1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. کمبود روی در بدن + مشکلاتی که به همراه دارد
مشکلات کمبود روی در بدن

کمبود روی در بدن + مشکلاتی که به همراه دارد

کمبود روی در بدن باعث بیماری های است که افرادی که زیاد الکل مصرف می کنند با آن روبرو می شوند. و همانطور که می ‌دانید بدن انسان برای سوخت ‌و ساز و عملکرد بهتر به مواد معدنی و ویتامین ‌های مختلفی نیاز دارد.

یکی از مهم‌ترین و ضروری ‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن، روی نام دارد که نه تنها در اکثر واکنش ‌های شیمیایی بلکه در تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد آن نیز نقش مهمی را ایفا می ‌کند.

اما با این حال امروزه یکی از مشکلات نسبتا شایعی که اکثر افراد به دلیل رژیم غذایی نامناسب و بیماری‌ هایی همچون کرون کلیه و یا مصرف زیاد الکل با آن روبه‌رو هستند، کمبود روی یا Zinc deficiency است که عوارض زیادی با خود به همراه دارد.

همین امر باعث شده تا ما تصمیم بگیریم در این مقاله به طور کامل به بیان مشکلات کمبود روی در بدن بپردازیم تا شما با دانستن آن ‌ها علاوه بر‌ خود؛ از کودکان و سالمندان که در سن رشد هستند و از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند نیز مراقبت‌ بیشتری کرده و با گرفتن پرستار بیمار بر روی آن ‌ها نظارت داشته باشید.

تا با مصرف به موقع دارو ها و داشتن رژیم غذایی مناسب دیگر بدن شان دچار کمبود روی نشود.

مشکلات کمبود روی در بدن چیست؟

بدن انسان به گونه ‌ای است که هنگام مواجه با کمبود ویتامین یا مواد معدنی علائمی از خود بروز می ‌دهد که چندان خوشایند نیست.

کمبود روی در بدن نیز با عوارض و مشکلاتی همراه است که ما در این قسمت از مقاله به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد تا بدانید در صورت مواجه شدن، باید میزان روی در بدن خود را افزایش دهید.

مبتلا شدن به بیماری ‌های مزمن

روی در بدن باعث رشد بیشتر سلول‌ های سالم می ‌شود که در صورت نبود آن  افراد به بیماری ‌هایی نظیر دیابت، آلزایمر واختلالات عصبی مبتلا می ‌شوند.

طولانی شدن زمان بهبود زخم

روی نقش مهمی بر ترمیم و رشد سلول ‌های مرده دارد و به همین دلیل زمانی که بدن با کمبود روی مواجه است، زخم‌ ها در زمان طولانی ‌تری بهبود می ‌یابند.

بی ‌اشتهایی و کاهش وزن

رژیم غذای مربوط به روی یا زینک

یکی دیگر از مشکلات چشمگیر کمبود روی در بدن بی ‌اشتهایی و کاهش وزن شدید است؛ زیرا در چنین شرایطی فرد دیگر مزه یا بویی را به خوبی احساس نمی ‌کند.

از دست دادن حس چشایی و بویایی

روی در بدن باعث بهبود عملکرد بخش ‌های مختلف مغز می ‌شود و به همین خاطر در صورت کمبود، آن بخشی که مربوط به حس چشایی و بویایی است دچار اختلال شده و فرد مزه و بویی احساس نمی ‌کند.

ناتوانی جنسی و بلوغ جنسی دیررس

روی باعث تولید تستوسترون می ‌شود که در صورت کمبود آن تستوسترون کم تری در بدن مردان تولید شده و فرد ناتوانی جنسی و هیپوگنادیسم را تجربه می ‌کند.

تغییر ظاهری در ناخن ‌ها

یکی دیگر از علائم ظاهری روی در بدن ایجاد لکه‌ های سفید بر روی ناخن هستند که در صورت مشاهده آن‌ ها می ‌توان پی برد که فرد دچار کمبود روی شده است.

اختلال در رشد کودکان

روی یکی از اصلی ‌ترین عوامل تولید سلول است که در صورت نبود آن، تولید سلول دچار اختلال شده و رشد کودک با کندی صورت می‌ گیرد.

ریزش مو و بروز لکه‌ های طاسی

کمبود روی باعث نازک شدن تارهای مو و در نتیجه ریزش مو می ‌شود؛ همچنین با کمبود روی در بدن، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و فرد به بیماری ‌های خودایمنی مانند آلوپسی که باعث ریزش مو در پوست سر و قسمت ‌ها دیگر بدن می ‌شود، مبتلا خواهد شد.

ایجاد آکنه شدید و جوش در پوست صورت

روی خاصیت ضدالتهابی دارد و میزان چربی و باکتری ‌های محرک آکنه را در پوست کاهش می‌ دهد، به همین دلیل در صورت کمبود چربی پوست و باکتری ‌ها افزایش یافته و پوست صورت دچار آکنه و جوش می ‌شود.

از دیگر مشکلات کمبود روی در بدن می‌توان به اسهال، ابتلا به عفونت ‌های مکرر و اختلال در خواب نیز اشاره کرد.

کلام آخر

اکنون که دانستید روی یک ماده معدنی ضروری در بدن است و کمبود آن چه عوارض و مشکلاتی در پی دارد، بهتر است در رژیم غذایی خود از گوشت گاو، آجیل، غذا های دریایی و محصولات لبنی غنی شده استفاده کنید و با استخدام پرستار سالمند یا پرستار کودک از موسسه پرستاری، پرستار آراد نگهداری ویژه‌ای از افرادی که در معرض خطر کمبود روی هستند، داشته باشید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست