1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. چگونه با کودک مبتلا به اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟
چگونه با کودک مبتلا به اوتیسم ارتباط برقرار کنیم

چگونه با کودک مبتلا به اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

اینکه چگونه با کودک مبتلا به اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟ مبحث حائز اهمیتی در خانواده هایی است که فرزندان اوتیسمی دارند.

اختلال طیف اوتیسم در کودکان، موارد مخلتفی از زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله این موارد، توانایی رفتار مناسب و برقراری ارتباط با دیگران است.

از جمله شاخصه های طیف اوتیسم همین مورد است که در افراد مختلف ممکن است به نحو های مختلفی خود را نشان دهد.

اختلال اوتیسم در کودکان می تواند ناتوانی در حرف زدن، درک نکردن صحیح زبان و همچنین به کارگیری آن را در پی داشته باشد. عدم توان به کارگیری زبان در جنبه اجتماعی، از جمله موضوعاتی است که اختلال طیف اوتیسم را تحت تاثیر قرار می دهد.

موارد ذکر شده همه می تواند چالشی برای والدین کودک اوتیسمی باشد. چرا که والدین و آشنایان در برخی موارد به سختی می تواند با شخص مبتلا به اوتیسم ارتباط مناسب برقرار نمایند.

گاهی نیز این موضوع برای پرستار کودک نیز چالش برانگیز می شود. به همین جهت در این مطلب به بررسی نحوه برقراری ارتباط با کودک اوتیسمی پرداخته ایم.

برقراری ارتباط در زمان بروز بحران

یکی از چالش های مهم با کودک اوتیسمی، برقراری ارتباط در زمان بروز بحران است. چرا که این کودکان ممکن است به درون خیالات خود بروند و خارج کردن آن ها از این حالت نیاز به تجربه و مهارت دارد. کودک اوتیسمی در این زمان ممکن است به دو حالت وارد بحران شود.

یکی از این دو حالت عقب نشینی است. در این نوع بحران، کودک اصلا صحبت نمی کند. احتمال دارد که کودک دست و یا دیگر اعضای بدنش را به تکرر تکان دهد. او از این کار برای آرام کردن خود استفاده می کند.

حالت دیگر کج خلقی کودک اوتیسمی است. در این حالت کودک به انواع مختلف کج خلقی از خود نشان می دهد. او ممکن است گریه کند و یا جیغ بزند. همچنین کوبیدن پا به زمین و یا بغل کردن پاها از جمله نشانه های کج خلقی در زمان بحران است.

برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسمی در این مواقع، می توان دستورالعمل های مختلفی به کار برد. برای مثال می توانید از کودکتان بخواهید که بلند شود و کنار شما بایستد.

اگر کودک به این موضوع واکنش مناسب نشان نداد، او را در نزدیکی خود نگه دارید تا هنگامی که بحران در کودک برطرف شود.

به طور کلی، در هنگام بروز بحران باید به آرام کردن کودک اوتیسمی بپردازید. ممکن است در محیط صدای موسیقی زیاد باشد، به همین جهت سعی کنید ابتدا محیط را آرام نمایید و سپس کنید تا کودک را به آرامی از آن حالت خارج نمایید.

دوستی با کودک اوتیسمی

بر اساس مطالعات انجام شده، کودکان مبتلا به اوتیسم نیاز به دوست دارند. اما از آن جایی که اوتیسم می تواند باعث برقراری نامناسب ارتباطات اجتماعی می شود، نیاز است که دوست پیدا کردن در کودک اوتیسمی را تشویق نمایید.

بدین منظور کودک را به جشن تولد ها و دیگر گردهمایی ها ببرید و از کودکتان بخواهید با دیگران ارتباط برقرار کند.

صبوری در دریافت پاسخ از کودک اوتیسمی

یکی دیگر از مواردی که اوتیسم می تواند آن را تحت تاثیر قرار می دهد، سرعت فکر کردن است. به همین جهت این کودکان ممکن است پردازش را به آرامی انجام دهند.

پس برای دریافت جواب از کودک اوتیسمی، صبور باشید و منتظر بمانید تا پاسخ او را بشونید. نکته برای صبوری هنگام دریافت پاسخ از کودک اوتیسمی این است که باید به حالت چشم انتظاری به او نگاه کنید که کودک بداند که منتظر هستید.

اما در این حین باید کاملا سکوت نمایید و پس از پاسخ کودک، واکنش مورد نظر را ابراز نمایید.

زمینه های علاقه کودک خود را مورد صحبت قرار دهید

کودکان اوتیسمی به برخی موضوعات به اندازه کم و یا بسیار زیاد علاقه مند می شوند. این موضوعات ممکن است اعداد و یا نقشه ها باشند.

کودک اوتیسمی زمانی که درباره علایق خود صحبت می کند، آرامش پیدا می کند. به همین جهت یکی از راهکارهای کمکی و مفید برای برقراری ارتباط با این کودکان، صحبت درباره علایق آن ها است.

پرستاری از کودک

برخی والدین به دلیل مشغله کاری، نمی توانند زمان زیادی را کنار کودک اوتیسمی خود باشند. به همین جهت برای پر کردن این خلع زمانی، می توان از خدمات پرستاری استفاده کرد.

موسسه پرستاری پرستار آراد، امکان درخواست اعزام پرستار برای کودکان اوتیسمی را مهیا کرده است.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست