1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. علت حس تنهایی سالمندان چیست؟
حس تنهایی سالمندان

علت حس تنهایی سالمندان چیست؟

دلایل حس تنهایی سالمندان، موارد مختلفی است. به عنوان مثال سالمندان در این سنین عموما وارد دوره بازنشستگی شده و به همین جهت بیشتر زمان خود در طول روز را در خانه هستند.

این یکی از دلایلی است که موجب حس تنهایی در این عزیزان می شود. این دسته افراد صرفا ارتباطات خانوادگی دارند و کمتر با دوستان ارتباط دارند.

دوران سالمندی دورانی است که همه ما در سنین بالا به آن می رسیم. این دوران می تواند موجب بروز حس تنهایی زیادی در افراد شود.

افزایش سنین، یکی از علل بروز بیماری های مختلف است. در واقع هر چه سن بیشتر می شود، ریسک ابتلا به بیماری های گوناگون نیز افزایش می یابد.

به موجب ابتلا به بیماری های مختلف در سالمندان، توان برخی فعالیت ها نیز آن ها گرفته می شود و این موضوع حس تنهایی را در آن ها افزایش می دهد.

برخی از سالمندان امکان خروج از خانه را به موجب بیماری هایشان به ندرت دارند و به همین جهت است که حس تنهایی زیادی را تجربه می نمایند.

یکی از کمک هایی به سالمندان در این باره می توان کرد، استخدام و درخواست پرستار سالمند است. پرستار سالمند به نیاز های فرد رسیدگی کرده و با حضور آن، سالمند کمتر حس تنهایی می کند.

البته حضور فرزندان، خانواده و دوستان، طبعا حس بهتری را برای آن ها خواهد داشت.

به طور کلی، مشکلات روحی و روانی در سنین سالمندی در کنار زمان زیادی که دارند، حس تنهایی را در آن ها افزایش می دهد.

حس تنهایی در سالمندان و بهداشت روانی

یکی از نکاتی که درباره حس تنهایی سالمندان وجود دارد، این است که سالمندان در مواجه با این حس، می تواند بهداشت روانی شان تحت تاثیر قرار گیرد.

سالمندان عموما با افراد دیگر درباره مشکلاتی که دارند حرف نمی زنند. البته هر فرد طبعا خصوصیت فردی به خصوصی دارد.

ولی تنها بودن و سپری کردن زمان زیاد در خانه، می تواند به مرور موجب منزوی شدن و گوشه گیر شدن سالمندان شود. با گوشه گیری و منزوی شدن سالمندان، خطر ابتلا به افسردگی نیز در آن ها افزایش می یابد.

برای جلوگیری از بروز این دسته از مشکلات و حفظ بهداشت روانی آن ها، به سالمندان توصیه می شود که مشکلاتشان را با مشاوران و افراد مورد اعتماد در میان بگذارند.

چرا که این موضوع تا حد زیادی از بروز افسردگی می تواند پیشگیری نماید. زیرا با بیان مشکلات، راهکار هایی در جهت رفع آن ها می توان متوجه شد و به کارگیری این راهکار ها، می تواند در بهداشت روانی سالمند موثر باشد.

چگونه می توان حس تنهایی در سالمندان را کم تر نمود؟

سالمندان سال ها مراقب فرزندان و خانواده خود بوده اند و در این سنین ممکن است با مشکلات مختلفی رو به رو شوند. به همین جهت این وظیفه خویشاوندان است که درصدد کم کردن حس تنهایی آن ها اقدام نمایند.

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، یکی از راهکار برای کم کردن این حس، استفاده از خدمات پرستاری است. اما این روش همیشه جوابگو نیست و هر فرد ممکن است با مشکلات منحصر بفردی رو به رو باشد.

برای کمک به سالمندان در جهت کم کردن حس تنهایی، ابتدا باید شناخت کاملی از شخصیت و خلق و خوی او پیدا کرد. به طور کلی، تنهایی تا حدی می تواند برای انسان کمک کننده باشد. اما تنهایی سالمندان در بسیاری، بیش از اندازه است.

از جمله مهم ترین راهکار ها در جهت کم کردن حس تنهایی سالمندان، حرف زدن با آن ها است. زمانی که سالمندان در خانه هستند، نیاز به هم صحبتی دارند.

به همین جهت اگر در یک خانه با او زندگی می کنید، به او سر زده و تلاش به صحبت با او نمایید. اگر هم در یک خانه زندگی نمی کنید، می توانید به بهانه های مختلف به او سر زده و درباره مسائل مختلف گفتگو نمایید.

یکی از نکات درباره هم صحبتی با سالمندان وجود دارد، حفظ صبر و حوصله است. چرا که سالمندان عموما در مقایسه با جوانان مشکلات روحی و جسمی بیشتری را دچار هستند و این مسئله می تواند موجب زودرنجی آن ها شود.

به همین جهت است که حفظ صبر و حوصله در معاشرت با آن ها، یک اصل مهم می باشد.

یکی دیگر از راهکار ها برای کم کردن حس تنهایی سالمندان، تهیه حیوان خانگی برای آن ها است. البته این موضوع باید با توجه به سلیقه و شرایط سالمند انجام شود.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست