1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تفاوت سردرد تنشی با میگرن
تفاوت سردرد تنشی با میگرن1

تفاوت سردرد تنشی با میگرن

تفاوت سردرد تنشی با میگرن

سردرد از جمله شایع ترین اختلالات در سراسر جهان می باشد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، این اختلال چیزی در حدود 50 درصد جمعیت بزرگسال را در جهان شامل می شود. اما سردرد حالت های مختلفی دارد. میگرن یک بیماری است که به صورت مزمن فرد را دچار سردرد می کند. اما میگرن تنها یکی از اختلالاتی است که موجب سردرد می شود. تشخیص میگرن از سایر انواع سردرد گاها دشوار است. به همین جهت در این مطلب تفاوت های میگرن با یکی از انواع سردرد، یعنی سردرد تنشی را مورد بررسی قرار داده ایم.

تفاوت سردرد تنشی با میگرن

تعریف سردرد از دید علم پزشکی

سردرد عبارتی عامیانه است که در حالت های مختلف مردم آن را به کار می برند. از دید علم پزشکی، سردرد مجموعه از اختلالات است که در مرتبط با سیستم عصبی و شرایط آن می باشد. در واقع شرایط مختلفی که در سیستم عصبی رخ می دهد، می تواند موجب بروز علائم درد در سر یا همان سردرد شود. به طور کلی، اختلالات سردرد، سردردها و میگرن را شامل می شود.

انواع سردرد کدام اند؟

سردرد ها حالت اولیه و ثانویه دارند.

سردرد های اولیه

به گروهی از سردرد ها گفته می شود که در آن درد در محدوده سر، صورت و یا گردن فرد بروز می کند. سردرد های اولیه انواع مختلفی دارند که سردرد تنشی و میگردن هر دو از جمله این سردرد ها می باشند.

سردرد ثانویه

نوع دیگر انواع سردرد، سردرد ثانویه است و همانطور که از اسم آن می توان حدس زد، سردرد هایی هستند که در اثر بیماری و یا عوارض مشکلات دیگر رخ می دهند. برای مثال مصرف بیش از اندازه بعضی از دارو ها می تواند موجب بروز سردرد ثانویه شود. عفونت و استرس نیز از عوامل دیگری هستند که می توانند سردرد ثانویه را به وجود آورند.

تعریف سردرد تنش زا یا سردرد تنشی

سردرد تنش زا که به آن سردرد تنشی نیز گفته می شود، از جمله شایع ترین انواع اختلالات سردرد است. این سردرد، جمعیت وسیعی از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، بر اساس آمار، چیزی در حدود 42 درصد از جمعیت بزرگسال جهان، این نوع سردرد را تجربه می کنند.

مشخصه سردرد های تنشی، فشار زیاد در قسمت های اطراف سر است. سردرد تنشی، سردردی مزمن محسوب شده که عموما در حدود 10 الی 15 روز در ماه را فرد دچار آن می شود. علل بروز سردرد های تنشی متفاوت است. از جمله علت های بروز این نوع سردرد، فشردن فک، اختلال افسردگی، اضطراب داشتن، گرسنه بودن فرد، خواب ناکافی، آپنه خواب، بیماری آرتروز و … می باشد.

تعریف سردرد میگرن

میگرن نیز نوعی اختلال سردرد است. این بیماری، در گروه سردرد های اولیه قرار دارد. میگرن ممکن است موجب بروز سردرد های شدید و علائم دیگر در فرد گردد. تکرار علائم، از جمله نشانه های این بیماری است. جالب توجه است که سردرد فقط بخشی از علائم اختلال میگرن است. همچنین میگرن در افراد مختلف شدت های مختلفی دارد.

اختلال میگرن ممکن است سردرد هایی با شدت بالا با حالت تپنده در فرد به وجود آورد. این سردرد ها می توانند از چند ساعت تا چند روز در فرد بروز کنند. یکی دیگر از نشانه های میگرن این است که این نوع سردرد عموما تنها یک سمت از سر را دچار می کند. البته بعضی از افراد احساس درد در هر دو سمت را گزارش داده اند.

تفاوت سردرد تنشی با میگرن در چیست؟

هر دوی این اختلالات، از اختلال های سردرد محسوب شده و هر دو در گروه سردرد های اولیه قرار دارند. اما برای تشخیص نوع سردرد، این اختلالات تفاوت هایی با یک دیگر دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • اگر چه شدت درد، در سردرد تنشی نیز زیاد است. اما به طور میزان درد در سردرد های میگرنی در مقایسه با سردرد های تنشی بیشتر می باشد.
  • میگرن از جمله اختلالاتی است که عموما در همه افراد به صورت مزمن بروز می کند. اما سردرد تنشی گاها مزمن و گاها غیر مزمن هستند.
  • هر دوی این اختلالات، حساسیت فرد به نور و صدا را بیشتر می کنند. ولی در میگرن علامت های مختلف فیزیکی نظیر حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است بروز کند. همچنین در برخی مواقع فلج موقت در نتیجه این حساسیت ها در مبتلایان به میگرن اتفاق می افتاد.
  • تفاوت دیگر میان این سردرد ها، شروع آن ها است. شروع درد در سر درد های تنشی از پشت سر می باشد و به بخش جلویی سر نیز منتشر می شود. ولی سردرد های میگرنی از نواحی کنار چشم ها و یا یک سمت سر آغاز شده و سپس در کل سر انتشار می یابد.

تفاوت سردرد تنشی با میگرن در چیست؟

پیشنهاد مطالعه: علل اصلی سردرد پس از پنجاه سالگی و نکات نگهداری از سالمند مبتلا

جمع بندی

میگرن و سردرد تنشی هر دو در گروه سردرد های اولیه هستند. اما نوع درد و علائم در هر کدام متفاوت است که برای تشخیص نوع سردرد بررسی این علائم ضروری است. همچنین در صورتی که به جهت ابتلا به  بیماری، نیاز به استفاده از خدمات پرستاری دارید و قصد بهره مندی از خدمات پرستار بیمار را دارید، شرکت مراقبتی پرستار آراد، گزینه ای مناسب برای شما است.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست