1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تاثیر شکلات تلخ در سلامتی
تاثیر شکلات تلخ در سلامتی1

تاثیر شکلات تلخ در سلامتی

تاثیر شکلات تلخ در سلامتی

شکلات یکی از محبوب ترین خوراکی های جهان است. شکلات تلخ در واقع همان دانه های درخت کاکائو است. شکلات های شیرین با اضافه کردن شیرین کننده ها، شیر و … به دست می آیند. موضوعی که بسیاری از آن بی خبرند، شکلات تلخ یک منبع عالی آنتی اکسیدان ها است! در واقع خواص شکلات تلخ به قدری بالا است که می توان آن را به عنوان یک تغذیه مفید و سلامت در نظر گرفت. البته در نظر داشته باشید که مصرف زیاد این شکلات ها هم خوب نیست. مهم ترین تاثیر شکلات تلخ The effect of dark chocolate در سلامتی، بهبود سلامت و کاهش خطر بیماری های قلب در فرد می باشد.

تاثیر شکلات تلخ در سلامتی1

بررسی خواص شکلات تلخ و تاثیر آن بر سلامتی

از جمله خواصی که می توان نام برد عبارتند از:

ارزش غذایی بالا

یکی از مهم ترین ویژگی های شکلات تلخ، ارزش غذایی این ماده است. در واقع شکلات تلخ را می توان یکی از مواد غذایی سرشار از مواد معدنی عنوان کرد. همچنین در شکلات تلخ، میزان بالایی از فیبر محلول وجود دارد. مقادیر بالای پتاسیم، فسفر، روی و سلنویم، باعث شده که ارزش غذایی این ماده حیرت انگیز باشد.

نکته جالب درباره تاثیر شکلات تلخ در سلامتی این است که با مصرف 100 گرم از آن، می توانید 67 درصد از میزان مورد نیاز آهن در روز را کسب نمایید. همچنین با همین میزان مصرف شکلات تلخ، نیاز 89 درصدی مس و 98 درصدی منگنز نیز برطرف می شود. البته به خاطر بسپارید که مصرف 100 گرم شکلات تلخ در روز میزان بالایی است. به همین جهت توصیه می شود همواره در میزان مصرف خود توجه داشته باشید و در حد نرمال، مصرف نمایید.

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ، از بسیاری میوه ها بالاتر است! بر اساس این مطالعات، شکلات تخ فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی داشته و میزان پلی فنول و فلاوانول های موجود در آن نیز در مقایسه با میوه هایی نظیر آکای بری و بلوبری بیش تر است!

امکان کاهش فشار خون و بهبود جریان آن با شکلات تلخ

ازدیگر تاثیر شکلات تلخ در سلامتی، امکان کاهش فشار خون با مصرف آن است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی شکلات تلخ ومیوه درخت کاکائو، شکلات تلخ، می تواند موجب کاهش فشار خون شود. البته لازم به ذکر است که بر اساس این تحقیقات، تاثیر شکلات تلخ بر روی فشار خون و کاهش آن عموما کم است. علاوه بر تاثیر شکلات تلخ بر سلامتی با کاهش فشار خون، تحقیقات نشان می دهد که امکان بهبود جریان خون نیز با مصرف شکلات تلخ وجود دارد.

امکان کاهش خطرات بیماری های قلب

بر اساس مطالعات انجام شده، اینطور به نظر می آید که ترکیبات موجود در شکلات تلخ، در مقابل اکسیداسیون LDL محافظت کننده می باشد. در واقع تاثیر شکلات تلخ بر سلامتی، در مدت طولانی می تواند باعث تجمع کمتر کلسترول در شریان شده و به همین جهت امکان کاهش خطرات بیماری های قلب را فراهم می کند.

با مصرف مناسب شکلات تلخ از بسیاری بیماری ها به ویژه در سالمندان می توان جلوگیری کرد. البته توصیه می شود که همواره در صورت تمایل به مصرف شکلات تلخ، با نظر پزشک اقدام نمایید. لازم به ذکر است که برخی از مطالعات انجام شده پیرامون تاثیر شکلات تلخ در سلامتی، نتایج قطعی نداشته است و نیاز به انجام تحقیقات بیشتر درباره آن ها می باشد. چرا که به طور مثال، در چندین گروه افراد آزمایش شده شکلات تلخ موجب کاهش فشار خون شده، اما در برخی افراد نیز این تاثیرات مشاهده نشده است. در صورت نیاز به مشاوره رایگان در زمینه پرستار سالمند می توانید به شرکت مراقبتی پرستار آراد که دارای پرستاران حرفه ای می باشد مراجعه نمایید.

امکان تاثیر شکلات تلخ روی عملکرد مغز افراد

یکی دیگر از تاثیراتی که شکلات تلخ می تواند روی فرد ایجاد کند، بهبود عملکرد مغز آن است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی گروهی از داوطلبان، مصرف کاکائو با فلاوانول زیاد، در طی پنج روز می تواند موجب بهبود جریان خون در ناحیه مغز انسان شود.

امکان بهبود عملکرد شناختی در افراد سالمند نیز با مصرف شکلات تلخ مشاهده شده است. این یکی از شگفتی های تاثیر شکلات تلخ در سلامتی می باشد. چرا که بر اساس تحقیقات، عملکرد شناختی با اختلالات شناختی خفیف در گروهی از سالمندان، با مصرف شکلات تلخ بهبود یافته است.

جمع بندی

به طور کلی شکلات یکی از جذاب ترین خوراکی های جهان است. شکلات تلخ در مقایسه با شکلات شیرین، ممکن است طرفداران کمتری داشته باشد. اما تاثیر شکلات تلخ در سلامتی به قدری زیاد است، که مصرف متعادل آن همواره می تواند کمک ویژه ای در سلامت فرد باشد.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست