1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا
راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

یکی از مشکلاتی که برخی کودکان از بدو تولد یا پس‌از آن به آن دچار می‌شوند، کم شنوایی و ناشنوایی است. و باید بتوان راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا را فرا گرفت.

در نتیجه ارتباط با کودکان کم‌شنوا امر مهمی است و  پرستار کودک و والدین باید راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا را یاد بگیرند تا بتوانند از فرزند یا کودکی که پرستاری آن را برعهده دارند مراقبت کرده و با او ارتباط بگیرند.

این کودکان نسبت به یکسری رفتارها و برخوردها حساسیت بسیار شدیدی دارند و اگر آن را از شخص مقابل خود ببیند، دچار ناراحتی و حتی افسردگی می‌شوند.

به‌ عنوان مثال نباید برای کودکان کم شنوا یا ناشنوا در حضور جمع از عبارت بعداً به تو می‌گویم، استفاده شود.

چون این باعث می‌شود ضعف کودک برای خودش مدام تکرار شده و این مسئله اصلاً مطلوب این قشر از کودکان نیست.

کودکان کم شنوا یا ناشنوا از والدین و شخصی که از آن‌ها محافظت و پرستاری می‌کنند، انتظار دارند همانند کودکان عادی با آن‌ها رفتار کنند.

در نتیجه پرستار کودک و والدین او باید به خواسته کودک احترام گذاشته و راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا را به‌طور صحیح یاد بگیرند.

راه های ارتباط با کودکان کم‌شنوا

برای ارتباط برقرار کردن با کودکان این‌چنینی شیوه‌های متعدد و کارآمدی وجود دارد که افراد می‌توانند از آن بهره ببرند.

در صورت شاغل بودن والدین و عدم کمبود وقت برای ارتباط برقرار کردن با کودکان این اشخاص می‌توانند به مؤسسه پرستاری پرستار مراجعه کرده و از خدمات پرستاری منحصر به‌ فرد آن برای مراقبت از کودک خود بهره ببرند.

در ادامه این مقاله به معرفی چند مورد از روش‌های ارتباط برقرار کردن با کودکان ناشنوا یا کم شنوا می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

به چالش کشیدن راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

به چالش کشیدن راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

والدین و یا پرستار کودک باید نسبت به راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا دید وسیع‌تری داشته باشند. در غیر این صورت نمی‌توانند با کودک ارتباط برقرار کرده و هم‌ خود و هم کودک دچار مشکلات و ناراحتی‌هایی می‌شوند.

متأسفانه اکثر والدینی که دارای کودک کم شنوا یا ناشنوا هستند نسبت‌ به یک سری از موضوعات اطلاعات کافی ندارند و همین عدم آگاهی می‌تواند مشکلات زیان‌باری را به بار آورد.

پس برای حل این مسئله یا باید خودشان به‌ منظور برای کسب اطلاعات گام بردارند یا به استخدام پرستار کودک از موسسه پرستاری مراقبتی بپردازند.

در این قسمت از مقاله برای آشنایی هرچه بیشتر والدین به چند مورد از راه‌های ارتباط برقرار کردن با کودکان ناشنوا و کم‌شنوا می‌پردازیم.

زمانی‌ که قصد دارید با کودک صحبت کنید درست مقابل او قرار بگیرید!

یکی از نکاتی که در مجموعه راه‌های ارتباط با کودکان کم‌شنوا و نا‌شنوا باید به آن توجه شود، این است که در هنگام صحبت کردن با کودک به او کاملاً نزدیک شده تا بتواند به‌ صورت واضح اجزای صورت شما را ببیند.

اگر از دور با کودک ارتباط برقرار کنید او در فهمیدن و درک کردن گفته‌ های شما با مشکل مواجه شده و همین مسئله می‌تواند وضعیت روحی کودک را مختل کنند.

پس در نهایت پیش‌ از ارتباط برقرار کردن با این کودکان مطمئن شوید به‌ طور واضح می‌تواند چهره شما را ببیند.

استفاده از نشانه‌های حرکتی و اشیا برای ارتباط با افراد کم شنوا

این مسئله بسیار در شیوه ارتباط برقرار کردن با کودکان ناشنوا و کم‌شنوا مهم است تا بتوانند بهتر بهتر و دقیق‌تر با کودک کم شنوا یا ناشنوا صحبت کنند.

به‌ عنوان مثال اگر می‌خواهید به کودکان این‌چنینی بگویید، غذا آماده است به میز ناهارخوری یا قاشق و چنگال اشاره کنید. این‌گونه کودک به‌ طور کامل متوجه می‌ شود که زمان غذا خوردن فرا رسیده است.

خریداری سمعک برای کودک کم شنوا

یکی از شیوه‌ هایی که امروزه می‌توانند بهترین انتخاب برای کودکان ناشنوا و کم‌شنوا باشد، خریداری سمعک‌های پیشرفته است.

با استفاده از سمعک‌ های پیشرفته یا کاشت حلزون‌های شنوایی کودک به‌ راحتی می‌تواند صداهای واضح و آرام را درک و تفهیم کند. درنتیجه پرستار کودک و والدین او به‌ راحتی می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند.

خریداری سمعک برای ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

کلام آخر

همان‌ طور که مشاهده کردید ما در این مقاله به توضیح راه‌های ارتباط با کودکان کم شنوا و ناشنوا پرداختیم. این توضیحات تنها بخش کوچکی از اطلاعات لازم بود.

اما افراد می‌توانند برای درک این مسئله به سایت پرستار آراد مراجعه کرده و از خدمات پرستاری کودک این سایت بهره‌مند شوند.

در نتیجه برای استخدام پرستار و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت معتبر پرستار آراد مراجعه فرمایید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست