1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش های مراقبت از دندان شیری

روش های مراقبت از دندان شیری

قبل از اینکه دندان های اصلی داخل دهان رشد کند، دندان های شیری به وجود می ‌آید و خیلی‌ها فکر می‌ کنند که این دندان ها نیاز به مراقبت خاصی ندارند.

زیرا معمولا از سن ۷ سالگی به بعد یکی بعد از دیگری می ‌افتند اما در حقیقت اینگونه نیست. روش های مراقبت از دندان شیری هم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که مراقبت از دندان شیری چگونه است و چگونه باید این کار را انجام دهید. حتی می توانید از سایت پرستار آراد هم اعزام پرستار برای کودک تان داشته باشید که حتما آنها هم به بهترین شکل مراقبت از دندان های کودکتان را انجام می دهند.

مراقبت از دندان شیری چقدر اهمیت دارد؟

اهمیت بهداشت دهان و دندان در کودکان هم مانند بزرگسالان بسیار است. زمانی که شما بهداشت را برای آنها رعایت کنید.

دیگر مشکلات دندانی یا فک ایجاد نمی شود؛ پس باید بدانید که طریقه مسواک زدن کودکان و استفاده از دهانشویه مراقبت از دندان های شیری چگونه است تا بتوانید دندان های سالمی را برای کودک خود نگه دارید.

شاید خیلی از شما اطلاع نداشته باشید اما اینکه دندان شیری زود بیفتد، در آینده فرزندتان را دچار مشکل می کند.

زیرا اگر دندان شیری زودتر از حد موعد بیفتد، دندان های کنار آن حتما به سمت جای خالی حرکت می کنند و در نتیجه دیگر فضای کافی برای رشد دندان اصلی وجود ندارد و همین باعث کج شدن دندان ها می شود و شما مجبور هستید که با ارتودنسی مشکل را حل کنید.

پس فکر نکنید که پوسیدگی دندان شیری اهمیت ندارد. در واقع این دندان ها هم مانند دندان های دائمی باید زیر نظر گرفته شود.

نحوه مراقبت از دندان شیری چگونه است؟

مراقبت از دندان شیری نیازمند رعایت نکات خاصی است که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

  • بهداشت دهان کودک را رعایت کنید و به او آموزش دهید که چگونه بعد از غذا دهانش را با آب بشوید.
  • از مسواک و خمیر دندان مناسب برای فرزندتان استفاده کنید.
  • شب ها به کودک خود شیر ندهید که مخصوصاً شیر خشک خطرناک‌ تر است، زیرا مواد قندی دارد و بعد از گذشت زمان باعث پوسیدگی دندان می شود.
  • هرگز به کودک خود نوشابه گازدار ندهید.
  • بعد از شستن دهان یا مسواک زدن؛ از مواد قند دار مثل توت خشک، کشمش و انجیر به کودکتان ندهید.

اهمیت آموزش مسواک زدن به کودکان

مسواک دندان شیری

به خاطر این که مراقبت از دندان شیری را درست انجام دهید، باید طریقه مسواک زدن برای کودکان را بلد باشید. کودکان معمولاً از رفتار شما تقلید می کنند.

پس اگر خودتان به مسائل پایبند باشید، قطعا کودک هم این کار را انجام خواهد داد؛ به گونه ای که باید تا سن ۷ سالگی به مهارت کامل مسواک زدن برسد؛ پس سعی کنید زمانی که کوچک هستند، خودتان مسواک زدن را به آنها آموزش بدهید.

همچنین توجه داشته باشید که تا سن ۷ سالگی نباید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید، بلکه باید خمیر دندان مخصوص کودک را از داروخانه خریداری کنید.

آیا کودکان می توانند از دهانشویه استفاده کنند؟

حتما شما هم دهانشویه مخصوص کودکان را در بازار دیده اید؛ که فکر می کنید جزء راهکارهای مراقبت از دندان های شیری است اما مطمئن نیستید.

درست است که می توانید از دهانشویه های مخصوص استفاده کنید اما آنها را جایگزین مسواک و نخ دندان نکنید، زیرا این دهانشویه ها به تنهایی نمی توانند بهداشت دهان کودک شما را کامل کنند.

از همه مهمتر این است که اول مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را به انها آموزش دهید.

کلام آخر

طبق توضیحاتی که برایتان ارائه دادیم، متوجه شدید که روش مراقبت از دندان های شیری در کودکان چگونه است و چقدر اهمیت دارد.

سایت پرستار آراد هم در این زمینه کمک می کند و شما می توانید از خدمات پرستاری آن برای کودک خود نیز استفاده کنید که آنها بهتر از شما می دانند چگونه از دندان های شیری کودک تان مراقبت کنند. البته همه اینها به شرطی است که خودتان هم مراقبت از دندان ها را به کودکتان یاد بدهید، زیرا خودش بهتر می تواند این اصول را رعایت کند و تا بزرگسالی هم این عادت را با خودش داشته باشد.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست