1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تنبیه های مناسب کودکان چه می باشد؟
تنبیه های مناسب کودکان

تنبیه های مناسب کودکان چه می باشد؟

کودکان برای کار های مثبت شان باید مورد تشویق و تحسین واقع شوند. در مقابل اگر خطایی از آن ها سر بزند باید از تنبیه های مناسب کودکان برای برخورد با آنها استفاده کرد.

دوران کودکی، ریشه بسیاری از رفتار ها و هنجار های ما است. به همین جهت برای شکل گیری مناسب شخصیت کودک، باید تنبیه های مناسبی نیز برای کار های ناپسند او در نظر گرفته شود.

اگر هیچ تنبیهی برای کار های بد کودک در نظر گرفته نشود، ممکن است در آینده شخص هنجار شکنی های بزرگی انجام دهد و خود را دچار دردسر کند. پش این وظیفه والدین است که با در نظر گرفتن تنبیه های مناسب کودکان، آن ها برای آینده آماده کنند.

تنبیه کودکان باید شامل مواردی باشد که آسیبی به سلامت روان و جسم او وارد نشود. بسیاری از تنبیه های مرسوم در گذشته، در امور تربیتی امروز جایگاهی ندارند. چرا که این تنبیه ها بیشتر از منفعت، موجب آسیب کودک می شد.

به همین جهت در این مطلب به بررسی تنبیه های مناسب کودکان پرداخته ایم. همراه با پرستار آراد باشید.

تنبیه کودک به چه چیزی گفته می شود؟

تنبیه کودک به چه چیزی گفته می شود؟

برای آن که به بررسی تنبیه های مناسب کودکان بپردازیم، نیاز است که ابتدا با تعریف تنبیه آشنا شویم.

به طور کلی، تنبیه به شوکی جسمی و یا روانی گفته می شود که موجب آگاهی کودک از عواقب کار نامناسبی که کرده می شود. از جمله روش های تنبیهی کودک می توان به توبیخ، نگاه خشم آلود، بی اعتنایی کردن به کودک و … اشاره کرد.

تنبیه های مناسب کودکان چه مواردی می باشد؟

بی اعتنایی از جمله تنبیه های مناسب کودکان

یکی از تنبیه های مناسب برای کودکان، بی اعتنایی کردن به او است. با بی اعتنایی به کودک در نتیجه کار بدی که انجام داده است، کودک متوجه می شود برای توجه والدین باید رفتارش را اصلاح نماید.

بی اعتنایی به کودک زمانی که در جواب کار بد او باشد، به او درباره رفتار های نامناسبش اطلاع رسانی می کند و باعث می شود که از انجام این رفتار ها خودداری نماید.

لازم به ذکر است که اگر از روش بی اعتنایی برای تنبیه کودک استفاده می کنید، نباید این کار را به مدت طولانی انجام دهید. به همین جهت همواره در انجام این روش، زمینه آشتی کردن را برای کودک فراهم سازید.

روش تنبیهی صرفا باید هشداری به کودک درباره رفتار و اعمال بد او باشد.

همچنین بی اعتنایی را به نحوی باید انجام دهید که کودک متوجه این موضوع شود. اگر کودک در نتیجه این تنبیه اقدام به عذرخواهی از شما کرد، باید او را ببخشید و در صورت تمایل برای او هدیه نیز تهیه کنید.

نکته دیگر درباره روش تنبیهی بی اعتنایی این است که نباید به کرات از این روش استفاده کنید. چرا که این کار باعث عادی شدن این روش تنبیهی برای او می شود و دیگر اثر تنبیهی مناسب را نخواهد داشت.

محروم کردن کودک به صورت موقت

دیگر روش تنبیه مناسب کودک، محروم کردن او است. این روش تنبیهی را می توان در جهت جایگزینی با روش تنبیه بدنی که روش نامناسبی است، استفاده کرد.

برای به کارگیری این روش، کودکتان را به مدت مشخصی از انجام یکی از فعالیت های دلخواه او منع کنید. برای مثال می توانید بگوید در مقابل رفتار زشت یا عمل بدی که داشته، به مدت یک هفته نمی تواند با اسباب بازی دلخواهش بازی کند.

لازم به ذکر است به جهت به کارگیری این روش، دلایل محرومیت، نوع محرومیت و مدت زمان آن باید مشخص باشد. همچنین اگر کودک خواست رفع تنبیهی و محرومیت را دور بزند، باید مدت زمان تنبیه را افزایش دهید. اینگونه دیگر کودک در جهت دور زدن تنبیه اقدام نمی کند.

عصبانیت کنترل شده

دیگر روش تنبیهی، عصبانیت است. البته عصبانیت باید کنترل شده باشد و والدین از کوره در نرود. این روش را زمانی باید به کار ببرید که روش های دیگر جوابگو نباشد. تاکید می شود که عصبانیت باید کنترل شده باشد و به هیچ عنوان تنبیه فیزیکی برای کودک به کار گرفته نشود.

پرستاری از کودکان بازیگوش

برخی والدین به دلیل مشغله هایی که دارند امکان مراقبت کامل از کودکشان را ندارند. در این مواقع استفاده از خدمات پرستاری راهکار مناسبی است. والدین می توانند در خواست پرستار کودک را از موسسه پرستاری پرستار آراد ثبت نمایند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست