1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش تشخیص بیماری صرع در کودکان و درمان آن
بیماری صرع در کودکان

روش تشخیص بیماری صرع در کودکان و درمان آن

صرع در کودکان از جمله اختلالات شایع مغز می باشد. این بیماری جمعیت یک درصدی کودکان را درگیر می کند.

بیماری صرع در کودکان می تواند کودک را ملزم به استفاده از خدمات پرستاری و پرستار کودک نماید. بیماری صرع مشکلی است که می توان خطرات زیاد و گوناگونی را برای کودک مبتلا به وجود بیاورد.

بیماری صرع حتی می تواند جان کودک را به خطر بیاندازد.

بیماری صرع، نوعی اختلال نورولوژیکی محسوب می شود. بروز اختلال در سیستم عصبی مرکزی را اختلال نورولوژیکی می نامند.

در این اختلال، در عملکرد سلول های عصبی موجود مغز خلل ایجاد شده و نتیجه آن تشنج فرد مبتلا می باشد. در اثر این اختلال، رفتار، نشانه های و حس های غیر طبیعی در فرد بروز می دهد.

از جمله مشکلاتی که در اثر این بیماری به وجود می آید، از هوش رفتن فرد مبتلا می باشد.

تشنج در بیماری صرع کودکان

بیماری صرع از جمله بیماری هایی است که می تواند کودکان را درگیر نماید. یکی از نتایج این بیماری، تشنج فرد مبتلا است.

تشنج صرع کودک بر اثر اخلال جریان الکتریکی در مغز کودک رخ می دهد. بر اثر این بیماری و تشنج بر اثر آن، بعضی از بخش های مغز تخلیه الکتریکی شده و تعداد زیادی از سیگنال های الکتریکی خاموش می شود.

صرع در کودکان به چه علت بروز می کند؟

علت بروز صرع در کودکانبیماری صرع در کودکان یک درصد این جمعیت را شامل می شود. علت بروز بیماری صرع در بسیاری از کودکان مشخص نیست. اما بعضی از کودکان مبتلا به این بیماری، به علت ژنتیکی به آن مبتلا شده اند.

بروز بیماری صرع در کودکان غالبا به صورت ناگهانی رخ می دهد. این بیماری ممکن است بر اثر بعضی از بیماری های زمینه ای به وجود آید. آسیب و یا اختلال رشد مغز نیز می تواند بروز صرع را در پی داشته باشد.

به طور کلی علت بروز صرع در کودکان شامل مواردی نظیر اختلالات رشدی مانند نوروفیروماتوز، اختلالات متابولیسمی، اختلالات ژنتیکی و مشکل نارسایی رگ های خونی می باشد.

در برخی از کودکان مبتلا به طیف اوتیسم نیز احتمال بروز حمله صرعی وجود دارد.

بروز تب، عفونت و تومور های مغز نیز ممکن است صرع را در پی داشته باشد.

ضربه مغز در مواقع مختلف نیز ممکن است موجب بروز این اختلال شود. این ضربه ممکن است بر اثر حادثه ای در پیش از تولد، بعد از تولد و یا در حین تولد به او وارد شود. حتی ممکن است ضربه پس از دوران کودکی نیز این نتیجه را در پی داشته باشد.

علت بروز صرع در نیمی از کودکان مبتلا مشخص نیست. سابقه خانوادگی در بروز بیماری صرع کودک، تاثیر چشمگیری دارد. در واقع اگر سابقه خانوادگی صرع در خانواده وجود داشته باشد، احتمال بروز آن در کودک نیز افزایش می یابد.

صرع در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

بروز صرع در کودکان می تواند نشانه ها و علائم متفاوتی داشته باشد. علائم این بیماری می تواند به صورت جسمی و یا روانی بروز نماید. نقطه شروع و همچنین قسمت درگیر شده در اثر حمله صرعی، از جمله دیگر عواملی هستند که نشانه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم حرکتی بروز حملات صرعی در کودک شامل تکان های سریع با شدت بالا و یا پرش های بدن می باشد. ضعف یا بی حسی عضلات و سفت و فشرده شدن آن ها، از دیگر علائم این بیماری می باشد.

برخی از حرکات تکراری نیز ممکن است نشانه صرع باشد. این حرکات ممکن است شامل مواردی نظیر دست زدن، مالیدن دست ها، دویدن، جویدن و یا خوردن لب ها باشد.

از دیگر علائم حرکتی بروز صرع در کودک، ناتوانی در بلعیدن است. این موضوع ریختن کف از دهان را شامل می شود.

اخلال در صحبت کردن کودک و عدم کنترل ادرار یا مدفوع به صورت ناگهانی، از دیگر نشانه های صرع در کودک می باشد. گاز گرفتن زبان نیز به صورت ناگهانی ممکن است در اثر صرع باشد.

علائم غیر حرکتی بیماری صرع در کودکان شامل مواردی نظیر ایجاد تغییر در حواس، احساسات و درک می باشد. این نشانه ها عموما پیش از بروز تشنج در کودک رخ می دهد.

خیره شدن، ایجاد تغییر در عملکرد اعمال معدوی و روده ای، موج های سرمایی و یا گرمایی، ضربان تند قلب و مومور شدن پوست دیگر علائم غیر حرکتی صرع در کودکان می باشد.

تعریق، گشادی مردمک چشم و زرد یا سرخ شدن پوست از دیگر علائم غیر حرکتی می باشند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست