1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش درمان دندان درد کودکان
روش درمان دندان درد کودکان

روش درمان دندان درد کودکان

همانطور که می دانید کودکان در بیان دردهای شان عاجز هستند و در نتیجه ما باید از آنها مراقبت زیادی داشته باشیم و مشکلاتشان را برطرف کنیم.

یکی از موضوعات رایج که ممکن است برای کودکان وجود داشته باشد و آنها را بی قرار کند، دندان درد است که در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که روش درمان دندان درد کودکان چیست و شما چگونه می توانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

روش درمان دندان درد کودکان

چرا دندان کودک درد میگیرد؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به روش درمان دندان درد کودکان توضیحاتی را ارائه دهیم، اول باید علت های این موضوع را بررسی کنیم. این مشکل می‌ تواند علت‌ های مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

ترک خوردگی

شکستگی و ترک خوردگی جزئیِ دندان می‌ تواند عامل ایجاد دندان درد کودک باشد که ممکن است به خاطر ساییدگی یا دندان قروچه هنگام شب اتفاق بیفتد.

حفره

ممکن است باکتری ها داخل دهان کودک فعالیت کنترل نشده ای داشته باشند؛ این باکتری ‌ها به خاطر رژیم غذایی غلط یا بهداشت نامناسب ایجاد می گردند و باعث پوسیدگی و ایجاد حفره خواهند شد.

مشکلات ترمیم

گاهی اوقات فرزندتان را برای پر کردن دندان هایش نزد دندانپزشک می برید؛ اما ممکن است عفونت ثانویه ایجاد شود یا عوارض استفاده از بعضی از درمان های دندانپزشکی یا شل شدن پرشدگی ها باعث ایجاد دندان درد در کودکتان باشد.

آبسه

آبسه یکی از مشکلاتی است که شما را مجاب می‌ کند تا به دنبال روش درمان دندان درد کودکان بروید یا حتی ممکن است شرایط را آنقدر برایتان سخت کند که به فکر اعزام پرستار بیفتید؛ پس قطعا نشان دهنده عفونت است.

وضعیت های سینوسی

گاهی دندان درد کودکان می تواند به خاطر عفونت های سینوس دهانی اتفاق بیفتد که دندانپزشک در چنین حالتی می گوید دندان و لثه کودک شما دچار مشکل نیست و باید مشکل را در جای دیگری جستجو کرده و درمان کنید.

چگونه دندان درد را در کودکان درمان کنیم؟

از آن جایی که فرزند شما کوچک است، باید روش درمان دندان درد کودکان را یاد بگیرید و متناسب با شرایط عمل کنید و این روش ها را پیاده کنید که رایج ترین و راحت ترین روش ها شامل موارد زیر است:

روش درمان دندان درد کودکان

آب گرم و نمک

فرزند شما کوچک است، پس باید به او کمک کنید که دهانش را با آب‌نمک گرم شستشو ده. اگر اعزام پرستار را درخواست کرده اید، می تواند به فرزند شما آموزش دهد که چگونه محلول نمک را داخل دهانش بگذارید تا باکتری ها از بین بروند که حداقل باید ۵ الی ۸ بار در روز این کار را انجام دهید تا درد دندان آرام شود.

پیشنهاد مطالعه: نکاتی برای پیشگیری از مشکلات بهداشت دهان و دندان

نعنا

شاید روش هایی مثل استفاده از هیدروژن پروکسید داخل آب در روش درمان دندان درد کودکان توصیه شود اما از آنجایی که شما نگرانی دارید، بهتر است که روش های طبیعی را امتحان کنید. مثلاً گیاه نعنا می‌ تواند به آرام شدن درد دندان کمک کند. کافی است که یک کیسه چای نعنا را دم کنید. بعد از اینکه به اندازه کافی گرم شد، آن را روی دندانی که درد می کند بگذارید.  همچنین می‌ توانید یک برگ نعنای تازه را نزدیک دندانی قرار دهید که درد دارد. روغن نعنا را هم می توانید روی یک پنبه بریزید یا با چند قطره روغن شبدر مخلوط کنید و پنبه را برای تسکین موقتی روی دندان کودک تان قرار دهید.

داروی مسکن بدون نسخه

اگر به دنبال روش درمان دندان درد کودکان هستید، بدانید که انواع مختلفی از دارو های مسکن بدون نسخه هستند که می توانید برای کنترل درد استفاده کنید؛ البته حتما باید بپرسید که چنین دارویی برای سن کودک شما مناسب است یا خیر و چه مواردی برای منع دارد.

کمپرس سرد

کمپرس سرد یکی از روش هایی است که در آن از کیسه های یخ استفاده می کنند که باعث می شود درد بصورت موقت آرام شود و کودک بتواند به راحتی بخوابد. باید این کیسه یخِ کاملاً تمیز را روی گونه کودک در کنار دندانی که درد می کند؛ قرار دهید تا هرگونه تورم و درد کنترل شود که در کاهش خونریزی هم به شدت موثر خواهد بود.

کلام آخر

طبق توضیحاتی که در بالا برایتان ارائه دادیم، شما می ‌توانید روش درمان دندان درد کودکان را در منزل انجام دهید و حتی از موسسه پرستاری مراقبتی پرستار آراد هم کمک بگیرید؛ بدون اینکه نگران باشید یا بترسید؛ اما اگر با استفاده از روش های خانگی درد بهبود پیدا نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید و خودسر داروی شیمیایی خاصی را استفاده نکنید.

 

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست