این دارو ها با توجه به نوع دارو و شرایط شخص مصرف کننده می تواند متفاوت باشد.

اولین نکته در مصرف این نوع دارو ها این است که باید توجه داشته باشید که مصرف آن ها می تواند با سایر دارو ها تداخلاتی داشته باشد.

برخی از انواع دارو های گیاهی می توانند اثرات دارو های دیگر را کم تر نمایند. به همین جهت از عدم بروز عارضه با مصرف این دارو ها با دیگر دارو های مصرفی، اطمینان حاصل نمایید.

دیگر عیب مصرف دارو های گیاهی این است که در برخی موارد ممکن است فرد واکنش هایی را در اثر مصرف تجربه نماید. بهتر است همواره دارو های گیاهی ای را مصرف کنید که تحت نظارت سازمان بهداشت عرضه شده باشند.

دیگر عیب این دارو ها، اثر بخشی آن ها است. در واقع بر اساس مطالعات پیرامون دارو های گیاهی، اثر بخشی این دارو ها بسیار محدود می باشد. به طور کلی اگر از دارو های گیاهی در جهت درمان استفاده می کنید، تاثیر آن ها ممکن است مدت زمان بالایی را نیاز داشته باشد.

آلرژی به دارو های گیاهی، دیگر عیبی است که ممکن است برای بعضی افراد به وجود آید. در واقع مواد موجود در این دارو ها به برخی بدن ها سازگار نیست و ممکن است علائم آلرژی زا بروز پیدا کند.

عوارض دارو های گیاهی گاهی تا بلند مدت نمایان نمی شود. به همین جهت توصیه می شود در صورت عدم سازگاری بدن با دارو، مصرف آن ها را قطع نمایید.

عدم تضمین کیفیت دارو های گیاهی، دیگر عیب این انواع دارو است. چرا که بسیاری از این دارو ها تحت نظارت دولت تولید نمی شود و این علت عدم تضمین برای این دارو ها می باشد.

مزایای داروهای گیاهی چیست؟

طبعا در کنار معایبی که این داروها دارد، مزایایی نیز با مصرف آن ها به دست می آید.

از جمله مزایای این دارو ها می توان به قیمت آن ها اشاره داشت. البته این تمامی دارو های گیاهی را شامل نمی شود. اما بسیاری از دارو های گیاهی قیمت مناسب تری در مقایسه با دارو های داروخانه ای دارد.

عدم نیاز به ارائه نسخه، دیگر مزیت این دارو ها محسوب می شود. تهیه دارو های گیاهی از عطاری امکان پذیر است.

در درمان بعضی از بیماری ها، نتیجه بهتری با مصرف دارو های گیاهی در مقایسه با سایر دارو ها به دست می آید.

عوارض جانبی دارو های گیاهی عموما بسیار کم است. در واقع بیشتر دارو های گیاهی عوارض کم تری در مقایسه با دارو های پر مصرف دارند.

بعضی از دارو های گیاهی امکان سم زدایی بدن را مهیا می کنند.

از برخی از گیاهان نظیر زنجبیل، فلفل دلمه، سیر، دم شیر یا مادرورت می توان در جهت کنترل مشکلاتی مثل فشار خون بالا، زخم های واریسی و … استفاده کرد.

دارو های گیاهی زیادی هستند که کاربرد درمانی برای بیماری عروق کرونر دارند. این دارو های می توانند موجب کم شدن سطح کلسترول خون شوند.

از دیگر مزایای این دارو ها می توان کم شدن وزن و کمک به تنظیم اشتها اشاره داشت.

دارو های گیاهی برای چه افرادی مناسب نیست؟

برخی از افراد همواره باید احتیاط لازم در مصرف دارو های گیاهی داشته باشند. این دسته افراد اگر قصد این نوع داروها را دارند، بهتر است با نظر پزشک و طبق نطر او عمل نمایند.

از جمله این افراد می توان به کسانی که دیگر دارو ها را مصرف می کنند، اشاره کرد.

کسانی که بیماری های مهمی نظیر بیماری های کلیوی و یا بیماری های کبدی دارند نیز باید از مصرف این دارو ها اجتناب نمایند.

سالمندان، زنان باردار و شیرده، کودکان و افرادی که باید جراحی کنند نیز باید در مصرف این دارو ها احتیاط نمایند.

سخن پایانی

با توجه به توضیحات داده شده ممکن است نیاز به پرستار سالمند، پرستار بیمار، پرستار کودک داشته باشید، در این صورت می توانید از موسسه پرستاری پرستار آراد اقدام کنید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست