1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. کاربرد بی حسی موضعی
کاربرد بی حسی موضعی1

کاربرد بی حسی موضعی

کاربرد بی حسی موضعی

علم پزشکی همواره روش های مختلفی را برای کاهش درد در افراد توصیه می کند. بی حسی موضعی Local anesthesia، روشی است که بخشی از بدن را بی حس کرده و به همین جهت آن قسمت درد را دیگر احساس نمی کند. بی حسی موضعی در شرایط مختلفی استفاده می شود. یکی از کاربرد بی حسی موضعی، جایگزینی با بیهوشی عمومی بیماران است.

بیهوشی عمومی عوارض و خطرات بیشتری در مقایسه با بی حسی موضعی دارد. هنگام استفاده از بی حسی موضعی برای انجام جراحی، فرد هوشیار بوده و در جریان اتفاقات قرار دارد. این روش به موجب ایمنی بیشتر در مقایسه با بیهوشی عمومی، در شرایطی که ضرورتی به بیهوشی عمومی وجود نداشته باشد، به کار گرفته می شود. در این مقاله می خواهیم به بررسی کاربرد بی حسی موضعی بپردازیم.

کاربرد بی حسی موضعی

کاربرد بی حسی موضعی چیست؟

به طور کلی، کاربرد این نوع بی حسی، در سه حالت مختلف است.

  • کاربرد اول این نوع بی حسی، درمان درد های نسبتا خفیف است. درد هایی که شدت کمی دارند، کاندید مناسبی برای استفاده از بی حسی موضعی هستند. برای مثال در ناحیه دهان و دندان ممکن است با زخم های مختلفی رو به رو شوید. از داروهای بی حسی موضعی در این نواحی می توان برای تسکین درد به صورت موقت استفاده کرد. به عنوان نمونه لیدوکائین، یکی از بی حسی های موضعی پرکاربرد در ناحیه دهان و دندان است. این ماده در حالت های مختلف عرضه می شود. لیدوکائین را می توان به صورت موضعی برای کاهش درد های نواحی دهان و دندان استفاده کرد.
  • کاربرد دوم به کارگیری بی حسی موضعی، استفاده برای بی حسی ناحیه تحت عمل جراحی است. بی حسی موضعی در عمل های جراحی زیادی که نیازی به بیهوشی عمومی نیست، استفاده می شود. در این حالت بیمار با حفظ هوشیاری خود، جراحی ایمن تری را در پی خواهد داشت.
  • کاربرد سوم استفاده از بی حسی های موضعی، استفاده برای بعد از عمل جراحی است. در بسیاری از عمل های جراحی، بیمار در ناحیه جراحی شده تا مدتی پس از عمل، درد احساس می کند. در این شرایط نیز بی حسی های موضعی کاربرد دارند و از آن ها می توان برای کاهش درد در ناحیه عمل شده استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه : نکاتی برای پیشگیری از مشکلات بهداشت دهان و دندان

بی حسی موضعی چگونه درد بدن را از بین می برد؟

به طور کلی، بی حسی موضعی نقش درمانی نداشته و نوعی مسکن درد به شمار می رود. به همین جهت بیمار در حین استفاده از این نوع بی حسی، باید به دنبال درمان نیز باشد. عملکرد بی حسی موضعی نیز روی سیستم عصبی بیمار است. در واقع این اعصاب هستند که درد را احساس و آن را به مغز منتقل می کنند. بی حسی موضعی نیز اعصاب آن بخش از بدن را متوقف کرده و همچنین سیگنال هایی را به مغز بیمار می فرستد. به این شکل، بیمار درد های آن ناحیه را احساس نکرده و جراحی و درمان بدون درد می تواند انجام شود.

البته لازم به ذکر است که در بی حسی موضعی، فشار ها و حرکات در بدن حس می شوند. پس از تزریق و یا آغشته کردن محل به بی حسی موضعی، در کمتر از چند دقیقه بی حسی عمل کرده و فرد درد را احساس نمی کند. تاثیر بی حسی موضعی پس از مدتی از بین رفته و پس از چندین ساعت بدن به وضعیت طبیعی خود باز می گردد. بی حسی موضعی عموما توسط پرستار بیمار، قبل یا بعد از عمل جراحی تزریق و یا آغشته می گردد.

در درمان چه بیماری هایی از بی حسی موضعی استفاده می شود؟

یکی از کاربرد های درمانی که تقریبا همه یک بار آن را تجربه کرده ایم، استفاده و کاربرد بی حسی موضعی در مشکلات و بیماری های دهان و دندان است.

بی حسی موضعی به جهت ترمیم دندان، کشیدن دندان و … در حوزه دندانپزشکی استفاده می شود.

در حوزه پوست، کاربرد بی حسی موضعی در درمان های جزئی پوستی می باشد. از جمله این موارد می توان حذف خال و زگیل اشاره داشت.

این نوع بی حسی برای درمان مشکلات چشمی نظیر درمان آب مروارید استفاده می شود.

در برخی از جراحی ها نیز هوشیاری بیمار در حین عمل ضروری است. برای مثال در بعضی از انواع جراحی مغز، از این نوع بی حسی استفاده می شود.

بی حسی موضعی عموما توسط پرستار بیمار، قبل یا بعد از عمل جراحی تزریق و یا آغشته می گردد.

کاربرد بی حسی موضعی

جمع بندی

بی حسی موضعی، روشی معمول برای کاهش درد های جزئی است. در برخی شرایط که امکان بیهوشی عمومی وجود ندارد، علیرغم میزان درد، به ناچار از این نوع بی حسی استفاده می شود.کاربرد بی حسی موضعی ، کاهش درد، حین عمل جراحی و پس از عمل جراحی است.بی حسی موضعی نقش درمانی نداشته و راهکاری برای تحمل درد در فرد می باشد. همچنین در صورت ابتلا به بیماری، نیاز به استفاده از خدمات پرستاری دارید و قصد بهره مندی از خدمات پرستار بیمار را دارید، شرکت مراقبتی پرستار آراد، گزینه ای مناسب برای شما است.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست