1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در کودکان
جلوگیری از اضافه وزن در کودکان

روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در کودکان

اکثر کودکان در یک بازه زمانی سنی برحسب هورمون و گاهی براساس ژنتیک بدنشان به‌ شدت مستعد چاقی است. یعنی با خوردن در حد متوسط ا نیز چاق می‌شوند.

اما اگر این چاقی کنترل نشود بعدها مشکلات و معضلاتی را به‌ همراه می‌آورد. برای همین والدین و پرستار کودک باید نسبت‌ به روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در کودکان آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشند.

در غیر این‌ صورت کودک دچار چاقی مفرط شده و درمان این مشکل زمان زیادی نیاز دارد. چه‌ بسا تحت هر شرایطی پیشگیری بهتر از درمان است.

چه راهکار هایی برای جلوگیری از اضافه وزن کودکان وجود دارد؟

راهکارهایی که از افزایش وزن در کودکان جلوگیری می‌کند، بسیار متعدد بوده که والدین باید با در نظر گرفتن شرایط بهترین نوع آن را انتخاب کنند.

طی چند سال گذشته به دلیل ترویج اپیدمی کرونا و در خانه ماندن کودکان و حتی والدین تمایل به خوردن هله هوله و خوراکی‌های ناسالم به‌شدت افزایش یافت.

والدینی که شاغل هستند می توانند از خدمات پرستاری کودک موسسه پرستار آراد بهره ببرند.

برای همین چه کودکان چه بزرگسالان اکثراً دچار چاقی و اضافه شدند. پس بهترین روش برای جلوگیری از افزایش وزن در کودکان خوردن غذای سالم علی‌الخصوص سبزیجات و میوه جات است.

برای اطلاع از هر چه بیشتر والدین ما در ادامه این مقاله به بررسی روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در کودکان می‌پردازیم.

اضافه وزن در کودکان چه دلایلی دارد؟

راهکار هایی برای جلوگیری از اضافه وزن کودکان

هنگامی‌ که والدین در کودکان خود اضافه وزن و چاقی مشاهده کردند، نمی‌توانند تنها آن را به یک دلیل نسبت دهند. چون امکان دارد این چاقی تحت تأثیر چند عوامل یا حتی یک علل بسیار نادر باشد.

پس پیش‌ از مصرف هر گونه غذا و دارو بهتر است برای درمان به متخصص تغذیه مراجعه کرده و این مشکل را برطرف کنند.

در این قسمت از مقاله برای آگاهی بیشتر شما به چند مورد از دلایل اضافه وزن در کودکان به‌ طور مجزا و تفکیک ‌شده می‌پردازیم.

وراثت و ژنتیک

یکی از عواملی که به‌ شدت می‌تواند خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن در کودکان افزایش دهد، ژنتیک و وراثت است.

برای این عامل نمی‌توان یک درمان قطعی در نظر گرفت. چون کودکان با وجود چاقی در والدین خواه ناخواه به احتمال زیاد به این مشکل دچار می‌شوند. اما می‌توان به‌ مراتب این مشکل را کنترل کرد.

سبک زندگی

یکی از المان‌ هایی که به‌ شدت می‌تواند روح و روان و جسم انسان را تحت تأثیر مثبت و منفی قرار دهد، سبک زندگی است. پس سبک زندگی برای چاقی نیز یکی از علل شناخته‌ شده به حساب می‌آید.

عادت به خوردن غذاهای پرکالری، استفاده بیش‌ از حد از فست فود و غذاهای رستورانی، خوردن تنقلات از قبیل شکلات، شیرینی و چیپس، نوشیدن نوشیدنی‌ های گازدار و آب‌میوه‌های بسیار شیرین، سیب‌زمینی‌های سرخ کرده و موارد این‌ چنینی به‌ مرور زمان سبب ابتلای کودک به چاقی می‌شود.

والدین گرامی می‌توانند به‌ جای استفاده از غذاهای ناسالم به روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در کودکان با استفاده از سبزیجات و میوه‌جات بپردازند.

بررسی روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در کودکان

همان‌ طوری که در ابتدای مقاله اشاره کردیم روش‌های جلوگیری از چاقی در کودکان بسیار متعدد بوده و والدین با در نظر گرفتن شرایط خود و کودک می‌توانند از میان روش‌ها، برترین راهکار را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی چند مورد از این شیوه‌های کارآمد و مفید می‌پردازیم.

به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی‌های گازدار و مضر

نوشابه و نوشیدنی‌های شیرینی که در حال‌ حاضر مصرف آن در بین افراد بسیار گسترش‌ یافته، یکی از دللایل ابتلا به چاقی در کودکان و حتی بزرگسالان است.

پس برای به حداقل رساندن چاقی، والدین باید مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های که قند زیادی دارند را به‌شدت کاهش دهند. در نهایت آب‌ میوه‌ های طبیعی را جایگزین این نوشیدنی‌های مضر کنند تا بتوانند یکی از روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در کودکان را از سر بگیرند.

مصرف میوه و سبزیجات برای جلوگیری از اضافه وزن کودکان

کودکانی که از مشکل چاقی رنج می‌برند باید در روز حداقل ۲ واحد یا ۳ واحد از میوه و سبزیجات در برنامه غذایی خود قرار دهند.

میوه‌ها و سبزیجات ها به دلیل وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و داشتن فیبر در پیشگیری از یبوست، کاهش چربی خون و درمان اضافه وزن بسیار کارآمد هستند.

مصرف میوه و سبزیجات برای جلوگیری از اضافه وزن کودکان
سخن پایانی

همان‌ طوری که ملاحظه کردید ما در این مقاله یکسری نکات در رابطه با روش‌های جلوگیری از اضافه وزن در کودکان را برای شما مطرح کردیم.

با وجود این اطلاعات می‌توانید عملکرد مناسبی داشته باشید. اما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌ سایت موسسه‌ پرستاری، پرستار آراد مراجعه کنید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست