1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. بالا آوردن در نوزادان و راه درمان آن چگونه است؟
بالا آوردن در نوزادان

بالا آوردن در نوزادان و راه درمان آن چگونه است؟

آیا میدانید علت بالا آوردن در نوزادان و راه های درمان آن چیست؟ دلیل اصلی بالا آوردن در نوزادان این است که آنان پس از تولد شیر خوردن را به طور تدریجی یاد می گیرند.

مادرانی که نگران این موضوع هستند باید بدانند که فقط کودک ان ها شیر خورده شده را بالا نمی آورد و حدود نیمی از نوزادان بالا آوردن را تجربه می‌کنند.

یکی از بهترین روش ها برای نگهداری از نوزاد تازه متولد شده استخدام پرستار کودک در منزل است. زیرا این افراد در زمینه نگهداری از نوزادان اطلاعات لازم را فرا گرفته اند و می توانند همراه مادر مراقبت های لازم را برای نوزاد انجام دهند.

یکی از معتبرترین مراکز پرستاری که تحت نظارت وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شده است، موسسه پرستاری پرستار آراد است که بهترین پرستار کودک را به منزل شخصی افراد اعزام می کند.

تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه بالا اوردن نوزاد و راههای درمان آن به دست بیاورید.

بالا آوردن نوزاد و راه های درمان آن چگونه است؟

نوزادان در زمان شیر خوردن هوا را همراه با شیر می بلعند و هوا در مایع بعلیده شده گیر می‌افتد. هوای گیر افتاده برای خروج بالا می آید و در چنین مواقعی مایع نیز با آن از طریق دهان یا بینی بالا آمده که به صورت استفراغ مشاهده می گردد.

همچنین یکی دیگر از دلایل بالا آوردن در نوزادان این است که آنان از شیر خوردن لذت می برند و این کار را تا جایی ادامه می دهند که لبریز شده و در نهایت شروع به بالا اوردن می کنند.

همان طور که مستحضر هستید دستگاه گوارش نوزاد به صورت کامل، تکامل نیافته به همین دلیل زمانی که کودک بیش از اندازه شیر بخورد دچار بالا اوردن میشود.

اگر نوزاد به طور دائمی  بالا بیاورد باید جهت درمان به پزشک متخصص اطفال مراجعه شود. پزشک با توجه به دلیل بیماری روش های درمانی را انتخاب می‌کند، برخی مواقع میتوان با انتخاب صحیح  روش های غذا دادن، مشکل را رفع کرد.

در برخی موارد دیگر نیز پزشک، اقدام به تجویز دارو برای درمان رفلاکس میکند.

عوامل خطر ساز بالا آوردن نوزاد چیست؟

بعضی نشانه های بالا اوردن کودکان نشان دهنده یک مشکل جدی است، که در ادامه مطالب به چند مورد از آنها اشاره شده است:

  • مشکلات و بیماریهای زمینه ای در نوزاد
  • عدم افزایش وزن
  • بالا اوردن در سن ۶ ماهگی و سنین بالاتر
  • بالا اوردن با فشار به طور مکرر
  • قرار گرفتن نوزاد در معرض دود سیگار و قلیان
  • بالا اوردن مایع زرد و سبز رنگ
  • مشکل تنفسی
  • وجود خون یا موادی شبیه دانه های قهوه ای در استفراغ نوزاد

وجود خون در مدفوع نوزاد

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه شود تا درمان های لازم انجام گردد.

روش های درمان

مادران باید راهکارهای زیر را انجام دهند تا باعث کاهش و یا درمان بالا آوردن نوزاد خود شوند، با انجام چند اقدام ساده که در ادامه بیان شده است می‌توان استفراغ نوزاد را کاهش داد:

توجه به وضعیت شیر دهی نوزادان

توجه به وضعیت شیر دهی نوزادان
مادر نوزاد باید توجه داشته باشد در زمان شیر دادن پشت نوزاد را در یک وضعیت تقریبا عمودی نگه دارد، زیرا اگر نوزاد به صورت خمیده در آغوش مادر یا نشسته در ماشین شیر مصرف کند، مسیر مستقیم برای شیر فراهم نشده و کودک بالا می آورد. مادران باید در وضعیتی که نوزاد به طور کامل خوابیده یا هیچ چیزی در زیر سر او موجود نمی باشد، از شیر دادن امتناع کنند.

شیر دادن به نوزاد در فضایی آرام

نوزاد باید در یک فضای آرام که دلیلی برای حواس پرتی وجود ندارد، شیر بخورد. همچنین مادر باید تلاش کند کودک را زیاد گرسنه نگه ندارد، زیرا اگر کودک هراسان، وحشت زده یا حواس پرت باشد، هوای بیشتری را همراه با شیر می بلعد.

بررسی سوراخ سر شیشه

اگر برای شیر دادن به نوزاد از شیشه شیر استفاده می کنید، باید توجه کنید که سوراخ نوک پستانک کوچک نباشد، زیرا این امر موجب خسته شدن کودک و بلعیدن هوای بیشتر می گردد.

از طرفی اگر سوراخ نوک پستانک سرشیشه خیلی بزرگ باشد شیر  زیادی وارد دهان کودک شده و کودک شروع به عق زدن میکند.

آروغ دادن

مادران باید پس از هر وعده غذایی نوزاد را آروغ دهند. در زمانی که کودک میان تغذیه مکث می‌کند، باید از این فرصت را برای آروغ گرفتن استفاده شود. زیرا هر نوع هوا موجود در معده قبل از اینکه غذای بیشتری وارد آن شود از معده خارج می گردد.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست