1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش های جلوگیری از آلزایمر
جلوگیری از آلزایمر

روش های جلوگیری از آلزایمر

روش های جلوگیری از آلزایمر

آیا قصد استخدام پرستار سالمند در منزل دارید؟ آیا میدانید که روش های جلوگیری از آلزایمر چیست و پرستار چگونه باید از بروز آلزایمر در سالمند جلوگیری کند؟ با ما در مجموعه پرستاری آراد همراه باشید تا این مساله را با هم تحت بررسی قرار دهیم. یکی از بیماری های بسیار شایع در میان سالمندان آلزایمر است که بر اثر ابتلا به این بیماری افرادی که در سنین بالایی قرار گرفته اند حافظه خود را از دست می دهند و به فراموشی مبتلا میشوند.

در بیماری آلزایمر هر چه قدر که سن افزایش پیدا می کند میزان از دست رفتن حافظه نیز بیشتر می شود و ممکن است که سالمند وضعیت وخیم تری پیدا کند به گونه ای که حتی نام خود را نیز فراموش نماید. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند تا افرادی که در سنین میانسالی و یا کهن سالی قرار دارند و زمینه ابتلا به بیماری آلزایمر را بر اساس ژنتیک دارا هستند، از روش های پیشگیری از آلزایمر استفاده کنند.

بنابراین قصد داریم که به بررسی روش های جلوگیری از آلزایمر و نحوه انجام آنها توسط پرستار سالمند بپردازیم.

جلوگیری از آلزایمرروش های جلوگیری از آلزایمر توسط پرستار سالمند در منزل

پرستار سالمند در منزل میتواند از انواع روش های مختلفی برای جلوگیری از آلزایمر در فرد مورد نظر استفاده کند و یا به کمک این روش ها وخیم تر شدن وضعیت سالمند در این بیماری  را متوقف سازد. مهم ترین روش هایی که پرستار سالمند در منزل میتواند در این زمینه به کار ببرد، از قبیل زیر در نظر گرفته می شوند:

بهره بردن از قابلیت های مغز در زمینه های مختلف:

یکی از مهم ترین روش های جلوگیری از آلزایمر (Alzheimer) این است که از قابلیت های مغز در زمینه های مختلف استفاده شود. پزشکان و محققان اعلام کرده اند که هر چه قدر انسان ها بیشتر از قابلیت های مغز خود استفاده کنند، احتمال ابتلا به آلزایمر در انها کاهش پیدا می کند.

به همین دلیل سالمندان خصوصا گروهی از آنها که زمینه این بیماری را دارند باید به میزان لازم از قابلیت های مغز خود استفاده کنند و پرستار سالمند در منزل با تکنیک هایی می تواند سالمند را به انجام فعالیت های مغزی وادار کند. برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

  • درخواست کردن از سالمند برای داستان تعریف کردن
  • حل جدول با همکاری سالمند مورد نظر
  • تشویق وی به مطالعه کتاب و روزنامه
  • انجام بازی های فکری به کمک پرستار
  • درخواست از سالمند برای حفظ کردن شعر و شماره تلفن
  • و…

مصرف مواد غذایی سالم و مناسب:

مصرف مواد غذایی نیز تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در سالمندان دارد که این موضوع را پرستار سالمند در منزل باید کنترل کند و غذاهای سالم و پر خاصیت را برای سالمند سرو نماید.

بررسی و تنظیم کردن میزان فشار خون سالمند:

فشار خون بالا در افراد مسن از علل ابتلا به فراموشی و یا نسیان است و افرادی که فشار خون مناسبی داشته باشند از احتمال کمتری برای ابتلا به آلزایمر برخوردار هستند. علاوه بر آن در صورتی که یک سالمند سابقه ابتلا به فشار خون بالا داشته باشد، پرستار سالمند باید دائما فشار او را کنترل کند تا از بالا رفتن آن به روش های مختلف جلوگیری نماید و به این شکل سرعت ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. چرا لازم است پرستار سالمند شبانه روزی استخدام کنیم؟

استفاده از تمرین های ورزشی برای سالمند:

انجام دادن تمرین های ورزشی نیز میتواند از روش های جلوگیری از آلزایمر محسوب میشود. زیرا با انجام فعالیت های ورزشی مغز انسان فعال تر می شود و به این شکل از احتمال ابتلا به فراموشی در او کاهش پیدا می کند.

جلوگیری از استعمال سیگار سالمند:

کسانی که به آلزایمر مشکوک هستند و یا ممکن است که به این بیماری مبتلا شوند باید استفاده از دخانیات و سیکار را کنار بگذارند. زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده در جهان مشخص گردیده است که میزان ابتلا به آلزایمر در میان افرادی که سیگار مصرف می کنند به میزان 175 درصد بیشتر از افراد سالم و غیر سیگاری است.

بخش پایانی

روش های جلوگیری از آلزایمر که پرستار سالمند در منزل باید از آنها آگاه باشد را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه قصد استخدام پرستار برای مراقبت از سالمند را ندارید، خودتان نیز میتوانید این راهکارها را برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر انجام دهید.

 

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست