1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. روش های آموزش قدردانی به کودکان چگونه است؟
روش های آموزش قدردانی به کودکان چگونه است؟

روش های آموزش قدردانی به کودکان چگونه است؟

تربیت کودکان نکات مهمی دارد که هر یک از آن ها نیازمند رعایت اصول آن ها است. در واقع بسیاری از ویژگی های تربیتی ما در کودکی ریشه داشته است. به همین جهت باید همواره در راستای تربیت مناسب کودک قدم برداشت.

یکی از موارد تربیتی که باید در نظر گرفته شود، آموزش قدردانی به کودکان است. کودک باید قدردانی کردن را فراگیرد تا در بزرگسالی این کار را به نحو احسنت انجام دهد.

یکی از نکات مهم برای آموزش قدردانی به کودک، قدردانی از خود او زمانی که کاری را درست انجام می دهد است. در واقع زمانی که از کودک در مقابل کار خوبش قدردانی شود، یاد می گیرد تا از دیگران بابت لطف ها و کمک هایشان قدردانی کند.

امروزه غالب کودکان در مقایسه با گذشته بیشتر توسط والدین تحسین می شوند. به همین جهت است که کودک زمانی که از او قدردانی می شود.

ممکن است چندان در نظرش نیاید. برای همین اصول تربیتی کودک باید به نحوی باشد که قدردانی از او همواره در ذهنش باقی بماند.

تشکر از کودک در جهت آموزش قدردانی به کودکان

تشکر از کودک در جهت آموزش قدردانی به کودکان

یکی از کار هایی که موجب آموزش قدردانی به کودکان می شود، تشکر کردن از کودک است. تشکر کلامی یکی از روش های قدردانی به روش ساده است.

کودک تربیتش را از والدینش فرا می گیرد. به همین جهت با تشکر کردن از او، این روش قدردانی را به او آموزش می دهید.

با تشکر مناسب از کودک، کودک فرا می گیرد که کدام یک از کار ها، مورد تایید می باشد و این یکی دیگر از نکات تربیتی آموزش قدردانی به کودکان است.

چرا که با تشکر از کودک، کودک می فهمد کار خوبی انجام داده است و تلاش می کند تا کار های خوب بیشتری را انجام دهد.

لازم به ذکر است که هر چند تعداد فعالیت های مثبت کودک کم باشد، باید از او تشکر کنید. برخی والدین این کار را انجام نمی دهند و گاها فراموش می کنند. این باعث می شود که آموزش قدردانی به کودکان ناقص انجام شود.

تلاش کردن کودکتان را تشویق کنید

یکی دیگر از نکات آموزش قدردانی به کودکان، تشویق تلاش کردن آن ها است. بر خلاف تصور برخی که فقط کودک را در هنگام انجام فعالیت های عالی تشویق می کنند، تشویق باید حتی به خاطر تلاش کودک نیز انجام شود.

زمانی که کودک برای تلاشش مورد تحسین قرار گیرد، در می یابد که باید تلاشش را بیشتر کند تا بتواند به نتیجه دلخواه دست بیابد.

توجه داشته باشید که بیشتر دنیای کودکان را والدینشان تشکیل می دهند. به همین جهت آن ها همواره در جهت تشویق و تحسین والدین تلاش می نمایند.

لازم به ذکر است که باید تلاش های مثبت کودک را تشویق نمایید و فعالیت های منفی طبعا نباید تشویق شوند. با تشویق کار های مثبت کودک، او کار های خوب را نیز یاد می گیرد و در جهت مفید بودن فعالیت می کند.

به کمک تشویق تلاش های کودک، می توان رفتار و حرکات کودکان را در طی زمان بهبود بخشید.

زمانی که کودک بابت کار های مثبتش تشویق می شود، به مرور می فهمد که بابت کار هایی که والدین در حق او می کنند نیز باید تشکر نماید.

تحسین کودک به صورت غیرکلامی

تشویق و تحسین همواره به انواع مختلفی انجام می شود. لازم نیست برای تحسین کودک حتما به صورت کلامی اقدام نمایید. تحسین کودک به صورت غیر کلامی نیز می تواند تاثیر مناسبی در جهت آموزش قدردانی به او داشته باشد.

تحسین به صورت غیرکلامی انواع مختلفی دارد. تحسین غیر کلامی می تواند با خرید هدیه انجام شود. به کودک در هنگام انجام اعمال مثبت، جایزه اهدا کنید.

برای نمونه مادر می تواند به کودک عنوان کند که در صورت کامل خوردن غذا توسط او، بستنی بعد از غذا به او می دهد. با انجام این کار، کودک را تشویق به انجام کاری مثبت برای یک هدیه مناسب خواهید کرد.

قدردانی توسط پرستار کودکان

برخی از والدین به موجب مشغله هایی که دارند، از خدمات پرستاری استفاده می کنند. به همین جهت پرستار کودک نیز باید در جهت آموزش قدردانی به کودک فعالیت نماید.

پرستار نیز می تواند با هماهنگی والدین هدایایی را برای کار های مثبت کودک در نظر بگیرد و از والدین بخواهد آن ها را برای کودک فراهم کنند.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • شما نیروی آموزشی کودک هم میفرستید؟

    پاسخ
    • کارشناس پرستاری
      2023/08/03 08:52

      سلام. بله پرستار آموزشی ( کودکیار) هم اعزام میکنیم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست