1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. فواید گریه کردن در حفظ سلامت بدن
فواید گریه کردن

فواید گریه کردن در حفظ سلامت بدن

فواید گریه کردن هم بر احساسات و روان افراد می تواند تاثیر بگذارد و هم خواص جسمی برای آن ها داشته باشد.در این مقاله به بررسی فوایدی که گریه کردن دارد می پردازیم.

گریه کردن، یکی از حالات انسان ها است. گریه وضعیتی طبیعی بوده و هیچ چیز غیر طبیعی درباره گریه کردن وجود ندارد.

بروز گریه ممکن است بر اثر احساسات متفاوتی اتفاق بیفتد. جملاتی نظیر “مرد که گریه نمی کنه” و … گریه را امری نامطلوب قلمداد می کنند. در صورتی که گریه فواید زیادی دارد.

سم زدایی بدن با گریه کردن!

یکی از فوایدی که گریه برای بدن دارد، سم زدایی کردن آن است. در واقع اشک ها به سه علت متفاوت جاری می شوند. اشک رفلکس، اشک مداوم و اشک احساسی از انواع حالات اشک هستند.

هر یک از این اشک ها در سیستم بدن نقشی را ایفا می کنند.

اشک رفلکس همانطور که اسم آن مشخص است، یک حالت واکنشی است که موجب پاک زدایی موادی نظیر دود، آلودگی و گرد و غبار می شود.

اشک مداوم نیز خواص این چنینی دارد. به کمک اشک مداوم، چشم ها حالت چربی پیدا کرده و به همین جهت از عفونت چشم جلوگیری می شود.

اشک های احساسی نیز در سم زدایی بدن نقش دارند! تقاوت میان اشک های مداوم و اشک احساسی در محتویات آن ها است. اشک های مداوم از 98% آب تشکیل شده اند.

اما اشک های احساسی مواد دیگری نظیر هورمون های استرس و سموم دیگر را نیز دارا می باشند و به همین جهت خاصیت سم زدایی فوق العاده ای دارند.

لازم به ذکر است که سم زدایی توسط اشک های احساسی همواره در دست مطالعه می باشد و برای نتایج قطعی تر نیاز به ادامه تحقیقات در این زمینه است.

آرامش در اثر گریه

فایده دیگر گریه، آرامش در اثر آن است. گریه موجب آرامش پیدا کردن فرد می شود. در واقع گریه را می توان از جمله بهترین مکانیسم های بدن برای تسکین آن دانست.

بر اساس نظر محققان، با گریه کردن افراد، سیستم عصبی پاراسمپاتیک آن ها فعال می شود. به موجب فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک در اثر گریه، این سیستم زمینه کمک به استراحت بدن را فراهم می کند.

آرامش با گریه کردن

البته لازم به ذکر است که این اثر گریه در لحظه اتفاق نمی افتد و عموما پس از چند دقیقه گریه کردن این اثرات احساس می شوند.

گریه نوعی مسکن است!

از فایده های دیگر گریه می توان به آزاد سازی هورمون های اکسی توسین و ماده های مخدر درون زا (اندروفین) اشاره کرد.

ماده های شیمیایی مذکور نوعی مسکن طبیعی هستند که موجب کم شدن درد های روانی و جسمی فرد می شود.

با آزاد سازی اندروفین در اثر گریه، جسم فرد تا حد بی حس می گردد. آزاد سازی اکسی توسین نیز موجب حس آرامش فرد می شود. در واقع گریه را می توان نوعی مسکن و آرامش بخش طبیعی قلمداد کرد.

تاثیر گریه بر روحیه

از جمله دیگر فواید گریه، تاثیر آن بر روحیه افراد است. گریه می توان موجب بهتر شدن روحیه افراد شود. به موجب گریه، میزان بالایی از هوای خنک در مدت زمان کوتاهی تنفس می شود.

مزیت تنفس هوای خنک این است که این هوا می توان موجب تنظیم شدن و بهبود دمای مغز فرد شود.

به طور کلی، زمانی که مغز خنک باشد، روحیه بهتری در مقایسه با مغز گرم فرد دارد.

اعلام نیاز به کمک غیر مستقیم

یکی از خواص دیگر گریه در روابط بین افراد است. به طور مثال زمانی که فرد مبتلا به افسردگی شده است با گریه کردن به اطرافیان خود وضعیتش را اعلام می کند. همچنین در مواقع دیگر نیز به واسطه گریه، احتیاج به حمایت توسط فرد به اطرفیانش گفته می شود.

گریه در عزاداری

یکی دیگر از مواقعی که گریه به افراد کمک می کند، عزاداری است. زمانی که عزیزی را از دست می دهیم، با گریه قبول از دست رفتن وی بهتر انجام می شود. در واقع دوره های عزاداری به کمک گریه سپری می گردند.

لازم به ذکر است که گریه بیش از حد می تواند وضعیت فرد را بدتر کند. در واقع مراقب باشید که گریه موجب اختلال در روند زندگی شما نشود.

گریه برای متعادل شدن احساسات

از دیگر فواید گریه کردن، متعادل شدن احساسات است. در واقع گریه صرفا در حالت ناراحتی بروز نمی کند. بلکه ممکن است فرد در اثر خوشحالی زیاد، احساس ترس و یا تحت فشار قرار گرفتن گریه کند. به همین جهت گریه در این شرایط موجب متعادل شدن احساسات می شود.

انواع پرستاری

در برخی شرایط نیاز به حمایت یک پرستار داریم. به همین جهت درخواست اعزام پرستار را می توانید از طریق پرستار آراد ثبت نمایید. امکان انواع خدمات پرستاری نظیر پرستار بیمار، پرستار سالمند و … توسط پرستاران مجرب در این مجموعه فراهم شده است.

3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست