1. پرستار آراد
  2. مقالات
  3. ترس شبانه کودک و روشهای غلبه بر آن
علل ترس شبانه کودک

ترس شبانه کودک و روشهای غلبه بر آن

ترس شبانه  Bedtime Fears برای کودکان خردسال از تاریکی و خوابیدن در شب طبیعی است. اکثر کودکان در بعضی از دوران کودکی ترس شبانه را تجربه می کنند.

علل ترس شبانه کودک

اگر ترس از تاریکی یا خوابیدن مانع از به خواب رفتن کودک یا خوابیدن او در طول شب می شود ، ممکن است برخی از توصیه های زیر برای کاهش ترس کودک در طول شب و کمک به او برای بهتر خوابیدن در کمک کنند باشد:

درک ترس شبانه کودک بسیار مهم است:

به کودک خود فرصت دهید تا به شما بگوید چه چیزی باعث ترس او در هنگام خواب می شود. با این حال ، اگر کودک آماده نیست ، او را مجبور نکنید در مورد ترس صحبت کند.
ماهیت ترس شبانه کودکان در طول رشد متفاوت است. غیر معمول نیست که کودکان خردسال در تشخیص تفاوت بین واقعیت و خیال مشکل داشته باشد .
هرگز ترس کودک را کوچک نشمارید و او را مسخره نکنید. ترسي كه ممكن است از نظر بزرگسال احمقانه به نظر برسد در مورد كودك بسيار واقعي به نظر مي رسد.
هنگامی که ماهیت ترس فرزند خود را درک کردید ، مهم است که به این ترس دامن نزنید و آن را بیشتر نکنید .

به عنوان مثال ، اگر او از هیولا می ترسد ، اسپری و جاروی ضد هیولا را بیرون نکشید تا هیولا را از بین ببرد. این اقدامات باعث می شود تا كودكان تصور كنند شما به شی تصور شده اعتقاد دارید.
ممکن است برای کودک شما مفید باشد که ترس ها را در ایمنی و روشنایی روز کشف کند. مراقب باشید برای “پاکسازی اتاق از هیولا” تشریفات برگزار نکنید.
این تلاش ها برای آرام کردن کودک شما ممکن است ناخواسته شرایطی را ایجاد کند که بیشتر زمان خواب را به تأخیر اندازد و سردرگمی کودک را فراهم نمایید.
ممکن است برای کودک شما مفید باشد که یک وسیله امنیتی (به عنوان مثال ، پتو مخصوص ، اسباب بازی ، حیوان محافظ) داشته باشد تا در طول شب برای کمک به او در داشتن احساس آرامش و خواب بهتر کمک کننده باشد.

چراغ خواب:

داشتن چراغ خواب ممکن است برای تأمین حس امنیت کودک در شب مفید باشد. حتی اگر کودک شما از تاریکی نترسد. تا زمانی که نور با خواب کودک تداخل نداشته باشد ، وجود نور کم در اتاق کودک هنگام خواب مناسب است. باز گذاشتن درب اتاق کودک ، هنگام خواب نیز می تواند احساس راحتی بیشتری برای کودک ایجاد کند و ترس شبانه را که با جدایی از والدین در هنگام خواب همراه است ، کاهش دهد.

تشخیص ترس شبانه کودک
حیوان خانگی

داشتن حیوان خانگی (ترجیحاً حیوانی که در رختخواب نمی خوابد ؛ آکواریوم یک گزینه عالی است) همچنین می تواند امنیت شبانه را ایجاد کند و ترس شبانه را کاهش دهد.

اتاق مشترک :

گاهی اوقات مشترک بودن یك اتاق خواب با خواهر یا برادر بزرگتر می تواند به كاهش ترس شبانه هنگام خواب كمك كند. مطمئن باشید که کودکان در خواب یکدیگر تداخل ندارند.

عدم تماشای فیلم ترسناک:

اجازه ندهید فرزندتان در معرض نمایش های ترسناک تلویزیونی ، فیلم ها یا کتاب های داستانی قرار گیرد که ممکن است ترس قبل از خواب او را بیشتر کند.

تقویت اعتماد به نفس:

برای کودک شما لازم است که روزانه تجربیاتی داشته باشد که در ایجاد اعتماد به نفس مفید او تاثیر داشته باشد . اگر او در طول روز احساس اعتماد به نفس کند ، این امر به امنیت شبانه نیز کمک می کند. بسته به سن فرزندتان و اینکه چقدر توانایی صحبت کردن در مورد ترس شبانه را دارد ، ممکن است بخواهید به کودک خود این گزینه را بدهید تا از تجربیات ترسناک و آنچه ممکن است به او کمک کند تا شب احساس ترس کمتری داشته باشد ، برای شما بگوید.

اضطراب جدایی از والدین:

اگر فرزند شما بعد از اینکه جای خواب او را جدا نمودید به سختی می تواند از شما جدا شود یا اینکه خیلی زود بعد از خواب دچار ترس می شود و شما را صدا می زند ، به اتاق او برگردید و بپرسید چه مشکلی دارد.

اطمینان و آرامش را در کودک را می توان با بیان جملاتی بوجود آورد . به عنوان مثال ، ممکن است بگویید ، “حال تو خوب است. ما برای اطمینان از ایمنی و آرامش تو اینجا هستیم. اطمینان حاصل خواهیم کرد که هیچ چیز تو را آزار نمی دهد تا بتوانی تمام شب را در رختخواب خود راحت بخوابی.”

عوامل ترس شبانه کودک
کودک خود را تشویق نکنید که از تخت بیرون بیاید.

هدف اصلی کمک به کودک است تا بر ترس خود غلبه کند . اگر بتواند در رختخواب بماند و باور کند که کند همه چیز خوب است ، او یاد می گیرد که به تختخواب به عنوان مکانی امن اعتماد کند.
اگر به کودکان اجازه داده شود تا از رختخواب بلند شوند و به اتاق خواب والدین برود ، ممکن است تصورکنند که اتاق آنها مکان امنی نیست. بهتر است برای اطمینان دادن به کودک ، شما به اتاق آنها وارد شوید تا اینکه اجازه دهید اتاق خواب خود را ترک کنند.

اگر کودک شما به شدت ترسیده است و شما اعتقاد دارید که نمی تواند تنها در اتاق خود باشد ، بهتر است که گاهی اوقات در کنار تخت او بمانید تا به خواب رود.

توصیه نمی شود که این کار خیلی زیاد ، یا حتی دو شب متوالی رخ دهد ، زیرا ممکن است کودک شما به حضور شما وابسته شود .
اگر کودک شما مایل است تنها نماند ، به او بگویید که به طور دوره ای به او سر خواهید زد . در فواصل زمانی 5 دقیقه ، سپس 10 دقیقه ، سپس 15 دقیقه ، سپس 20 دقیقه تا زمانی که کودک بخوابد به او سر بزنید. با بررسی و اطمینان خاطرهای کوتاه شروع کنید. مراقب باشید در این فواصل زمانی زیاد پیش کودک نمانید .

اگر کودک شما در طول شب از خواب بیدار شد و می ترسد دوباره بخوابد ، به طور خلاصه برای او این اعتماد را بوجود آورید که ایمن است و شما در کنار او هستید.

اگر کودک شما در طول شب از خواب بیدار شد و به اتاق خواب شما آمد ، او را به تخت خودش برگردانید و به او اطمینان دهید که همه چیز امن و آرم است . این مسئله بسیار مهم است که کودک یاد بگیرد که تختخواب آنها مکانی امن و راحت است.

اگر علی رغم تلاش در اجرای توصیه های فوق ، ترس شبانه کودک شما در هنگام خواب همچنان ادامه داشته باشد ، ممکن است فرزند شما به توجه شما بیشتر نیاز داشته باشد

درمان ترس شبانه کودک
اگر به این مرحله رسیده اید ، ممکن است لازم باشد تلاش خود را برای ثابت قدم و ثابت بودن هنگام خواب بیشتر کنید و در عین حال به کودک آرامش دهید و به او اطمینان دهید که در رختخواب جای او ایمن است.

اگر ترس شبانه و اضطراب کودک هنگام خواب ادامه دار باشد ، شدید است یا در طول روز نیز وجود دارد ، باید برای شناسایی و درمان ریشه اضطراب، ارزیابی روانشناختی از کودک انجام شود .

شرکت مراقبتی مهر پرستار آراد  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

این مقاله چه میزان برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست