1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علائم عفونت گوش در نوزادان را بشناسید
عفونت گوش در نوزادان

علائم عفونت گوش در نوزادان را بشناسید

عفونت گوش در نوزادان یکی از مشکلات با شیوع بالا در نوزادان نوپا می باشد. بر اساس مطالعات، از هر شش کودک زیر 3 سال، پنج نفر از آن ها به این مشکل دچار می شود. به همین جهت است که شناسایی این مشکل شایع در کودکان باید مورد بررسی قرار گیرد.

عفونت گوش یکی از عواملی است که والدین درباره فرزندشان ممکن است نگران شوند. نگرانی از این بابت به دلایل مختلفی می تواند باشد.

برخی از والدین نگرانی شان از این بابت است که این موضوع بر شنوایی فرزند تاثیر دائمی داشته باشد. برخی دیگر از والدین نیز نگران عدم شناسایی عفونت گوش نوزادشان هستند.

خوشبختانه، غالب عفونت های گوشی که نوزادان به وجود می آید، به خودی خود برطرف می گردد. آن دسته از عفونت هایی که بر طرف نمی شود، عموما عفونت سطحی در پی دارد.

به طور کلی عفونت گوش در اکثر مواقع عامل نگران کننده ای نیست. اما برای احتیاط، در صورت مشاهده علائم عفونت گوش در نوزادان نوپا بهتر است موضوع را با پزشک مطرح نمایید.

روند درمانی این مشکل در نوزادان، با توجه به شرایط نوزاد و همچنین سن او ممکن است متفاوت از سایرین باشد.

چرا عفونت گوش در نوزادان بیشتر بروز می دهد؟

از آن جایی که عفونت گوش در نوزادان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر بروز می دهد، مطالعات این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند.

به طور کلی، این بیشتر بروز دادن عفونت گوش در کودکان دلایل مخلتفی دارد.

یکی از دلایل مهم این موضوع، عدم تکامل سیستم ایمنی نوزادان است. سیستم ایمنی انسان در طول زمان تکامل می یابد و در کودکان هنوز این سیستم کامل نشده است و به همین جهت این یکی از دلایل بیشتر بروز پیدا کردن عفونت گوش در آن ها است.

دلیل دیگر این موضوع، افقی تر و کوچک تر بودن شیپور های استاش در نوزادان و کودکان است. این موضوع باعث سخت تر شدن مایع از گوش می شود.

بعضی از مطالعات این نظریه را بیان می کند که مایع به مدت طولانی در گوش میانی کودک گیر کرده و یا به صورت مداوم به آن باز می گردد و این احتمال عفونت گوش را بالا می برد.

علائم عفونت گوش در نوزادان چیست؟

از آن جایی که بهتر است همواره عفونت گوش در کودک شناسایی و درمان شود، اطلاع از علائم آن می تواند مفید واقع شود.

اصلی ترین نشانه بروز عفونت گوش در نوزادان، درد گوش و درد اطراف آن می باشد. عفونت گوش ممکن است در کودکان کم تر از یک سال بروز دهد.

این یعنی این دسته از کودکان ممکن است پیش از صحبت کردن این مشکل را دچار می شوند و این موضوع برای والدین چالش خواهد بود. چرا که کودک نمی تواند به آن ها بگوید دلیل ناراحتی اش چیست.

به همین جهت والدین خودشان باید درصدد شناسایی مشکل ناراحتی گوش کودک اقدام نمایند و یا از پرستار کودک خود بخواهند که علائم کودک برای برای شناسایی عفونت گوش بررسی نماید.

به رفتار کودک توجه کنید و در صورت کشیدن یکی و یا هر دوی گوش ها، احتمال بروز این مشکل در کودک وجود دارد.

گریه و عصبانیت کودک نیز ممکن است به این دلیل باشد. عفونت گوش در نوزادان احتمال بروز اختلال در خواب را به وجود می آورد.

عفونت گوش ممکن است موجب تب در کودک شود. این عارضه در نوزادان سن کم تر بیشتر بروز می کند.

خارج شدن مایع از گوش نیز می تواند در اثر عفونت گوش نوزادان باشد.

عدم تعادل کودک، اختلال شنیداری کودک و یا عدم واکنش به محرک های شنوایی، دیگر علائم بروز عفونت گوش در نوزادان می باشد.

اگر کودکتان تب بالا، درد شدید و یا خارج شدن ترشحات خونی یا چرک از گوش را دارد، باید این مورد را در اسرع وقت با پزشک مطرح کنید. چرا که این علائم نیاز به بررسی سریع دارند.

اگر خودتان به موجب مشغله کاری نمی توانید به بررسی نوزادتان بپردازید و از خدمات پرستاری و پرستار کودک بهره می برید، از پرستار بخواهید علائم کودک را در طول روز بررسی نماید.

درمان عفونت گوش نوزادان

درمان عفونت گوش باید تحت نظر پزشک انجام شود. روند درمانی با توجه به مشکل و سن نوزاد، متفاوت است.

روند درمانی در نوزادان کم تر از شش ماه، بین شش ماه الی 24 ماه و بیشتر از 2 سال، متفاوت است.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست