1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت عدم استفاده از سمعک در سالمندان
علت عدم استفاده از سمعک در سالمندان

علت عدم استفاده از سمعک در سالمندان

شنیدن، یکی حواس اصلی انسان می باشد. این حس می تواند دچار اختلالات مختلفی شود. کم شنوایی یکی از شایع ترین اختلالات در این حس است.

در واقع عمده افرادی که به متخصص گوش و یا شنوایی شناس مراجعه می کنند، به علت کم شنوایی است.بر اساس مطالعات صورت گرفته، جمعیت بالایی از مردم جهان به نوعی دچار کم شنوایی هستند. بر همین اساس، جمعیت حدود ۸۰۰ میلیونی در جهان به این مشکل دچار هستند.

نکته قابل تامل در این باره این است که از این جمعیت، تقریبا نیمی از آن ها از مشکل خود مطلع نیستند. در واقع این افراد، متوجه نیستند که صدای اطراف را به خوبی نمی شنوند و تصور می کنند که شنیدار طبیعی این گونه است.

علت عدم استفاده از سمعک در سالمندان

انواع کم شنوایی کدام اند؟

کم شنوایی انواع مختلفی دارد که هر کدام به نوعی شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی حسی و عصبی، کم شنوایی آمیخته، کم شنوایی عصبی، کم شنوایی مرکزی، کم شنوایی یک گوشی و کم شنوایی دو گوشی از انواع کم شنوایی ها هستند.

کم شنوایی و استفاده از سمعک در سالمندان

کم شنوایی تمامی سنین را درگیر می کند. اما میزان کم شنوایی در سالمندان در مقایسه با سنین پایین تر بسیار بالا تر است.

در واقع ۵۰ درصد جمعیت بین ۷۵ الی ۸۴ سال دچار کم شنوایی هستند. این درصد تا سن ۹۴، به درصد بسیار بالا ۹۵ می رسد. پس کم شنوایی مشکلی بسیار شایع در سالمندان است.

سمعک، راهکار پزشکی برای مقابله با کم شنوایی است. با استفاده از سمعک، سالمندان می توانند به خوبی سایرین صداهای اطراف را بشنوند.

اما بسیاری از سالمندان مبتلا به کم شنوایی، از سمعک استفاده نمی کند و این جای تامل دارد. بر اساس آمار، تنها ۲۰ درصد سالمندان مبتلا به کم شنوایی سمعک خریداری کرده اند و همین جمعیت نیز عموما به ندرت از سمعک استفاده می کنند.

به موجب اهمیت این موضوع، به بررسی جهات مختلف عدم استفاده سالمندان از سمعک پرداخته ایم. در ادامه با بررسی علت عدم استفاده سالمندان از سمعک همراه ما باشید.

علت عدم استفاده از سمعک در سالمندان

دلایل عدم استفاده سالمندان از سمعک کدام اند؟

این که چرا جمعیت کثیری از سالمندان از سمعک استفاده نمی کنند، دلایل مختلفی دارد. عدم استفاده در هر یک از افراد، ممکن است به علت به خصوصی باشد. اما عمده دلایل عدم استفاده سالمندان، به شرح زیر می باشد.

ترس از قضاوت مردم در استفاده از سمعک

یکی از دلایل عدم استفاده سالمندان از سمعک، ترس از قضاوت شدن است. بسیاری از افرادی که در دوران سالمندی سپری می کنند، کنار آمدن با این سنین و شرایط سخت است.

از آن جایی که سمعک وسیله کمکی محسوب می شود، سالمندان تصور می کنند با استفاده از سمعک پیرتر در نظر مردم به نظر می رسند.اما سالمندانی که این تصور را دارند از خود بپرسند که آیا استفاده از سمعک بدتر است یا وادار کردن مردم به تکرار مداوم صحبت هایشان!

عدم سازگاری با سمعک در سالمندان

یکی از دیگر دلایل عدم استفاده سالمندان از سمعک، این است که طرز استفاده از آن را بلد نیستند و تصور دارند که برای یادگیری این نحوه استفاده دیگر پا به سن گذاشته اند! در این باره باید عنوان کرد که یادگیری استفاده از سمعک بسیار راحت تر از بسیاری تکنولوژی هایی است که سالمندان امروزه با آن ها سر و کار دارند.

ظاهر سمعک

یکی از دیگر علت های عدم استفاده سالمندان از سمعک، ظاهر این دستگاه است. چرا که می گویند سمعک ظاهر زیبایی ندارد! اما در نظر داشته باشید که تولید کنندگان سمعک همواره زیبایی را در نظر می گیرند. به همین جهت است که سمعک ها در ابعاد کوچکی تولید می شوند. برخی از سمعک ها امروزه به نحوی هستند که به سختی استفاده از آن ها توسط اطرافیان قابل شناسایی است.

قیمت سمعک

خرید سمعک، در برخی از بیمه ها تحت پوشش قرار نگرفته است. به همین جهت سالمندان به موجب هزینه سمعک ممکن است از خرید آن خودداری کنند.

انتظارات غیرمعمول از سمعک

برخی از سالمندان سمعک را به خاطر انتظارات غیرمعمولی که دارند استفاده نمی کنند. آن ها انتظار دارند با استفاده از سمعک سطح شنوایی خود را مانند گذشته داشته باشند. ولی به یاد داشته باشید که سمعک ابزاری کمکی برای مشکل کم شنوایی است. به همین جهت نباید انتظار شنوایی ۱۰۰٪ را با استفاده از آن داشت.

جمع بندی

سمعک ابزاری کمکی برای مشکل کم شنوایی است. کم شنوایی ممکن است در انواع مختلفی بروز پیدا کند. کم شنوایی در سالمندان رایج تر است و درصد بالایی از آن ها را دچار می کند. اما صرفا برخی از سالمندان مبتلا به کم شنوایی از سمعک استفاده می کنند. که این امر علل مختلفی دارد. قضاوت مردم، عدم سازگاری، انتظارات غیر معمول و … از دلایل عدم استفاده از سمعک در سالمندان مبتلا به کم شنوایی است.

همان‌طور که مستحضر هستید در این مقاله برعلت عدم استفاده از سمعک در سالمندان مانور دادیم. اما برای کسب خدمات پرستاری سالمند و آگاهی بیشتر در رابطه با این مسائل توصیه می‌کنیم، به سایت و مؤسسه پرستاری، پرستار آراد مراجعه کنید و با گرفتن مشاوره از روان‌شناسان شرایط مطلوبی را برای رشد کودک و استخدام پرستار فراهم آورید.

پیشنهاد مطالعه: فواید ماساژ سالمندان و تاثیرات شگفت انگیز آن بر روح و جسم سالمند

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست