1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3.  اگزما و علایم آن
 اگزما و علایم آن

 اگزما و علایم آن

 اگزما و علایم آن

اگزما Eczema بیماری است که در اثر آن کانون های التهابی به صورت جوش، حباب های کوچک و قرمزی روی پوست ایجاد می شود. این روند التهابی با خارش، سوزش، لایه برداری پوست همراه است. این آسیب شناسی خطری برای زندگی یا سلامت فرد ایجاد نمی کند، اما باعث ناراحتی زیادی برای او می شود. زنان  به ویژه از آن بیشتر رنج می برند؛ زیرا معتقدند که پوست قرمز و بثورات ظاهر آنها را خراب می کند.

اگزما اغلب مزمن است، کانون های التهاب می توانند به تدریج محو و ناپدید شوند و پس از مدتی دوباره ظاهر شوند. در نتیجه، فرد سال ها با اگزما زندگی می کند و علائم دردناکی را تجربه می کند. در واقع، اگر به موقع به دنبال کمک باشید، می توانید با موفقیت آسیب شناسی را بدون خطر عود درمان کنید. اگزما نیاز به خدمات پرستاری خاصی ندارد.

 اگزما و علایم آن1

طبقه بندی بیماری اگزما توسط موسسه پرستاری آراد

موسسه پرستاری ما بر اساس تجارب مختلف در پوست، انواع زیر از اگزما را متمایز می شود:

طبیعی

می تواند تحت تأثیر عوامل بسیاری ایجاد شود و شایع ترین نوع آسیب شناسی است. اغلب، چنین اگزما در صورت، گردن، دست ها و سایر قسمت های بدن ظاهر می شود.

شغلی

اگزمای آلرژیک تاخیری که هنگام تماس با مواد شیمیایی خاصی که پوست را تحریک می کنند ایجاد می شود.

اگزمای میکروبی

زمانی ایجاد می شود که فرد به پوست آسیب برساند و عفونت وارد زخم شود.

سبوره

در افرادی که از سبوره رنج می برند، پوست سر و سایر قسمت های مودار بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

Mycotic

زمانی رخ می دهد که پوست با عفونت قارچی آلوده شود.

کودکان

این اصطلاح درماتیت آتوپیک در نوزادان و کودکان خردسال نامیده می شود.

 اگزما و علایم آن2

مطلب پیشنهادی: محافظت از پوست سالمند و روش های جلوگیری از مشکلات پوستی در سالمندان

علائم بیماری اگزما

با توجه به ماهیت بثورات، اگزمای خشک و مرطوب وجود دارد. در حالت اول، پوست قرمز می شود، پوسته پوسته شدن، خارش، ترک بر روی آن ظاهر می شود. در مرحله دوم، راش به شکل حباب های کوچک پر از مایع ظاهر می شود، فرد احساس خارش و سوزش شدید پوست می کند. هنگامی که فردی مبتلا به اگزما است، علائم تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد:

طبیعی

کانون‌های التهاب قرمز، متورم و مرطوب روی پوست ظاهر می‌شوند که خود به خود باز می‌شوند و میکرواروژن ایجاد می‌کنند. سپس زخم ها خشک می شوند، پوسته های پوسته پوسته در جای خود تشکیل می شوند. همه اینها با خارش پوست همراه است.

میکروبی

این اگزما اغلب روی پاها یا دست ها ظاهر می شود، شبیه سلول های نامتقارن با لبه های ناهموار و رنگ قرمز مایل به آبی است.

پیشرفته

پوست قرمز می شود، حباب های کوچک روی آن ایجاد می شود. چنین اگزما اغلب در دست ها، ساعد و گردن دیده می شود.

سبوره

خود را به شکل خشکی و لایه برداری شدید نواحی پوست نشان می دهد. مهم است که در اولین علائم بیماری به دنبال کمک باشید. اگر این کار انجام نشود، آسیب شناسی ماهیتی عود کننده به خود می گیرد و سال ها باعث عذاب می شود. کیفیت زندگی یک فرد کاهش می یابد، خواب ممکن است مختل شود، ممکن است خستگی ظاهر شود.

علاوه بر این، هنگام شانه زدن زخم ها، عفونت ثانویه می تواند به آنها نفوذ کند، که باعث خفگی و سایر عوارض می شود. برای جلوگیری از همه این عواقب، بهتر است به محض ظاهر شدن بثورات، از پزشک کمک بگیرید. در صورت نیاز به پرستار برای بیمار، موسسه خدمات پرستاری ما می تواند به شما کمک کند.

درمان اگزما

درمان پیچیده مناسب هنگام تشخیص اگزمای پوستی مهم است. پزشک دوره ای از داروهایی را انتخاب می کند که به تسکین التهاب، از بین بردن عوامل تحریک کننده و تقویت ایمنی کمک می کند. داروهای درمان این آسیب شناسی دارای عملکرد داخلی و موضعی هستند. برای تجویز خوراکی:

آنتی هیستامین ها

گلوکوکورتیکواستروئیدها

آرام بخش ها

ویتامین ها

همچنین پزشک کرم ها، پمادها یا اسپری های مختلفی را تجویز می کند که مستقیماً بر کانون التهاب تأثیر می گذارد. آنها به تسکین خارش، ضد عفونی کردن، تسریع بهبود زخم ها و ترک ها کمک می کنند.

متخصص پوست هنگام انتخاب داروها، سن بیمار، سبک زندگی، نوع اگزما و عوامل دیگر را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، بسیاری از داروها برای درمان این بیماری هورمونی هستند و کودکان نباید آنها را مصرف کنند. همین امر در مورد زنان باردار نیز صدق می کند. بنابراین خوددرمانی مجاز نیست. بدون تشخیص و مشاوره حرفه ای، نمی توانید بفهمید که چه نوع اگزما دارید و چه دارویی برای شما مفید است. آنها فقط می توانند توسط پزشک بر اساس نتایج تشخیص اولیه تجویز شوند.

نکته : تشخیص و درمان بیماری اگزما در حوزه پرستاری و خدمات پرستاری نیست و حتما از پزشک کمک بگیرید و در صورت نیاز به مراقبت و راهنمایی می توانید از پرستار بیمار، پرستار سالمند و همچنین پرستار کودک کمک دریافت نمایید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست