1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. دویدن در دوران بارداری + مزایا و معایب
دویدن در دوران بارداری

دویدن در دوران بارداری + مزایا و معایب

دویدن برای دوران بارداری دارای مزایا و معایب قابل توجهی است، که مادران باردار برای سلامت جسم و روان خود باید به آن اهمیت دهند.

طبق گفته های مربی بدنسازی، ورزش در بارداری باعث کاهش کمردرد، بهبود روحیه، تقویت قلب و رگ های خونی می شود، و همچنین موجب خواب بهتر و تسکین یبوست می گرد.

طبق تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که دویدن در بارداری باعث آسان شدن روند زایمان و افزایش سطح آی کیو جنین می گردد. همچنین با انجام هر ورزش در دوران بارداری از افزایش وزن بیش از اندازه جلوگیری می شود.

به عنوان مقال قند خون کاهش می یابد. بنابراین مادران باردار باید به مزایای روحی و روانی دویدن در دوران بارداری توجه داشته باشند.

در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری درباره مزایا و معایب دویدن در بارداری بیان شده است، مادران باردار میتوانند پرستار در منزل را استخدام کنند تا با انجام مراقبت های لازم در آرامش به زندگی خود رسیدگی کنند.

مزایای دویدن در دوران  بارداری چیست؟

بارداری با وجود اینکه یک دوران خاص برای مادران محسوب می شود اما آنان را از لحاظ بدنی و روحی دچار مشکل می کند.

مزایای دویدن در دوران بارداری

معمولاً اکثر مادران باردار در این دوران احساس خستگی و نوسانات خلقی بالایی دارند. همچنین آنان اضافه وزن طبیعی را تجربه می ‌کنند.

با توجه به این موارد، فعالیت های بدنی مثل دویدن در بارداری یا انجام ورزش های نرمشی دوران بارداری را برای مادران جذاب تر و راحت تر می کند. مادران باردار که در این دوران ورزش می کنند.

به علت ترشح هورمون‌ های اندروفین در بدن آنان، باعث کاهش نوسانات خلقی در خود می ‌شوند و در نهایت خستگی کمتری را تجربه می‌ کنند.

دویدن در بارداری باعث کاهش بی حوصلگی، یبوست، کمر درد و خستگی می شود، و همچنین از لحاظ دیگر باعث افزایش بهبود سلامت عمومی بدن می گردد.

همچنین لازم به ذکر است که احتمال خطر ابتلا به دیابت در بارداری افزایش می یابد به همین دلیل مادران باردار با دویدن می توانند این خطر را کاهش دهند.

طی تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که مادران باردار باید ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت داشته باشند، باید تمریناتی انجام دهند که باعث افزایش ضربان قلب مادر شده و او تعریق کند.

نکته حائز اهمیت که مادران باردار باید بدانند این است که اگر قبل از بارداری یک دونده حرفه ای بوده اند، دویدن در دوران بارداری برای آنان هیچ مشکلی نخواهد داشت.

اما اگر قبل از بارداری دوندگی انجام نداده اند باید در رابطه با دویدن با پزشک خود مشورت کنند که این فعالیت را چگونه شروع کنند.

معایب دویدن در دوران بارداری چیست؟

احتمال زمین خوردگی

دویدن با وجود ایمن بودن در دوران بارداری خطراتی نیز در پی دارد مادران باردار مرکز ثقل و تعادل در ناحیه شکم آن قرار می گیرد.

به همین علت اگر در مکان های سراشیبی و نا هموار شروع به دویدن کنند، امکان دارد با از دست دادن تمرکز، زمین بخورند و فشار زیادی روی رحم و عضلات آن ایجاد شود.

ضعف عضلانی و دویدن در بارداری

مادران در دوران بارداری دچار سستی مفاصل و ربات می شوند، به دلیل ترشح برخی از هورمون ها، مفاصل و رباط های قسمت های متفاوت بدن سست می گردند.

که این امر موجب افزایش خطر آسیب در زمان دویدن می شود، بنابراین مادران باردار باید این ورزش را به آهستگی انجام داده و به مرور زمان شدت آن را افزایش دهند.

سخن پایانی

ورزش و دویدن در بارداری برای مادران مزایای و معایب زیادی دارد آنان با انجام ورزش های صحیح باعث کاهش کمردرد خود می شوند و همچنین مشکلات گوارشی آنان بهبود می یابد.

همانطور که مستحضر هستید مادران در ماه های آخر بارداری در حرکت دچار مشکل می‌ شوند، اما نباید حرکت های بدنی خود را کنار بگذارند آنان می‌ توانند حداقل روزی ۳۰ دقیقه به آرامی پیاده ‌روی داشته باشند.

توصیه می‌شود مادران باردار روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی آرام و ملایم داشته باشند پرستار در منزل می تواند با همراهی مادر در انجام پیاده روی و دویدن کمک های لازم را انجام دهد.

موسسه پرستاری آراد با دارا بودن سابقه چندین ساله در زمینه خدمت رسانی به عموم مردم آماده خدمت رسانی به مادران باردار و اعزام پرستار در منزل می باشد.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست