1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. دلایل پلی فاژی یا پرخوری بیمارگونه چه می باشد؟
دلایل پلی فاژی

دلایل پلی فاژی یا پرخوری بیمارگونه چه می باشد؟

بعد از انجام ورزش و دیگر فعالیت های بدنی، ممکن است فرد دچار پرخوری شود. پلی فاژی شامل این نوع پرخوری ها نمی شود.

پلی فاژی یک نوع پرخوری بیمارگونه است که علیرغم خوردن میزان غذای مناسب، همچنان فرد گرسنه است. این یک نوع اختلال است که در جهت رفع آن باید اقدام نمود. جهت رفع پرخوری بیمارگونه، نیاز است که علت آن مشخص شود.

لازم به ذکر است که پلی فاژی بر اثر عوامل مختلفی ممکن است رخ دهد. دلایل پلی فاژی یا پرخوری بیمارگونه عبارتند از هیپوگلیسمی، پرکاری تیروئید، سندرم پیش از قاعدگی یا همان PMS، کم خوابی فرد، استرس، رژیم غذایی نامناسب و دیابت.

هیپوگلیسمی چیست و چه علائمی دارد؟

یکی از دلایل بروز پلی فاژی، هیپوگلیسمی است. هیپوگلیسمی اصطلاحی برای قند خون پایین می باشد. هیپوگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت عموما رخ می دهد. ولی این مشکل صرفا در این دسته افراد بروز پیدا نمی کند و دیگران نیز ممکن است به آن دچار شوند.

از جمله علائم هیپوگلیسمی می توان به سرگیجه، سردرد، عدم توان در تمرکز، تکان دادن، عرق کردن و تغییر شخصیت اشاره کرد.

پرکاری تیروئید و علائم آن

پرکاری تیروئید

دیگر مشکلی که می تواند پلی فاژی را در پی داشته باشد، پرکاری تیروئید است. تیروئید یک غده در بدن انسان است. پرکاری تیروئید به حالتی گفته می شود که این غده، سرعت عمل بسیار بالایی پی می کند.

تیروئید وظیفه تولید هورمون های مختلفی را بر عهده دارد. هورمون هایی که توسط این غده ساخته می شوند، بسیاری از عملکرد های بدن را کنترل می نمایند.

از جمله وظایف هورمون های تولیدی توسط این غده، کنترل متابولیسم می باشد. به همین جهت در اثر پرکاری تیروئید، فرد دچار اشتهای بیش از اندازه می شود.

از جمله علائم پرکاری تیروئید که از دلایل پرخوری بیمارگونه است، می توان به تعریق، کم شدن وزن فرد، عصبی شدن، ریزش موها و اختلال در خوابیدن اشاره کرد.

سندرم PMS

PMS، سندرم پیش از قاعدگی است که می تواند موجب گرسنگی بانوان شود. در چرخه ماهیانه بانوان، تغییرات هورمونی رخ می دهد. به همین جهت است که این تغییرات می توانند گرسنگی خانم ها را در پی داشته باشد.

از جمله علائم سندرم PMS، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، خستگ، اسهال و نفخ می باشد.

کم خوابی دیگر دلیل پلی فاژی یا همان پرخوری بیمارگونه

از جمله دیگر دلایلی که می تواند موجب پلی فاژی شود، کم خوابی فرد است.

زمانی که فرد به اندازه لازم نخوابد، هورمون های مرتبط با تنظیم گرسنگی، به خوبی کنترل نخواهند شد. به همین جهت فرد کم خواب احتمال دارد غذا هایی که کالری بیش از اندازه دارند را مصرف کند.

علاوه بر کم خوابی، برخی دیگر از اختلالات مرتبط با خواب نیز می توانند موجب پرخوری بیمارگونه شوند.

از دیگر علائم کم خوابی می توان به خواب آلودگی، نوسانات خلقی، اختلال در حافظه و تمرکز نامناسب اشاره کرد.

استرس چگونه موجب پلی فاژی می شود؟

از دیگر دلایلی که می تواند پلی فاژی را بروز دهد، استرس است. هنگام استرس، بدن هورمون کورتیزول را بیش از اندازه ترشح می نماید. ترشح بالای این هورمون، ممکن است سبب ایجاد گرسنگی در فرد گردد.

پرخوری بیمارگونه در هنگام استرس در افراد زیادی به وجود می آید. برخی افراد، گرسنگی زیادی را حین استرس و اضطراب تجربه می کنند. این گرسنگی شدید احتمال دارد در اثر واکنش احساسی فرد اتفاق بیافتد.

از جمله دیگر نشانه های استرس می توان به کم شدن انرژی، بروز درد هایی که علت خاصی ندارند، بی خواب شدن، بروز سرماخوردگی به دفعات و ناراحتی در معده اشاره داشت.

رژیم غذایی نامناسب دیگر علت پرخوری بیمارگونه

پلی فاژی ممکن است در اثر رژیم غذایی نامناسب بروز دهد. برای مثال با مصرف کربوهیدرات و چربی های ناسالم زیاد، احتمال گرسنگی پس از مصرف غذا وجود دارد. به همین جهت توصیه می شود از انواع میوه و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، ماهی و گوشت بدون چربی به اندازه کافی استفاده شود.

پلی فاژی در اثر دیابت

از جمله دیگر دلایل پلی فاژی، بیماری دیابت است. از جمله علائم این بیماری می توان به ادرار مکرر، تشنگی زیاد، کم شدن وزن بی دلیل، تاری دید و کند شدن ترمیم زخم اشاره داشت.

پرستاری با پرستار آراد

موسسه پرستاری پرستار آراد، امکان درخواست خدمات پرستاری و درخواست اعزام پرستار را مهیا کرده است. از این شرکت می توانید درخواست پرستار کودک، پرستار سالمند و … را ثبت نمایید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست