1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. مقالات کودک
  4. میگرن شکمی کودکان به چه صورت می باشد؟
میگرن شکمی کودکان

میگرن شکمی کودکان به چه صورت می باشد؟

میگرن شکمی کودکان یکی از انواع سردرد می باشد. اما بیماری میگرن شکمی، بر خلاف بیماری میگرن، موجب بروز درد در شکم می گردد.

این بیماری عموما در کودکان بروز پیدا کرده و گاها بزرگسالان را نیز درگیر می کند.

بروز میگرن شکمی غالبا در سنین 7 الی 10 سال اتفاق می افتد. بیماری میگرن شکمی، مشکلی عمومی نبوده و صرفا 1 الی 4 درصد از کودکان را درگیر می نماید.

علائم میگرن شکمی، مشابه با دیگر بیماری های گوارشی و شکمی است. به همین جهت است که در بسیاری موارد این مشکل در کودکان به درستی تشخیص داده نمی شود.

مشکل میگرن شکمی ممکن است سندروم روده تحریک پذیر و یا بیماری کرون تشخیص داده شود. به همین جهت با بررسی دقیق و مناسب می توان این بیماری را شناسایی و در جهت درمان آن اقدام نمود.

بررسی نشانه های بروز میگرن شکمی در کودک

نشانه های میگرن شکمی کودکان

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، میگرن شکمی عموما در کودکان 7 الی 10 ساله بروز می دهد. از جمله نشانه های بروز این بیماری حالت تهوع، استفراغ، کم شدن اشتهای کودک و رنگ پریدگی پوست او می باشد.

این میگرن نیز مثل سردرد های میگرنی، حمله میگرنی انجام می دهند.

زمانی که حملات میگرن شکمی در کودک بروز می کند، طول آن ممکن است متفاوت باشد. در هر حمله، کودک 1 ساعت الی 3 روز ممکن است با این میگرن دست و پنجه نرم کند.

لازم به ذکر است که وقتی حمله میگرن به اتمام می رسد، حد فاصل حمله اول و حمله دوم، کودک دیگر نشانه ای را مشاهده نمی کند. در واقع صرفا نشانه های در زمان های بروز حمله نمایان می شوند.

در بخش قبل عنوان کردیم که علائم این بیماری همانند تعداد زیادی از مشکلات گوارشی و بیماری های این ارگان است.

چیزی که میگرن شکمی را از سایر بیماری های گوارشی متمایز می کند، بروز ناگهانی و بی علامت این حملات است.

دلایل بروز میگرن شکمی چیست؟

زمانی که حرف از یک بیماری می شود، علت و دلایل بروز آن اهمیت زیادی دارد. ولی در مورد میگرن شکمی، پزشکان دلایل بروز را به طور دقیق نمی دانند. لازم به ذکر است که میگرن شکمی ممکن است بعضی از فاکتور هایی که خطر آفرین مانند سردرد میگرنی را نیز به همراه بیاورد.

تئوری هایی درباره دلایل بروز میگرن شکمی مطرح است.

در یک تئوری مربوط به میگرن شکمی، علت بروز اختلال در ارتباط میان مغز و دستگاه گوارشی عنوان شده است. همچنین بر اساس یک تحقیق صورت گرفته درباره میگرن شکمی، ارتباطی میان میگرن شکمی و کند شدن حرکت غذای هضم شده به واسطه روده ها مشاهده شده است.

لازم به ذکر است که یکی از عواملی که می تواند شانس ابتلای کودک به این مشکل را افزایش دهد، سابقه خانوادگی ابتلا به سردرد میگرنی است. نتایج تحقیقات درباره نقش ژنتیک در این باره شگفت انگیز است. بر اساس بررسی انجام شده روی کودکان مبتلا به میگرن شکمی، بالای 90 درصد از این کودکان برادر، خواهر و یا والدین مبتلا به میگرن داشتند.

بروز میگرن شکمی در دختران از پسران بیشتر اتفاق می افتد.

همچنین بعضی عوامل نیز می تواند موجب تحریک این مشکل شود. از جمله این عوامل می توان به استرس و هیجان اشاره کرد. به طور کلی بروز تغییرات عاطفی احتمال ترشح مواد شیمیایی مرتبط با بروز علائم میگرن را افزایش می دهد.

چه مواردی می تواند موجب تحریک میگرن شکمی شود؟

به طور کلی، نظر محققان درباره میگرن شکمی، وجود اختلال در مسیر مغز و روده می باشد. به همین جهت مواردی نظیر استرس و هیجان می تواند میگرن شکمی را بروز دهد.

برخی از مواد غذایی نیز احتمال دارد در بروز این بیماری نقش داشته باشند. از جمله این مواد غذایی می توان به شکلات، غذاهایی که مونو سدیم گلوتامات دارند و گوشت های فرآوری با نیترات اشاره کرد.

بلعیدن هوا نیز می تواند محرکی برای این بیماری باشد. در واقع با بلعیدن هوا ممکن است این بیماری و یا نشانه های شبیه آن بروز کند.

همچنین مصرف بالای کافئین نیز می تواند تاثیر گذار باشد. برخی افرادی که در صدد ترک کافئین هستند نیز ممکن است سردرد های میگرنی را تجربه کنند.

درمان میگرن شکمی

جالب توجه است که بعضی از درمان های سردرد های میگرنی، برای میگرن شکمی نیز کاربرد دارد. از جمله این درمان ها می توان به دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن اشاره داشت. دارو های ضد تهوع، دارو های میگرن تریپتان مثل سوماتریپتان و زولمیتریپتان نیز می توانند در درمان این مشکل موثر واقع شوند.

لازم به ذکر است که توصیه می شود حتما جهت استفاده از روش های درمانی این بیماری، طبق نظر پزشک اقدام نمایید.

در صورتی که به موجب میگرن شکمی و یا دیگر مشکلات، نیاز به خدمات پرستاری و پرستار کودک دارید، می توانید درخواست خود را از موسسه پرستاری مراقبتی پرستار آراد ثبت نمایید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست