1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تاثیر شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد
تاثیر شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد

تاثیر شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد

یکی از مشکلات شایع سلامتی در نوزادان، عفونت چشم است. برای بهبود عفونت چشم نوزاد نباید از تاثیر شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد غافل شد.

بروز عفونت چشم در نوزاد علائم مختلفی دارد. ترشحات سبز یا زرد چرکی در چشم از جمله علائم بروز عفونت چشم در نوزادان می باشد. در زمان بروز عفونت چشم در نوزاد، چسبیدن پلک به یک دیگر بعد از خواب نیز بروز می دهد.

از جمله دیگر علائم بروز عفونت چشم، برگشتن چرک ها و ترشحات چشمی به چشم هستند. این موضوع علیرغم پاکسازی چشم به وجود می آید. علت این مشکل عموما عفونت باکتریایی می باشد.

عفونت چشم در نوزادان به دلایل مختلفی بروز پیدا می کند. تورم باکتریایی، تورم ویروسی، تخلیه طبیعی مخاط خشک تنها در گوشه چشم، مسدودی مجرای اشک، جسم خارجی داخل چشم و سلولیت پلک از جمله دلایل بروز عفونت چشم می باشند.

تورم باکتریایی چیست؟

یکی از انواع عفونت چشم، تورم باکتریایی می باشد. علامت اصلی بروز تورم باکتریایی این است که پلک ها بعد از خواب به هم می چسبند.

این چسبیدن پلک ها به یک دیگر توسط چرک اتفاق می افتد. لازم به ذکر است که تورم باکتریایی می تواند یک چشم و یا هر دوی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

تورم باکتریایی چشم نوزاد

تورم ویروسی چیست؟

دیگر عامل بروز عفونت چشمی، تورم ویروسی می باشد. علامت اصلی بروز تورم ویروسی در چشم، صورتی شدن بخش های سفید چشم می باشد. در این تورم، چشم های شخص مملو از اشک شده و عموما چرکی در این نوع تورم در چشم به وجود نمی آید.

تخلیه طبیعی مخاط خشک تنها در گوشه چشم

یکی دیگر از شرایطی که ممکن است چشم ها را درگیر کند، تخلیه طبیعی مخاط خشک تنها در گوشه چشم می باشد. در این حالت مخاطی که از چشم های فرد بیرون می آید عموما چرکی نیست.

اما به موجب لمس چشم ها با دست های آلوده، این مخاط کرم رنگ می شوند. در این زمان درمان خاصی برای رفع مشکل نیاز نیست و صرفا باید ترشحات به وجود آمده در چشم را با آب گرم بشویید.

مسدودی مجرای اشک

دیگر موضوعی که موجب عفونت چشم در کودک می شود، مسدودی مجرای اشک است. این مشکل 10 درصد از نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد.

مسدودی مجرای اشکی موجب آبریزش مکرر چشم می گردد. در این مشکل، چشم شخص با اشک پر می شود. در این حالت ممکن است دیگران فکر کنند که شخص در حال گریه کردن است.

لازم به ذکر است که بروز مسدودی مجرای اشک حتی در زمان هایی که کودک گریه نمی کند نیز بروز می دهد.

دیگر عوامل عفونت چشم نوزاد کدام اند؟

جسم خارجی داخل چشم و سلولیت پلک دو عامل دیگر بروز عفونت در چشم نوزاد هستند.

انواع جسم خارجی داخل چشم مثل ماسه، خاک اره و خاک می توانند موجب بروز عفونت های مختلف چشم گردند.

در سلولیت چشم نیز عفونت عمیق پلک و بافت های آن اطراف آن رخ می دهد که نشانه اصلی این عفونت، قرمزی پلک، تورم و حساسیت بالای چشم می باشد.

تاثیر شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد چگونه است؟

شیر مادر یک گزینه مناسب برای درمان قی چشم نوزادان است. اگر ملتحمه کودک با عفونت رخ داده باشد، احتمال جدی بودن مشکل وجود دارد و به همین جهت توصیه می شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

به توصیه پزشک می توانید از تاثیر شیر مادر برای عفونت چشم نوزاد استفاده کنید. چرا که شیر مادر یک تمیز کننده عالی چشم می باشد. برای این منظور مادر باید در حدود یک قاشق مربا خوری شیر خودش را بدوشد و سپس با آن شیر، چشم نوزادش را شستشو دهد.

با توجه به نوع عفونت، روش های درمانی مختلفی برای نوزاد در نظر گرفته می شود.

در زمان هایی که عفونت چشم نوزاد ترشح های چشمی را در پی دارد، پزشک معالج احتمال دارد که از آنتی بیوتیک های مختلف موضعی، خوراکی و همچنین وریدی برای درمان استفاده نماید.

همچنین به کارگیری یک پارچه روی چشم آلوده نوزاد نیز می تواند کمک کننده باشد. این کار موجب تسکین یافتن تحریک و همچنین کم شدن تورم چشم نوزاد می گردد.

توصیه می شود به موجب حساسیت چشم نوزاد، هر نوع درمانی را با نظر و تایید پزشک به کار ببرید.

پرستاری از نوزاد و کودک در پرستار آراد

برخی مادران ممکن است به موجب مشکلات مختلف امکان مراقبت از کودک خود را نداشته باشند. به همین جهت استفاده از خدمات پرستاری و استخدام پرستار کودک می تواند گزینه مناسبی باشد.

3.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست