1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها
تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها

تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها

تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها

تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها یکی ازعوامل مهم در افزایش اعتماد به نفس فرد است. شاید شما هم وقتی در آینه به خودتان نگاه می‌ کنید شاهد ریزش کسری از موهایتان باشید که باعث ناراحتی و کاهش زیباییتان می‌ شود. شاهد ریزش مویی که می‌ت واند ما را شیک، منظم، یا خسته و بی‌ حوصله جلوه دهد، فرقی ندارد موهای ما چرب باشد یا خشک؛ فر باشد یا صاف. در هر حالت باید اصول مراقبت از موهای مان را بدانیم. برای کاهش ریزش موها و زیباتر شدنشان پزشک ها راه های متفاوتی را پیش روی‌ ما می‌ گذارند که در ادامه در مورد یکی از آن‌ها بحث خواهیم کرد.

یکی از تاثیر گذارترین روش ها بر رشد مو و کاهش ریزش آن مصرف بیوتین می‌باشد. در ادامه به بررسی تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها می پردازیم.

تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها - شرکت مراقبتی پرستار آراد

مزایای بیوتین

مصرف بیوتین مو به دلیل تاثیر مثبتی که بر موها دارد، محبوبیت زیادی در بین مصرف کنندگان خود پیدا کرده است. کمبود این ویتامین قوی ممکن است در آزمایشات بالینی تشخیص داده نشود و تنها پزشک تشخیص می‌ دهد که فرد دچار کمبود بیوتین است. در این صورت دوز و مقدار مورد نیاز را تعیین می‌ کند تا ریزش مو و کم حجمی مو درمان شود. در تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها هیچ تردیدی نیست و این ویتامین می‌تواند باعث حجم دهی موها شود.

بیوتین از جمله ویتامین‌ های محلول در آب بوده و باید از طریق مواد غذایی مانند زرده تخم‌ مرغ، انواع گوشت، حبوبات و غلات تأمین شود. اضافی و مازاد آن نیز از طریق ادرار دفع می‌ شود و در بدن ذخیره نخواهد شد. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله درباره تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها صحبت خواهیم کرد:

  • بیوتین مو و افزایش کراتین

بیوتین تاثیر فوق العاده ای در تولید کراتین در بدن دارد، کراتین جزو پروتئین‌های اصلی بدن است که برای سلامت عمومی به‌خصوص پوست، مو و ناخن تاثیر زیادی دارد. کراتین بر رشد موها تأثیر گذاشته و فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند. این موارد در کنار هم باعث افزایش ضخامت مو شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.

  • مقابله با التهاب بدن

یکی از عواملی که باعث ریزش موها می‌شود، التهابات بدن است. این التهابات را می‌ توان با مصرف بیوتین کاهش داده و باعث بهبود رشد موها شد.

  • افزایش ضخامت موها

بیوتین می‌تواند باعث حجم دهی و نیز افزایش ضخامت تارهای مو در انسان شود. این ویژگی به دلیل تحریک فولیکول‌ های مو است.

تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها - مزایای بیوتین

  • جلوگیری از شکنندگی موها

شاید شما هم هنگام شانه کردن موهایتان شاهد موهای ضعیف در حال شکستن و موهایی که موخوره شده اید، برخی موهای نازک در اثر فشار و یا استفاده از برخی لوازم آرایشی مانند سشوار، اتوی مو و اسپری حالت دهنده ای مو دچار شکستگی می‌شوند. بیوتین می‌تواند به مرور زمان این عارضه را کمتر کند و باعث ترمیم موهایتان شود. در ادامه بیشتر در مورد تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها صحبت می کنیم.

  • درخشندگی موها

درخشندگی موها یکی از عوامل جذابیت و زیبایی در افراد به‌خصوص در بانوان است. این ویتامین باعث درخشان و شفاف شدن تارهای مو می‌شود و تأثیر زیادی در بالا بردن اعتماد به نفس افراد دارد.

  • جلوگیری از ریزش موها

ریزش مو یکی از مشکلات شایع در بین افراد است که در اثر عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، ژنتیک و عوامل وراثتی، برخی بیماری‌ ها و آگاهی نداشتن از محافظت اولیه از موها و … ایجاد می‌شود. بیوتین با کاهش التهابات بدن می‌ تواند نقش موثری در کاهش اثر این عوامل داشته و ریزش مو را کنترل یا متوقف نماید.

علائم کمبود بیوتین در بدن

همانطور که ذکر کردیم کمبود بیوتین در بدن عوامل موثری برای هر فرد دارد و می تواند عوارض جدی داشته باشد؛ بنابراین بلافاصله پس از آگاهی نبود بیوتین در بدن باید کمبود آن را از طریق مواد غذایی یا مکمل هایی که پزشک برایمان تجویز می‌کند جبران کنیم. ولی علائمی نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده بوده و به عنوان زنگ هشدار عمل کنند. از جمله این علائم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

ریزش، کندی رشد و نازکی موها، اختلالات گوارشی مانند معده درد و حالت تهوع، گیجی و حواس‌پرتی زیاد

بروز بثورات پوستی که بیشتر در ناحیه دهان و بینی مشاهده می‌شوند. در ادامه بحث تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها در مورد منابع تامین بیوتن صحبت می کنیم.

منابع تأمین بیوتین مو

با توجه به تأثیر بیوتین بر مو بهتر است با منابع غذایی که این ویتامین را در خود دارند، بیشتر آشنا شویم. بهترین مواد غذایی حاوی بیوتین عبارت‌ اند از:

انواع گوشت‌ های قرمز و سفید از جمله ماهی سالمون، گوشت گاو و مرغ، انواع آجیل‌ ها و دانه‌ ها مانند پسته، بادام‌ زمینی، زرده تخم‌مرغ، انواع حبوبات مانند لوبیا، سیب‌ زمینی شیرین، کلم بروکلی. آووکادو، قارچ، میوه‌ هایی مانند موز، غیر از این مواد غذایی، مصرف مکمل‌های حاوی بیوتین نیز مؤثر بوده و می‌ توانند کمبود بدن را مرتفع نمایند. البته این مکمل‌ها باید توسط پزشک مشخص شوند و به صورت خودسرانه مصرف نشوند.

عوارض مصرف بیش از نیاز این ویتامین ممکن است با تداخل دارویی و یا بروز مشکلات گوارشی و اختلالات کلیوی همراه باشد؛ بنابراین بهتر است این مکمل‌ ها تحت نظر پزشک تهیه و مصرف شوند.

 

بهترین زمان مصرف بیوتین

این ویتامین بهتر است با معده خالی مصرف شود تا اثر بیشتری داشته باشد. یک ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از آن بهترین زمان برای مصرف ویتامین بی 7B است. به دلیل اینکه این ویتامین محلول در آب است توصیه می‌ شود مصرف دارو با مقدار زیادی آب همراه باشد تا اثربخشی بهتری در بدن داشته باشد.

جمع بندی مطالب

بیوتین یا ویتامین B7 به عنوان یکی از مهم‌ ترین عواملی که تاثیر زیادی در رویش موها دارد، مطرح می‌ شود. تاثیر بیوتین بر رشد و درخشش موها با مواردی از جمله درخشندگی موها، ضخیم شدن تارهای مو، عدم ریزش مو و غیره نشان داده می شود. برای اطلاعات بیشتر و درخواست پرستار از جمله پرستار بیمار، پرستار کودک یا اینکه پرستار سالمند برای نگهداری سالمند با شماره تماس های مجموعه خدمات پرستاری آراد در ارتباط باشید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین موسسه پرستاری شبانه روزی در تهران

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست