1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت [تمایل به خوردن یخ] در بعضی از افراد چیست؟
علت تمایل به خوردن یخ

علت [تمایل به خوردن یخ] در بعضی از افراد چیست؟

آیا با علت تمایل به خوردن یخ آشنایی دارید؟ هنگامی که افراد تمایل شدید به خوردن یخ دارند می تواند یک زنگ هشدار برای آنان باشد.

تمایل به خوردن یخ یا پاگوفاژی تمایل  شدید و مداوم برای خوردن یخ است، که طور معمول کودکان و زنان باردار این کار را انجام می ‌دهند.

اما امکان دارد پاگوفاژی برای تمام افراد اتفاق بیفتد، اکثر افراد برای خنک یا سرحال شدن خود اقدام به جویدن یخ می کنند.

اما باید گفته شود که مصرف مداوم یخ احتمال دارد، علائم یکی از بیماری های زمینه ای باشد، که مستلزم توجه های پزشکی است.

موسسه پرستاری آراد با بکارگیری نیروی کار مجرب و تحت نظارت وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شده است و می‌تواند به شما برای رفع بیماری پاگوفاژی  کمک کند، در ادامه ی مطالب سعی داریم در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم همراه ما باشید.

علت تمایل به خوردن یخ در اشخاص

اگر بدن افراد به اجبار ولع به خوردن یخ داشته باشد، به آن پاگوفاژی می گویند، پاگوفاژی یا اختلال هرزه خواری و پیکا یک نوع اختلال خوردن است، که افراد تمایل شدیدی به خوردن نوشیدنی های یخ، برفک یخچال و جویدن یخ دارند. در ادامه مطالب کسانی که این اختلال را تجربه می ‌کنند بیان شده است:

  • مبتلایان به اوتیسم
  • افراد افسرده
  • ناتوان در امر یادگیری
  • مبتلایان به اسکیزوفرنی

همچنین باید گفته شود که پیدا به کودکانی که دچار سهل انگاری هستند نیز اثر گذار می باشد، فردی که اختلال هرزه خواری دارد امکان دارد ولع به خوردن موادی مثل زغال، گچ، رنگ، خاک و مو داشته باشد.

افرادی که تا یک ماه هرزه خواری دارند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا مراقبت ‌های پزشکی انجام شود.

در اکثر موارد هرزه خواری در کودکان و زنان باردار مشاهده می‌شود، اما امکان دارد در سایر افراد نیز مشاهده شود.

در ادامه به چند مورد از دلایل تمایل به خوردن یخ ذکر شده است:

کم خونی ناشی از فقر آهن

کم خونی ناشی از فقر آهن

طی تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که میان کم خونی ناشی از فقر آهن و تمایل به خوردن یخ ارتباط وجود دارد، اما دلیل اصلی این موضوع به طور دقیق مشخص نشده است.

به عنوان مثال طی یک تحقیق، ۴ درصد از افراد بدون فقر آهن تمایل شدیدی به جویدن یخ داشته ‌اند، اما ۵۶ درصد با فقر آهن تمایل زیاد به مصرف یخ داشته اند.

همانطور که مستحضر هستید گلبول های قرمز خون وظیفه حمل اکسیژن در بدن را به عهده دارند، افراد مبتلا به کم‌خونی سطح پایینی از این گلبول را خواهند داشت، زیرا فقر آهن موجب پایین آمدن سطح گلبول های قرمز میشود.

بارداری، قاعدگی و شیردهی

امکان دارد زنان در زمان قاعدگی، شیردهی نوزاد یا بارداری دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شوند. طی تحقیقات انجام شده روی این موضوع به اثبات رسیده است که در این دوران افراد تمایل بیشتری به خوردن یخ دارند.

استرس عاطفی

بعضی از افراد برای مهار کردن استرس های عاطفی خود تمایل بسیار شدیدی به جویدن یخ دارند.

مشکلات تغذیه ای

بعضی از مسائل مرتبط با رژیم غذایی امکان دارد تمایل به خوردن یخ را بیشتر کند.

زیرا همانطور که می‌دانید برخی از افراد عادت به اضافه کردن شیره و مواد قندی به یخ و دسرهای یخی دارند به همین دلیل تمایل به خوردن یخ نوعی ویار مصرف قند محسوب می شود.

کم شدن آب بدن

همچنین یکی دیگر از دلایل تمایل شدید به خوردن یخ کم آبی بدن است، افراد برای خنک کردن بدن خود و رفع تشنگی تکه های یخ را در دهان خود قرار می دهند.

روش های درمانی در افرادی که به یخ علاقه دارند

با توجه به دلیل ویار به خوردن یخ روش های درمانی آن نیز متفاوت است، برخی مواقع هرزه  خواری امکان دارد مشکل در سلامت روانی فرد باشد.

با توجه به تجویز پزشک امکان دارد برخی از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب برای درمان آن مصرف شود. برخی مواقع دیگر نیز برای درمان هرزه خواری ناشی از فقر آهن بیماری با مصرف مکمل های آهن برطرف میشود.

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا متوجه شدید برخی از افراد به دلیل برخی از بیماری‌ های زمینه‌ ای تمایل به خوردن یخ دارند، که در صورت ادامه دار شدن این موضوع تا یک ماه، باید به پزشک مراجعه شود.

تا علت اصلی هرزه خواری مشخص شود، اگر زنان باردار تمایل به خوردن یخ داشته باشند، باید سریعاً با پزشک مشورت کنند زیرا امکان دارد پاگوفاژی  علائم کم خونی باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست