1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مشکلات کف پای صاف و درمان آن
کف پای صاف

مشکلات کف پای صاف و درمان آن

کف پای صاف یکی از مشکلات به ظاهر ساده ولی مضر برای سلامتی است. کف پای انسان باید دارای یک قوس مناسب باشد و در صورت صاف بودن آن، مشکلاتی در نواحی کمر و کف پا بروز پیدا می کند.

زمانی که کف پای فرد صاف است، وزن بدن به خوبی تحمل نخواهد شد. در واقع قوس کف پا باعث تحمل وزن مناسب بدن می شود. صاف بودن کف پا عدم تحمل مناسب وزن بدن را در پی داشته و این موضوع موجب ایجاد درد در ساق و کف پا می شود.

قوس طبیعی کف پا موجب چسبیدن تاندون های پایین و کف می شود. این قوس فاصله در بخش پایینی پا ایجاد می کند. زمانی که این تاندون ها از بروند، قوس پا نیز از بین می رود. به همین جهت است که رفع صافی کف پا اهمیت بالایی دارد.

صافی کف پا می تواند فقط یک پا را درگیر کند و یا هر دو پا صاف باشند.

تعریف اختلال کف پای صاف

به طور کلی در تعریف کف پای صاف، زمانی صافی کف پا اطلاق می شود که قوس مناسب کف پا وجود نداشته باشد. این مشکل می توان یک پا و یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد.

در کف پای صاف، تاندون ها به هم چسبده و عملکرد مناسب شان از بین می رود. به موجب همین موضوع است که قوس مناسب کف پا در این افراد وجود ندارد.

علائم و بروز درد در کف پای صاف، عموما در اوایل مشاهده نمی شود. به همین جهت است که در بسیاری مواقع این مشکل توسط افراد نادیده گرفته می گردد.

بسیاری از افراد صرفا زمانی که عوارض ناشی از کف پای صاف به وجود می آید، مشکل خود را متوجه می شوند.

از جمله دلایل بروز مشکل صافی کف پا در بزرگسالان، چاقی است. این مشکل عموما با کم کردن وزن در این افراد بهبود می یابد. چرا که چاقی موجب اخلال در عملکرد آن ها شده و رفع آن می تواند حالت طبیعی را به پای فرد برگرداند.

درمان کف پای صاف چگونه است؟

درمان کف پای صاف

صافی کف پا از کودکی تا بزرگسالی

درمان مشکل کف پای صاف به خصوص در بزرگسالان، با چالش های زیادی رو به رو است. در واقع در اکثر مواقع این مشکل را نمی توان به صورت کامل در بزرگسالان بر طرف کرد.

پزشکان در جهت درمان و جلوگیری از بروز عارضه های ناشی از این اختلال، روش های متفاوتی را به کار می برند.

از جمله روش های مورد استفاده برای درمان این اختلال، استفاده از حرکات اصلاحی صافی کف پا می باشد. همچنین استفاده از انواع کفی طبی نیز می تواند موجب بهبود علائم این اختلال شود.

برخی از پزشکان شرایطی استفاده از دارو های ضد التهاب را تجویز می کنند. البته استفاده از این دارو ها در جهت کم شدن درد ناشی از این مشکل انجام می شود.

مشکل کف پای صاف ممکن است با راهکار های عنوان شده بهبود نیابد. به همین جهت روش جراحی نیز از جمله اقدامات درمانی برای رفع این مشکل می باشد. در این شرایط ممکن است نیاز به پرستار بیمار باشد.

لازم به ذکر است که روش جراحی برای درمان کف پای صاف، به عنوان راهکار نهایی به کار گرفته می شود. دلیل آن نیز این است که عمل جراحی برای رفع این مشکل دشوار است و ریسک زیادی نیز دارد.

به طور کلی به کارگیری روش جراحی برای کف پای صاف، صرفا در مواقعی انجام می شود که به کارگیری روش های اصلاحی نا کارآمد باشد و همچنین درد قابل توجهی بیمار را دچار نماید.

کف پای صاف در کودکان

کودکانی که به مشکل کف پای صاف دچار می شوند، عموما به صورت ژنتیکی این مشکل را دچار شده اند. در واقع در صورتی که والدین به این مشکل دچار باشند، کودک نیز به احتمال 50 درصد به آن مبتلا می گردد.

علائم کف پای صاف کدام اند؟

صافی کف پا می تواند عوارض مختلفی برای فرد ایجاد کند. از جمله این عوارض می توان به گرفتگی عضلات پا، درد عضلانی در قسمت مچ و یا ساق بعد از فعالیت های کوتاه، عوض شدن نوع راه رفتن، منحرف شدن بخش جلویی پا و انگشتان آن به سمت بیرون اشاره داشت.

افرادی که دیابت و آرتریت روماتوئید دارند، 50 درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به مشکل کف پای صاف قرار خواهند داشت.

برای درخواست خدمات پرستاری از موسسه پرستاری پرستار آراد می توانید با پشتیبان مجموعه ما در ارتباط باشید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست