1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تاثیر غده تیروئید در زندگی چقدر مهم است؟

تاثیر غده تیروئید در زندگی چقدر مهم است؟

تیروئید غده ای درون ریز واقع در گردن افراد است. غده تیروئید وظیفه تولید هورمون هایی را بر عهده دارند که در عملکرد سیستم بدن و اندام های دیگر تاثیرگذار هستند.

هورمون هایی که تیروئید تولید می کند، هورمون های تیروکسین و تری یودوترونین می باشند.هورمون تیروکسین، چهار اتم ید دارد و از این رو این هورمون را T4 عنوان می کنند.هورمون تری یودوترونین نیز به موجب ۳ اتم ید، T3 نامیده می شود.

تاثیر غده تیروئید در زندگی

غده تیروئید چه وظیفه ای در بدن برعهده دارد؟

همانطور که پیشتر به آن اشاره داشتیم، غده تیروئید هورمون های تیروکسین و تری یودوترونین را تولید می کند.

در واقع تیروئید به موجب نقشی که در تولید این هورمون ها دارد، در بدن تاثیر بسزایی می گذارد.هورمون تری یودوترونین ناشی از تیروکسین و خود تری یودوترونین که از تیروئید تولید می شوند.

در متابولیسم سلول های بدن تاثیر می گذارند. در واقع این هورمون ها موجب تنظیم سرعت عملکرد سلول های بدن می شوند.

بیماری های غده تیروئید

غده تیروئید، غده ای تاثیرگذار در عملکرد بدن است. حال زمانی که این غده با اختلال مواجه باشد، می تواند اندام های مختلفی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد.برخی بیماری های غده تیروئید شایع تر هستند.

از جمله این بیماری ها می توان به گواتر، کم کاری و پر کاری تیروئید اشاره کرد. هر کدام از این بیماری عارضه هایی دارند.

به همین جهت تشخیص به موقع هر یک از آن ها و آغاز روند درمان، در عملکرد بدن و کیفیت زندگی تاثیر گذار خواهد بود.

بیماری گواتر چیست؟

گواتر، بیماری ای است که موجب ایجاد بر آمدگی در ناحیه گردن می شود. بیماری گواتر دو نوع سمی و غیر سمی دارد.

گواتر سمی همراه با پرکاری تیروئید می باشد.نوع دیگر گواتر، گواتر غیر سمی است. گواتر غیر سمی در اثر کمبود ید بروز پیدا می کند. این نوع گواتر تحت عنوان گواتر بومی و یا ساده نیز عنوان می شود.

بیماری کم کاری تیروئید

تعادل در عملکرد غده تیروئید، در عملکرد ارگان های دیگر نیز تاثیر می گذارد.

بیماری کم کاری تیروئید در اثر کم شدن میزان تولید هورمون های ترشح شده از این غده بروز پیدا می کند.این بیماری می تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند.

فامیل درجه ۱ مبتلا به این بیماری، می تواند احتمال ابتلای فرد به این بیماری را افزایش دهد.خستگی یکی از شایع ترین علائم بروز کم کاری تیروئید می باشد.

از دیگر علائم این بیماری در افراد بزرگسال، حساسیت به سرما و تنبلی می باشد.این بیماری می تواند به صورت مادرزادی نیز بروز دهد که علت آن تکامل نیافتن غده تیروئید در دوران جنینی است.

تاثیر غده تیروئید در زندگی

بیماری پرکاری تیروئید

همانطور که کم کاری تیروئید بیماری محسوب می شود و مشکلات مختلفی برای فرد به وجود می آورد، پرکاری این غده نیز عوارضی در پی دارد که در زندگی فرد تاثیر می گذارد.

در کم کاری این غده، هورمون ها کمتر تولید می شوند. در مقابل در پرکاری، هورمون ها بیش از حد معمول تولید شده که می تواند بیش فعالی را در فرد به همراه داشته باشد.

همچنین حساسیت به گرما و پرخوری نیز از دیگر علائم پرکاری تیروئید در افراد می باشد.بیماری گواتر که از جمله بیماری های این غده تاثیرگذار است، ممکن است در پی اثرات جانبی پر کاری تیروئید در فرد به وجود آید.

دیگر بیماری های غده تیروئید کدام اند؟

علاوه بر سه بیماری عنوان شده، ندول منفرد تیروئید، سرطان تیروئید و تیروئیدیت از دیگر بیماری های مربوط به این غده می باشد.

به طور کلی، این غده و سلامت آن می تواند تاثیر چشمگیری را در عملکرد افراد بگذارد. نقش غده تیروئید در زندگی بر کسی پنهان نیست.تشخیص به موقع این بیماری ها، روند درمان را ساده تر و‌ بهبود عملکرد را منجر می شود.

جمع بندی

غده تیروئید، غده ای درون ریز واقع در گردن انسان است.این غده، دو هورمون تاثیر گذار تیروکسین و تری یودوترونین را تولید می کند.

این غدد نقش فعالی در بدن دارند.غده تیروئید می تواند دچار مشکلات مختلفی شود. در صورت اختلال در عملکرد این غده، ارگان های دیگر بدن نیز می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند.

بیماری های گواتر، کم کاری و پرکاری تیروئید از جمله شایع ترین بیماری مربوط به این غده می باشند.‌ تشخیص به موقع هر یک از این بیماری ها، در روند درمان تاثیر بسزایی می گذارد.

خستگی شایع ترین علامت در کم کاری تیروئید می باشد.در پرکاری تیروئید، حساسیت به گرما و بیش فعالی از علائم این بیماری می باشند.

همان‌طور که مستحضر هستید در این مقاله بر تاثیر غده تیروئید در زندگی مانور دادیم.

اما برای کسب خدمات پرستاری کودک و آگاهی بیشتر در رابطه با این مسائل توصیه می‌کنیم، به سایت و مؤسسه پرستاری، پرستار آراد مراجعه کنید و با گرفتن مشاوره برای اعزام پرستار کودک از روان‌شناسان شرایط مطلوبی را برای رشد کودک و استخدام پرستار فراهم آورید.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های شایع سالمندان را بشناسیم.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست