1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش های پیشگیری تبخال نوزادی و درمان آن
روش های پیشگیری تبخال نوزادی

روش های پیشگیری تبخال نوزادی و درمان آن

از جمله مشکلات که در نوزادان به ندرت بروز می دهد، تبخال نوزادی است. این مشکل، موجب بروز عفونت در نوزاد می گردد. قابل توجه است که هر چه سن کودک کم تر باشد، آسیب پذیری او در برابر این عفونت ها بیشتر می شود.

بروز دهنده این بیماری، ویروس هرپس سیمپلکس است. این ویروس، ویروسی با میزان سرایت زیاد است که عامل بروز دهنده تبخال و انواع زخم های تناسلی می باشد.

لازم به ذکر است که بروز تبخال نوزادی می تواند خطرات جدی در پی داشته باشد. دلیل این موضوع نیز ضعف سیستم ایمنی و عدم تکامل این سیستم در نوزادان می باشد.

همانطور که گفته شد، این بیماری به ندرت در نوزادان بروز پیدا می کند. شیوع این مشکل در نوزدان، از هر 5 هزار الی 7500 نوزاد، تنها یک نفر را دچار می کند. نوزادانی که به این مشکل دچار می شوند، عموما در همان سال اول زندگی آنتی بادی بر ضد این ویروس تولید می نمایند.

علت بروز تبخال در نوزاد تازه متولد شده چیست؟

به طور کلی، تبخال نوزادی در دوران حاملگی و زایمان و یا بعد از تولد بروز می کند.

احتمال بروز تبخال نوزادی در دوران حاملگی و زایمان زمانی است که مادر برای بار اول، در شش هفته آخر دوران حاملگی تبخال تناسلی گرفته باشد. در واقع ابتلای کودک ممکن است به موجب زایمان طبیعی مادر باشد. لازم به ذکر است که خطر ابتلا در صورتی زیاد است که مادر برای بار اول تبخال را گرفته باشد و اگر پیشتر مادر به تبخال مبتلا شده باشد، خطر بسیار کاهش می باشد.

ابتلا به تبخال نوزادی، پس از تولد نیز ممکن است اتفاق بیافتد. برای مثال اگر فرد تبخال دار نوزاد را ببوسد، احتمال انتقال  ویروس به نوزاد وجود خواهد داشت. همچنین در صورتی که مادر تاول ناشی از تبخال در روی سینه اش وجود داشته باشد، احتمال انتقال ویروس تبخال با شیر مادر وجود خواهد داشت. این شیر ممکن است مستقیما از سینه مادر توسط کودک نوشیده شود و یا مادر شیر دوشیده شده را به کودک دهد.

خطر ابتلا به تبخال نوزادی پس از تولد، چهار هفته اول بعد از تولد بیشتر است. به همین جهت در صورتی که تبخال دارید نباید کودکتان را ببوسید و با این کار از گسترش عفونت جلوگیری می نمایید.

لازم به ذکر است که تبخال و تاول های ناشی از آن، هنگام ترکیدن در بالاترین وضعیت سرایت قرار می گیرند.

علائم بروز تبخال نوزادی چیست؟

علائم تبخال نوزادینوزادان هنوز سیستم ایمنی کامل ندارند. به همین جهت احتمال مبتلا شدنشان به این ویروس در کمترین زمان وجود دارد.

از جمله علائم بروز تبخال نوزادی می توان به بی حالی یا تحریک پذیری نوزاد، تغذیه نکردن نوزاد، تب داشتن و راش یا زخم بر روی پوست، چشم و درون دهان اشاره کرد.

لازم به ذکر است که در صورت بروز علائم مذکور توصیه می شود که کودک را به پزشک ببرید و تا بررسی دقیق تر توسط پزشک انجام شود.

نشانه های اضطرار پزشکی در تبخال نوزادی چیست؟

در برخی مواقع، اضطرار پزشکی در تبخال نوزادی به وجود می آید.

از جمله این نشانه ها می توان به بی انرژی بودن نوزاد، واکنش کم در برابر تحریک ها، دشواری در بیدار شدن، مشکل در تنفس، خس خس کردن سینه، سریع شدن تنفس و آبی شدن پوست و زبان اشاره کرد.

در بسیاری از موارد بروز تبخال نوزادی، بثورات پوستی در نوزاد به وجود نمی آید. ولی نکته حائز اهمیت این است که این نشانه ها ممکن است در سریع ترین زمان وخیم شوند. در چنین شرایطی حتما به اورژانس مراجعه نمایید.

درمان تبخال نوزادی

درمان این بیماری در نوزادان، عموما با ترزیق دارو های ضد ویروسی انجام می شود. روند درمانی برای تبخال نوزادی ممکن است تا چند هفته به طول انجامد.

در طول روند درمانی مادر می تواند به نوزادش شیر بدهد. ولی اگر زخم های تبخالی در ناحیه اطراف نوک سینه مادر باشد، باید از این کار خودداری نمود.

عوارض مربوط به تبخال نوزادی نظیر حملات (تشنج) نیز باید تحت درمان قرار گیرد.

پرستاری از نوزاد مبتلا به تبخال

نوزاد مبتلا به تبخال ممکن است نیاز به خدمات پرستاری داشته باشد. به همین جهت از موسسه پرستاری پرستار آراد می توانید درخواست اعزام پرستار برای پرستار کودک نمایید.

پرستار آراد امکان ارائه خدمات برای پرستار کودک، پرستار سالمند، پرستار بیمار و … را مهیا کرده است.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست