1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش درمان گرمازدگی
روش درمان گرمازدگی

روش درمان گرمازدگی

روش درمان گرمازدگی

آیا با روش درمان گرمازدگی Heatstroke آشنایی دارید؟ همان طور که مستحضر هستید با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا افراد زیادی دچار گرمازدگی می شوند، گرمازدگی امکان دارد، در هر سنی رخ  دهد که در صورت مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است، اولین اقدام پایین آوردن دمای بدن فرد می باشد. در ادامه مطالب چند روش درمان خانگی برای گرمازدگی بیان شده است، شما می ‌توانید از پرستار بیمار در منزل برای مراقبت از فردی که دچار گرمازدگی شده است، کمک بگیرید. شرکت مراقبتی پرستاری آراد با سابقه چندین ساله در زمینه خدمت رسانی به مردم و کسب تاییدیه از سازمان بهداشت و درمان پرستار ماهر و متخصص را برای منزل افراد اعزام می ‌کند.

روش درمان گرمازدگی1

اقدامات فوری پزشکی برای گرمازدگی

گرمازدگی انواع گوناگونی دارد  که یکی از خطرناک ترین آن سکته گرمایی است، که موجب مرگ افراد خواهد شد، در واقع اگر نتوان انواع گرمازدگی را به خوبی درمان کرد، امکان دارد باعث سکته گرمایی شود. زمانی سکته گرمایی رخ میدهد که دمای بدن فرد بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد، که اولین علائم آن غش کردن میباشد، سایر علائم آن عبارتند از:

  • نبض ضعیف یا سریع
  • کج خلقی
  • کاهش تعرق
  • گیجی
  • بر افروخته شدن پوست
  • از دست دادن هوشیاری و تمرکز

پبشنهاد مطالعه: چه بیمارانی نیازمند پرستار در منزل می باشند؟

در روش درمان گرمازدگی اگرعلائم بالا را داشتید باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قرار دادن کیسه یخ زیر بازو و اطراف ناحیه کشاله ران
  • نوشیدن آب یا نوشیدنی های حاوی الکترولیت
  • حرکت به مکان خنک که دارای تهویه است.
  • قرار گرفتن زیر دوش آب خنک برای برگشتن وضعیت بدن به حالت عادی
  • در صورتی که علائم شما بهبود نیافت باید با اورژانس تماس بگیرید.

روش های درمان گرمازدگی در خانه

با توجه به شدت گرما زدگی می ‌توان از روش ‌های درمانی استفاده کرد. لازم به ذکر است که درمان فوری این بیماری یک فوریت پزشکی محسوب می‌شود، اگر مشاهده کردید که کسی دچار گرمازدگی شده است، باید سریعاً با آن تماس گرفته یا او را به نزدیکترین بیمارستان ببرید. در ادامه مطالب چند مورد از درمان های خانگی گرمازدگی ذکر شده است:

۱. خوردن ماست روش درمان گرمازدگی

برای مقابله با گرمازدگی خوردن ماست با آب بسیار مفید بوده و توصیه می‌شود جهت درمان این بیماری ماست مصرف شود، برای این کار باید دو قاشق ماست همراه با پودر زیره و نمک در آب حل کرده و میل کنید. اگر در روزهای گرم یک الی دو لیوان دوغ مصرف شود تا میزان زیادی از گرمازدگی جلوگیری خواهد شد.

۲. حمام آب خنک

یکی از اقدامات ضروری و اورژانسی در روش درمان گرمازدگی حمام آب سرد و خنک می باشد، برای کاهش دمای بدن و قبل از رسیدن به بیمارستان می توان از دوش آب سرد به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استفاده کرد، این درمان مورد تایید متخصصان نیز می ‌باشد، چون برای کاهش دمای بدن خنکی آب تاثیرگذار است، اما این نکته نیز باید گفته شود، که هیچگاه نباید از آب یخ برای این کار استفاده کرد، زیرا امکان دارد دمای بدن به شدت کاهش یافته که عوارض جدی در پی خواهد داشت.

۳. استفاده از روغن گیاهی

برای کاهش دمای بدن می توان روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن نعناع، روغن اسطوخودوس و روغن بادام را باهم ترکیب کرد و در کف دست، پشت گردن و داخل مچ دست مالید، یکی از خواص اسطوخودوس تسکین پوست در زمان آفتاب سوختگی و مناسب برای اعصاب است و روغن نعناع باعث کاهش تب و خنک شدن بدن می شود.

۴. استفاده از آب پیاز

از آب پیاز که روش درمان گرمازدگی است به دو روش میتوان استفاده کرد که عبارتند از: هنگامی که علائم گرمازدگی مشاهده شد، برای کم کردن دمای بدن میتوان آب پیاز را روی قفسه سینه، زیر پا و پشت گوش مالید. پس از گرمازدگی می توان یک قاشق چایخوری آب پیاز را همراه با عسل مخلوط کرده و بخورید.

توصیه می‌شود جهت برطرف کردن کامل علائم گرمازدگی این ترکیب را تا چند روز پس از گرمازدگی میل کنید، زیرا یکی از درمان های طبیعی برای گرمازدگی محسوب می شود. شما می توانید برای درمان و بهبود گرمازدگی از خدمات پرستاری در منزل استفاده کنید این افراد در زمینه گرمازدگی و روش های درمان آن اطلاعات لازم را فرا گرفته اند و می توانند در صورت ابتلای فرد به گرمازدگی اقدامات لازم را انجام دهند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست