1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تغذیه کودک نوپا که یک پرستار باید بداند چیست؟
تغذیه کودک نوپا

تغذیه کودک نوپا که یک پرستار باید بداند چیست؟

دوران کودکی، دوران شیرینی است که سختی ها و چالش های خودش را دارد. به خصوص تغذیه کودک نوپا، نیاز است که تغذیه شان حساب شده و اصولی باشد.

زمانی که اقدام به درخواست اعزام پرستار برای پرستار کودک می کنیم، طبعا انتظار می رود که او نکات مهم تغذیه کودک نوپا را بداند.

کودکان نوپا از سایر سنین حساس تر هستند. در واقع به هیچ عنوان نباید غذا ها را زود از سنین مناسب شان برای کودکان نوپا تهیه کرد.

به طور کلی در سنین کودکی، ظرفیت گوارش کودک کم تر می باشد. از طرفی نیاز های کودک برای رشد باید بر طرف شود. به همین جهت غذا های کودک نوپا باید مواد غذایی مناسبی داشته باشد که کودک با آن ها به ماده های مغذی مورد نیازش برسد.

توصیه پزشکان برای تغذیه کودک نوپا

یک پرستار در منزل باید همواره بر اساس نظر پزشکان تغذیه کودک نوپا را تهیه کند.

پزشکان درباره تغذیه این کودکان توصیه می کنند که پیش از 6 ماهگی، کودک صرفا از شیر مادر و یا شیر خشک مناسب استفاده نماید. استفاده از مواد غذایی نیمه جامد و یا جامد، مناسب کودکان بعد از 6 ماهگی است.

لازم به ذکر است که گاها نیاز می شود که کودک پیش از 6 ماهگی از مواد غذایی نظیر پوره گوشت، میوه و سبزی استفاده کند. اما با این حال، تحت هیچ شرایطی کودک نباید پیش از 4 ماهگی این غذا ها را مصرف کند و صرفا شیر خشک و یا شیر مادر مناسب کودک نوپا قبل از 4 ماهگی است.

پس از سن 1 سالگی کودک، به مرور زمان غذای جامد به عنوان یک جایگزین اساسی برای شیر در نظر گرفته می شود.

برای کودکان بعد از 1 سالگی، پرستار کودک باید به کمک روش های جالب، کودک را به مصرف غذا ترغیب کند. در این سنین، تنوع غذایی مناسبی باید در رژیم غذایی کودک به کار رود.

در ادامه به معرفی مواد غذایی مناسب برای کودکان بعد از 1 سال می پردازیم. توصیه می شود این مواد غذایی به مرور در رژیم غذایی کودک قرار داده شود. چرا که با این ها ویتامین، مواد مغذی و معدنی مورد نیاز کودک، تدارک دیده می گردد.

مواد غذایی مناسب کودکان پس از یک سالگی

سن پس از یک سالگی کودک، والدین یا پرستار کودک، باید به مرور غذا های متنوعی را در رژیم او جای دهند. کودک با مصرف این مواد غذایی، مواد مغذی، انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیازش را به دست می آورد.

مصرف موز برای کودک

برای کودکان بعد از یک سال، موز می تواند یک ماده غذایی مناسب باشد. چرا که موز کربوهیدرات و فیبر بالایی دارد و به موجب آن، انرژی مورد نیاز کودک به دست می آید. موز موجب تقویت شدن دستگاه گوارش کوک می شود.

لازم به ذکر است که اگر قصد دارید به کودک موز بدهید، موز باید به طور کامل رسیده باشد. همچنین موز را به صورت له شده به کودک بدهید.

مصرف سیب زمینی شیرین برای کودک

دیگر ماده غذایی مناسب مصرف کودکان بالای 1 سال، سیب زمینی شیرین است. این ماده پتاسیم، ویتامین سی، فیبر و بتاکاروتن زیادی دارد و به موجب آن، مواد ضروری برای بدن کودک به دست می آید.

پرستار باید همواره باید که برای تهیه سیب زمینی شیرین برای کودک، آن را باید کاملا بپزد و همچنین پوره نماید. کودک صرفا باید سیب زمینی شیرین را به صورت یک پوره صاف مصرف نماید.

میوه آووکادو

در میان مواد غذایی مناسب کودک بعد از یک سال، آووکادو نیز به چشم می خورد. میوه آووکادو پروتئین زیادی دارد.

برای تهیه آووکادو برای کودک، از آووکادو رسیده باید استفاده کرد. بدین منظور آووکادو را به خوبی شسته و پس از جدا کردن پوست، آن را له نمایید.

مصرف تخم مرغ کودک

تخم مرغ مواد مغذی زیادی دارد. سفیده پروتئین زیادی دارد و زرده نیز ویتامین های مختلفی دارد.

پیش تر توصیه پزشکان برای مصرف تخم مرغ برای کودک این بود که تا سال اول مصرف نگردد. دلیل آن احتمال بروز واکنش های آلرژیک بود.

ولی در حال حاضر بعضی از کارشناسان عقیده دارند که این ماده غذایی صرفا باید در کودکانی سابقه آلرژی در خانواده او دیده می شود، با تاخیر مصرف گردد.

دیگر مواد غذایی مفید

ماست، هویج، پنیر، غلات، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، نخود فرنگی، پاستا و تمشک، از دیگر مواد غذایی هستند که با احتیاط می توان آن ها را برای کودک تهیه کرد. توصیه می شود پیش از مصرف این مواد غذایی، با پزشک کودک مشورت نمایید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست