1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تاثیر آلودگی هوا بر جنین
تاثیر آلودگی هوا بر جنین

تاثیر آلودگی هوا بر جنین

تاثیر آلودگی هوا بر جنین

آلودگی هوا ، یکی از معضلاتی است که در سراسر دنیا مردمان مختلفی با آن دست و پنجه نرم می کنند. آلودگی هوا در شهر های پر جمعیت و صنعتی بیشتر رخ می دهد. این آلودگی تاثیر مخربی روی تمامی افراد دارد. اما در برخی از افراد آلودگی هوا می تواند موجب ایجاد مشکلات وخیم و جبران ناپذیری شود. از جمله گروه هایی که آلودگی هوا می تواند موجب مشکلات خطرناکی برای آن ها شود، زنان باردار هستند.

متخصصین همواره توصیه می کنند که زنان باردار نسبت به شرایط هوا و آلودگی آن هوشیار بمانند. لازم به ذکر است که آلودگی هوا انواع مختلفی دارد. نوع آلاینده های موجود در هوای آلوده، در مناطق مختلف جغرافیایی می تواند متغیر باشد. همواره توصیه می شود که خانم های باردار، به جهت سلامت خود و جنین، از آلاینده های موجود آگاهی داشته و در جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی از خود محافظت نمایند. آلودگی هوا، تاثیرات مختلفی را روی جنین می تواند بگذارد. در این مطلب به بررسی تاثیر آلودگی هوا بر جنین می پردازیم.

تاثیر آلودگی هوا بر جنین1

بررسی انواع آلاینده ها و تاثیر آلودگی هوا بر جنین

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، بر اساس شرایط جغرافیایی مختلف ممکن است آلاینده ها متفاوت باشند. همچنین در فصل های مختلف نیز، احتمال تغییر میزان آلاینده ها و سطح آلودگی وجود دارد. سطح آلاینده ها از یه حدی که بیشتر باشد، می تواند منجر به مشکلات حادی برای زنان باردار شود.

علاوه بر آلودگی های محیطی و شهری، وسایل گرمایشی خانگی نیز اگر از سوخت های فسیلی باشد، می تواند منجر به تولید گاز های سمی شود. در واقع سوخت ناقص این ابزار ها هستند که در شرایطی منجر به ایجاد گاز های سمی در فضای داخلی خانه می شوند. توجه داشته باشید که استشمام این هوای آلوده، همانند آلودگی های شهری، می توانند مشکلات تنفسی برای زنان باردار ایجاد نماید. علاوه بر مشکلات تنفسی برای مادر، اکسیژن رسانی به جنین Oxygenation to the fetus نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

گاز مونوکسیدکربن – از انواع آلاینده های هوا

درمطلب تاثیر آلودگی هوا بر جنین باید عرض کنیم که آلاینده های موجود در هوا، بر اساس سوخت های به کار رفته در شهر و کارخانجات صنعتی ایجاد می شود. یکی از گاز های آلاینده، گاز مونوکسیدکربن می باشد. گاز مونوکسیدکربن در واقع یکی از اصلی ترین آلاینده های شهری است. این گاز، گاز ناشی از سوخت های فسیلی می باشد.

توجه داشته باشید که گاز مونوکسیدکربن در واقع گاز بی بو می باشد. از تاثیرات قرار گرفتن در معرض این گاز، کاهش اکسیژن خون، تنگی نفس، سوزش چشم و مجاری تنفسی می باشد. همچنین در شرایطی که فرد مدت زمان زیادی را در معرض این گاز قرار گیرد، احتمال بیهوشی و حتی مرگ وجود دارد. تاثیر آلودگی هوا بر جنین برای زنان باردار بیشتر است. به همین جهت در صورتی که این بانوان در معرض این گاز قرار گیرند، احتمال ایجاد اختلال در روند اکسیژن رسانی به جنین وجود دارد. توصیه می شود این بانوان همواره از خدمات پرستاری استفاده نمایند تا در صورت بروز مشکلات مختلف، کمک رسانی به موقع به آن ها انجام شود.

گاز دی اکسید گوگرد – از انواع آلاینده های هوا

دیگر آلاینده ای که موجب آلودگی هوا می شود، گاز دی اکسید گوگرد است. در واقع گاز دی اکسید گوگرد همان گاز ناشی از دود خودرو ها می باشد. به همین جهت است که در شهر های شلوغ و پر ترافیک، این گاز یکی از آلاینده های مهم آلودگی هوا می باشد.

تاثیر آلودگی هوا بر جنین بر اثر گاز دی اکسید گوگرد، نارسایی تنفسی و همچنین کاهش سیستم دفاعی ریه های بانوان باردار است. لازم به ذکر است که کاهش سیستم دفاعی می تواند منجر به ایجاد عفونت های ریوی در بانوان شود. توصیه می شود در صورتی که پیشتر در اثر آلودگی هوا، دچار این قبیل مشکلات شده اید، از یک پرستار بیمار برای گذران دوره نقاحت کمک بگیرید.

ذرات معلق – از انواع آلاینده های هوا

دیگر آلاینده هوا، ذرات معلق می باشد. اگر ذرات معلق هوای محیط افزایش یابد، این ذرات می توانند منجر به ایجاد پیامد های منفی روی مادر و جنین شود. از جمله اثرات ناشی از افزایش ذرات معلق روی بانوان باردار می توان به: مشکلات تنفسی، کاهش اکسیژن رسانی به جنین، ایجاد نقص های ساختاری و اسکلتی و در شرایطی نیز سقط جنین اشاره کرد.

انواع دیگر آلاینده های هوا کدام اند؟

گاز ازن، آزبست و آرسنیک از دیگر آلاینده های هوا هستند. در صورت وجود این آلاینده ها در هوای محیط، توصیه می شود خانم های باردار همواره با احتیاط  و بررسی هشدار های هواشناسی جلوگیری های لازم را به عمل آورند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست