1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. فولیکولیت در کودکان:علل ، علائم و روش درمان
فولیکولیت در کودکان

فولیکولیت در کودکان:علل ، علائم و روش درمان

فولیکولیت folliculitis ، همانطور که از نامش پیداست ، التهاب یا عفونی است که معمولاً در فولیکول های مو اتفاق می افتد. والدین معمولاً در مورد بچه ها ، به خصوص نوزادان ، بسیار حساس و دقیق هستند.بروز هرگونه ناراحتی کوچک برای بچه های کوچک سبب می شود که والدین سریعا به پزشک مراجعه نمایند .

فولیکولیت کودکان
پیشگیری و درمان هر بیماری نوزادان برای والدین حیاتی است و آنها ممکن است با دیدن بیماری کوچکی در کودک وحشت کنند. با این حال ، اگر والدین جزئیات بیماری ، علائم و اقدامات پیشگیرانه آن را بدانند و درک کنند ، می توان از بروز این وحشت جلوگیری کرد. یکی از این عفونت ها ، فولیکولیت است که در مرحله اولیه با داروهای خانگی قابل کنترل و درمان است.

فولیکولیت چیست؟

فولیکولیت ، همانطور که از نامش پیداست ، التهاب یا عفونی است که معمولاً در فولیکول های مو اتفاق می افتد. برجستگی ها یا بثورات قرمز مانند آکنه مشخصه این عفونت در پایه فولیکول مو است که ممکن است همراه با خارش باشد.

بثورات یا کیسه های ریز ممکن است چرک داشته باشد و حتی ممکن است به مقدار خفیف دردناک باشد. این عفونت شایع معمولاً در فولیکول های موی بازوها ، پاها ، باسن و ران ها رخ می دهد.

فولیکولیت معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود و در بیشتر موارد ، طی چند روز (7 تا 10 روز) به خودی خود بهبود می یابد.
با این حال ، در بعضی موارد ، بثورات می توانند به جوش تبدیل شوند ، که به عنوان درمان نیاز به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک دارد.

چه عواملی باعث فولیکولیت در کودک می شود؟

فولیکولیت در اثر عفونت ناشی از ورود میکروارگانیسم های بیماریزا به پوست ایجاد می شود ، مانند باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس ، ویروس ها یا قارچ هایی مانند مخمر که روی پوست ساکن هستند.

این میکروارگانیسم ها معمولاً بی خطر هستند. اما ، در صورت وجود خراش و جراحت ، وارد پوست شده و باعث عفونت هایی مانند فولیکولیت می شوند.

علایم فولیکولیت
آسیب های پوستی مانند خراش ، بریدگی یا کوفتگی و در نتیجه ایجاد عفونت
آسیب پوستی به دلیل اصطکاک ناشی از لباس های تنگ یا در هنگام ورزش
شنا در استخرهای غیر بهداشتی آب یا آنهایی که به درستی با کلر تمیز نمی شوند
انسداد در قاعده فولیکول مو به دلیل آلودگی ، چربی یا محصولات مراقبت از پوست
کندن مو
ضعف ایمنی یا انعطاف پذیری به دلیل برخی بیماری ها
استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها یا استروئیدها
موی فرورفته در پوست

علائم فولیکولیت در کودکان چیست؟

فولیکولیت شبیه بثورات قرمز یا برجستگی های آکنه ای است. این بثورات یا برجستگی ها بتدریج به صورت برجستگی هایی در می آیند که جوشهای چرکی هستند.

بعضی اوقات ، وقتی بسیاری از فولیکول های مو آلوده می شوند ، کاربنکل ایجاد می کنند که برجستگی ها یا تورم های بزرگ دردناک همراه با جوش های حاوی چرک زیاد است. این نشانه عفونت لایه عمیق است و ممکن است باعث تب شود.

برخی از علائم شایع فولیکولیت در کودکان عبارتند از:

برجستگی های قرمز در اطراف پایه فولیکول مو
برجستگی های قرمز مانند آکنه در پوست سر ، صورت ، بازوها ، پاها ، پشت ، باسن و ران ها به نظر می رسد
توسعه تدریجی جوش های پر از چرک
خارش در مناطق آسیب دیده
درد خفیف در جوش یا بثورات
تب خفیف
ناراحتی معده

علل فولیکولیت
تشخیص فولیکولیت

از آنجا که فولیکولیت مانند بثورات یا آکنه به نظر می رسد ، افراد ممکن است گاهی گیج شوند و انها را اشتباه بگیرند . انواع مختلفی از عفونت های پوستی ناشی از موارد مختلف وجود دارد که ممکن است علائم مشابهی داشته باشد. بنابراین ، تشخیص دقیق فولیکولیت فقط توسط پزشک انجام می شود.

پس از معاینه فیزیکی کامل پوست و شرایط آن ، پزشک عفونت را تشخیص داده و درمان را تجویز می کند. معمولاً فقط یک ارزیابی بدنی کافی است. با این وجود ، در موارد معدودی که ترشحاتی از جوش وجود دارد ، پزشک می تواند آزمایش کشت آزمایشگاهی یا بررسی ترشحات را برای تعیین دقیق میکروارگانیسم عفونی درخواست کند.

درمان فولیکولیت در کودکان

در کودکانی که سیستم ایمنی قدرتمندی دارند ، فولیکولیت در طی هفت تا ده روز به خودی خود برطرف می شود. اگر بثورات یا برجستگی ها در بعضی موارد تبدیل به کربنکل یا جوش شود ، والدین باید برای درمان نوزادان مبتلا به فولیکولیت با پزشک مشورت کنند.

در زیر گزینه های درمانی که پزشک ممکن است برای کودکان مبتلا به فولیکولیت تجویز کند آورده شده است:

آنتی بیوتیک های موضعی – پزشک بسته به شدت فولیکولیت در نوزادان ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی مانند کرم یا پماد تجویز کند.
ضد عفونی کننده های موضعی – پزشک ممکن است داروهای ضد عفونی کننده موضعی مانند ژل ، محلول یا صابون را برای کاهش التهاب یا عفونت تجویز کند.
آنتی بیوتیک خوراکی – آنتی بیوتیک خوراکی یا دارویی ممکن است توسط پزشک کودک در موارد عفونت شدید یا در صورت تب کودک تجویز شود.

درمان فولیکولیت
چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید؟

والدین مهم ترین گزینه برای مراقبت و آسایش کودکی هستند که از فولیکولیت رنج می برد. پزشک درمان را تجویز می کند ، اما والدین کسانی هستند که مراقبت از کودک را در منزل انجام می دهند ، بنابراین می توانند بهبودی سریع کودک خود را تضمین کنند.
برخی از توصیه های مراقبت در منزل که می تواند به بهبود سریع فولیکولیت در کودکان کمک کند:

می توانید به مدت 15 تا 20 دقیقه از کمپرس گرم روی قسمت های آلوده به زخم استفاده کنید. اینکار ممکن است خارش و التهاب را کاهش دهد ، به ویژه در موارد فولیکولیت در پایین بدن کودک. این کار را می توان سه بار در روز تکرار کرد.
کودک را روزانه حمام کنید و لباسهای تمیز بپوشید.
ناحیه آسیب دیده را به آرامی با صابون ضد باکتری و آب گرم بشویید و سپس آن را تمیز کنید تا ناحیه خشک شود.
لباس کودک را با لباس های نرم ، گشاد و نخی بپوشانید. با این کار دیگر اصطکاکی وجود ندارد و کودک راحت است.
لباس های کودک را با مواد ضد عفونی کننده بشویید.
کودک را از فشار دادن جوش ها یا خراشیدن آنها منصرف کنید تا از شیوع عفونت جلوگیری شود ، خصوصاً در موارد فولیکولیت ائوزینوفیلیک در دوران نوزادی.

مرکز پرستاری  پرستار آراد با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست